PR článek - Pryč jsou doby, kdy pojišťovny stanovovaly cenu povinného ručení pouze na základě věku řidiče a objemu motoru vozidla. V současné době začíná hrát roli stále více aspektů. Které to jsou?
„Pojišťovny nyní zavádí zcela nová kritéria při cenotvorbě.“ Informuje Zbyněk Laisek, manažer firmy Porovnej24.cz, která se specializuje na srovnání cen povinného ručení. „Zjistily totiž, že pouhý věk řidiče či objem motoru nejsou dostatečnými metrikami k vyhodnocení rizikovosti řidiče.“
Podle čeho se nyní pojišťovny při počítání ceny orientují?
Novinky v technických parametrechZatímco dříve byl hlavním kritériem objem motoru, dnes je pro pojišťovny podstatný spíše výkon vozidla. Povinné ručení se tak nejvíce prodraží těm řidičům, kteří vlastní (výkonově) silný vůz. Důvod je zřejmý – v dnešní době, kdy jsou automobilky pod tlakem emisních norem, jdou výrobci cestou downsizingu. To ovšem neznamená, že by se snižoval výkon. Ten naopak i přes snižování objemu roste díky lepším technologiím a především díky přeplňování. Šance, že řidič nezvládne výkon vozidla tak může být vyšší u dvoulitrového hatchbacku než u starého osmiválce.
Další znatelnou změnou je určování ceny dle hmotnosti automobilu. Tento parametr již bere v potaz Hasičská vzájemná pojišťovna a Axa. Je vysoce pravděpodobné, že i ostatní pojistné firmy brzy začnou při tvorbě ceny brát v potaz hmotnost. Opět jde o logický krok, jelikož u těžšího auta je větši pravděpodobnost, že někde nedobrzdí nebo vyletí ze silnice.
„Pokud kupujete ojetý vůz v autobazaru, je z hlediska financí samozřejmě nejdůležitější ověřit stav vozu, abyste se vyhnuli následným opravám. Není ale také od věci se při výběru vozu zaměřit na kritéria, která budou ovlivňovat výši pojistky, protože to je výdaj, který musíme platit všichni povinně a budeme ho platit po celou dobu vlastnictví vozu.“ Tvrdí manažer firmy Autonoto.cz, zaměřující se na prodej ojetých vozů.
Přísnější segmentace podle rizikovostiSoučasný trend pojišťoven spočívá v tom, že povinné ručení zlevňuje pro méně rizikové řidiče, zato ti s vyšší pravděpodobností nehody si připlatí.
Metody, podle kterých se zjišťuje rizikovost řidiče, jsou mnohem různorodější než dříve. Stále přetrvává nacenění podle věku řidiče, ovšem způsoby segmentace jsou v dnešní době mnohem promyšlenější a někdy založené i na moderních technologiích.
Populární je nyní vyhodnocování stylu jízdy prostřednictvím moderních aplikací. Řidiči je nabídnuta aplikace do telefonu či automobilu, díky které získá například tipy na to, jak se příště vyhnout krizovým situacím, nebo jak obecně jezdit bezpečněji. Na oplátku pojišťovna získá přístup k informacím o tom, jak daný řidič jezdí a zdali je či není jeho jízda riziková. Důmyslný systém, založený na vyhodnocování jízdy řidiče a v případě bezproblémové jízdy získat možnost slevy na povinném ručení, už praktikuje pojišťovna Axa.
Oblíbeným se stává i stanovení ceny povinného ručení podle počtu ujetých kilometrů. Pojišťovny si totiž logicky odvodily, že řidič, který tráví na silnici větší množství času, má vyšší pravděpodobnost autonehody. Proto zavedly princip „čím méně řidič ujede, tím méně platí.“ Funguje to už u Allianz a pojišťovny Uniqa a očekává se, že tento postup v budoucnu napodobí i více firem.
Ve fázi úvah je zatím myšlenka, že řidiči, kteří mají děti, jsou méně rizikovější. Tzv. „otcové od rodin“ se totiž většinou vyznačují rozumnějším chováním, což samozřejmě souvisí se starostí o bezpečí dětí. Tuto úvahu už aplikovala pojišťovna Allianz, která umožňuje levnější povinné ručení pro ty, kteří si k němu sjednají dětské úrazové pojištění.
Jak se v tom všem vyznat?Změn je spousta a vybrat nejlepší povinné ručení není snadný úkol. Proto bere kalkulačka povinného ručení v potaz všechny parametry a pomůže vám vybrat to nejvýhodnější povinné ručení pro vaše potřeby.
ShrnutíNově budou některé pojišťovny zahrnovat do kritérií pro výpočet ceny povinného ručení tyto parametry:
výkon místo objemu styl jízdy roční nájezd hmotnost automobilu rodičovstvíPokud se chcete vyhnout vysokým cenám za povinné ručení, je dobré mít na paměti, že:
cenu můžeme ovlivnit už při výběru vozidla (např. výkon nebo hmotnost) cenu můžeme snadno porovnat s jinými nabídkami pomocí srovnávačůMladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.