PR článek - Pryč jsou doby, kdy pojišťovny stanovovaly cenu povinného ručení pouze na základě věku řidiče a objemu motoru vozidla. V současné době začíná hrát roli stále více aspektů. Které to jsou?
„Pojišťovny nyní zavádí zcela nová kritéria při cenotvorbě.“ Informuje Zbyněk Laisek, manažer firmy Porovnej24.cz, která se specializuje na srovnání cen povinného ručení. „Zjistily totiž, že pouhý věk řidiče či objem motoru nejsou dostatečnými metrikami k vyhodnocení rizikovosti řidiče.“
Podle čeho se nyní pojišťovny při počítání ceny orientují?
Novinky v technických parametrechZatímco dříve byl hlavním kritériem objem motoru, dnes je pro pojišťovny podstatný spíše výkon vozidla. Povinné ručení se tak nejvíce prodraží těm řidičům, kteří vlastní (výkonově) silný vůz. Důvod je zřejmý – v dnešní době, kdy jsou automobilky pod tlakem emisních norem, jdou výrobci cestou downsizingu. To ovšem neznamená, že by se snižoval výkon. Ten naopak i přes snižování objemu roste díky lepším technologiím a především díky přeplňování. Šance, že řidič nezvládne výkon vozidla tak může být vyšší u dvoulitrového hatchbacku než u starého osmiválce.
Další znatelnou změnou je určování ceny dle hmotnosti automobilu. Tento parametr již bere v potaz Hasičská vzájemná pojišťovna a Axa. Je vysoce pravděpodobné, že i ostatní pojistné firmy brzy začnou při tvorbě ceny brát v potaz hmotnost. Opět jde o logický krok, jelikož u těžšího auta je větši pravděpodobnost, že někde nedobrzdí nebo vyletí ze silnice.
„Pokud kupujete ojetý vůz v autobazaru, je z hlediska financí samozřejmě nejdůležitější ověřit stav vozu, abyste se vyhnuli následným opravám. Není ale také od věci se při výběru vozu zaměřit na kritéria, která budou ovlivňovat výši pojistky, protože to je výdaj, který musíme platit všichni povinně a budeme ho platit po celou dobu vlastnictví vozu.“ Tvrdí manažer firmy Autonoto.cz, zaměřující se na prodej ojetých vozů.
Přísnější segmentace podle rizikovostiSoučasný trend pojišťoven spočívá v tom, že povinné ručení zlevňuje pro méně rizikové řidiče, zato ti s vyšší pravděpodobností nehody si připlatí.
Metody, podle kterých se zjišťuje rizikovost řidiče, jsou mnohem různorodější než dříve. Stále přetrvává nacenění podle věku řidiče, ovšem způsoby segmentace jsou v dnešní době mnohem promyšlenější a někdy založené i na moderních technologiích.
Populární je nyní vyhodnocování stylu jízdy prostřednictvím moderních aplikací. Řidiči je nabídnuta aplikace do telefonu či automobilu, díky které získá například tipy na to, jak se příště vyhnout krizovým situacím, nebo jak obecně jezdit bezpečněji. Na oplátku pojišťovna získá přístup k informacím o tom, jak daný řidič jezdí a zdali je či není jeho jízda riziková. Důmyslný systém, založený na vyhodnocování jízdy řidiče a v případě bezproblémové jízdy získat možnost slevy na povinném ručení, už praktikuje pojišťovna Axa.
Oblíbeným se stává i stanovení ceny povinného ručení podle počtu ujetých kilometrů. Pojišťovny si totiž logicky odvodily, že řidič, který tráví na silnici větší množství času, má vyšší pravděpodobnost autonehody. Proto zavedly princip „čím méně řidič ujede, tím méně platí.“ Funguje to už u Allianz a pojišťovny Uniqa a očekává se, že tento postup v budoucnu napodobí i více firem.
Ve fázi úvah je zatím myšlenka, že řidiči, kteří mají děti, jsou méně rizikovější. Tzv. „otcové od rodin“ se totiž většinou vyznačují rozumnějším chováním, což samozřejmě souvisí se starostí o bezpečí dětí. Tuto úvahu už aplikovala pojišťovna Allianz, která umožňuje levnější povinné ručení pro ty, kteří si k němu sjednají dětské úrazové pojištění.
Jak se v tom všem vyznat?Změn je spousta a vybrat nejlepší povinné ručení není snadný úkol. Proto bere kalkulačka povinného ručení v potaz všechny parametry a pomůže vám vybrat to nejvýhodnější povinné ručení pro vaše potřeby.
ShrnutíNově budou některé pojišťovny zahrnovat do kritérií pro výpočet ceny povinného ručení tyto parametry:
výkon místo objemu styl jízdy roční nájezd hmotnost automobilu rodičovstvíPokud se chcete vyhnout vysokým cenám za povinné ručení, je dobré mít na paměti, že:
cenu můžeme ovlivnit už při výběru vozidla (např. výkon nebo hmotnost) cenu můžeme snadno porovnat s jinými nabídkami pomocí srovnávačůV závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.