Povinné ručení prochází radikálními změnami. Podle čeho vám nyní určí cenu autopojištění?

Povinné ručení prochází radikálními změnami. Podle čeho vám nyní určí cenu autopojištění?
Povinné ručení prochází radikálními změnami. Podle čeho vám nyní určí cenu autopojištění?, foto: Škoda Auto
AutoRoad.cz 21. března 2018 20:09
Sdílej:

PR článek - Pryč jsou doby, kdy pojišťovny stanovovaly cenu povinného ručení pouze na základě věku řidiče a objemu motoru vozidla. V současné době začíná hrát roli stále více aspektů. Které to jsou?

„Pojišťovny nyní zavádí zcela nová kritéria při cenotvorbě.“ Informuje Zbyněk Laisek, manažer firmy Porovnej24.cz, která se specializuje na srovnání cen povinného ručení. „Zjistily totiž, že pouhý věk řidiče či objem motoru nejsou dostatečnými metrikami k vyhodnocení rizikovosti řidiče.“

Podle čeho se nyní pojišťovny při počítání ceny orientují?

Novinky v technických parametrech

Zatímco dříve byl hlavním kritériem objem motoru, dnes je pro pojišťovny podstatný spíše výkon vozidla. Povinné ručení se tak nejvíce prodraží těm řidičům, kteří vlastní (výkonově) silný vůz. Důvod je zřejmý – v dnešní době, kdy jsou automobilky pod tlakem emisních norem, jdou výrobci cestou downsizingu. To ovšem neznamená, že by se snižoval výkon. Ten naopak i přes snižování objemu roste díky lepším technologiím a především díky přeplňování. Šance, že řidič nezvládne výkon vozidla tak může být vyšší u dvoulitrového hatchbacku než u starého osmiválce.

Další znatelnou změnou je určování ceny dle hmotnosti automobilu. Tento parametr již bere v potaz Hasičská vzájemná pojišťovna a Axa. Je vysoce pravděpodobné, že i ostatní pojistné firmy brzy začnou při tvorbě ceny brát v potaz hmotnost. Opět jde o logický krok, jelikož u těžšího auta je větši pravděpodobnost, že někde nedobrzdí nebo vyletí ze silnice.

„Pokud kupujete ojetý vůz v autobazaru, je z hlediska financí samozřejmě nejdůležitější ověřit stav vozu, abyste se vyhnuli následným opravám. Není ale také od věci se při výběru vozu zaměřit na kritéria, která budou ovlivňovat výši pojistky, protože to je výdaj, který musíme platit všichni povinně a budeme ho platit po celou dobu vlastnictví vozu.“ Tvrdí manažer firmy Autonoto.cz, zaměřující se na prodej ojetých vozů.

Přísnější segmentace podle rizikovosti

Současný trend pojišťoven spočívá v tom, že povinné ručení zlevňuje pro méně rizikové řidiče, zato ti s vyšší pravděpodobností nehody si připlatí.

Metody, podle kterých se zjišťuje rizikovost řidiče, jsou mnohem různorodější než dříve. Stále přetrvává nacenění podle věku řidiče, ovšem způsoby segmentace jsou v dnešní době mnohem promyšlenější a někdy založené i na moderních technologiích.

Populární je nyní vyhodnocování stylu jízdy prostřednictvím moderních aplikací. Řidiči je nabídnuta aplikace do telefonu či automobilu, díky které získá například tipy na to, jak se příště vyhnout krizovým situacím, nebo jak obecně jezdit bezpečněji. Na oplátku pojišťovna získá přístup k informacím o tom, jak daný řidič jezdí a zdali je či není jeho jízda riziková. Důmyslný systém, založený na vyhodnocování jízdy řidiče a v případě bezproblémové jízdy získat možnost slevy na povinném ručení, už praktikuje pojišťovna Axa.

Oblíbeným se stává i stanovení ceny povinného ručení podle počtu ujetých kilometrů. Pojišťovny si totiž logicky odvodily, že řidič, který tráví na silnici větší množství času, má vyšší pravděpodobnost autonehody. Proto zavedly princip „čím méně řidič ujede, tím méně platí.“ Funguje to už u Allianz a pojišťovny Uniqa a očekává se, že tento postup v budoucnu napodobí i více firem.

Ve fázi úvah je zatím myšlenka, že řidiči, kteří mají děti, jsou méně rizikovější. Tzv. „otcové od rodin“ se totiž většinou vyznačují rozumnějším chováním, což samozřejmě souvisí se starostí o bezpečí dětí. Tuto úvahu už aplikovala pojišťovna Allianz, která umožňuje levnější povinné ručení pro ty, kteří si k němu sjednají dětské úrazové pojištění.

Jak se v tom všem vyznat?

Změn je spousta a vybrat nejlepší povinné ručení není snadný úkol. Proto bere kalkulačka povinného ručení v potaz všechny parametry a pomůže vám vybrat to nejvýhodnější povinné ručení pro vaše potřeby.

Shrnutí

Nově budou některé pojišťovny zahrnovat do kritérií pro výpočet ceny povinného ručení tyto parametry:

výkon místo objemu styl jízdy roční nájezd hmotnost automobilu rodičovství

Pokud se chcete vyhnout vysokým cenám za povinné ručení, je dobré mít na paměti, že:

cenu můžeme ovlivnit už při výběru vozidla (např. výkon nebo hmotnost) cenu můžeme snadno porovnat s jinými nabídkami pomocí srovnávačů
Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.