Milionové pokuty pro tuningové společnosti? Ochránci přírody si nebrali servítky

Ilustrační foto | foto: youtube.com

Chiptuning, tedy možnost softwarově upravit výkon automobilu, už si mezi motoristy našel mnoho příznivců. Někteří využívají úprav řídící jednotky k ekonomičtější jízdě, jiní touží jen po maximálním výkonu, který navyšují dodatečnými úpravami. Americká agentura pro ochranu životního prostředí EPA však z podobných úprav příliš nadšená není, o čemž ostatně svědčí její nedávní pokuta 6,5 milionu korun.

Společnost Derive Systems, pod kterou spadají dvě oblíbené značky přístrojů k softwarové úpravě motorů Bully Dog a SCT, dostala od soudu pokutu ve výši 300 000 amerických dolarů (cca 6,5 mil. Kč). Tu si měla vysloužit výrobou více než 363 000 zařízení, které porušují tzv. Clean Air Act.

Pokutou však trest pro společnost ani zdaleka nekončí. Dalších cca 6.25 milionu dolarů bude společnost Derive Systems nucena utratit za úpravu všech existujících i budoucích soudem jmenovaných ručních přístrojů k softwarové úpravě motoru tak, aby splňovaly veškeré podmínky.

Americké agentury DOJ a EPA podaly na společnost žalobu kvůli prodeji produktů, které usnadňovaly odstranění povinných zařízení potřebných ke snižování emisí. Softwarová úprava měla například resetovat parametry některých senzorů tak, že umožnila například odstranění filtru pevných částic nebo katalyzátoru. Konečná výše pokuty však nebyla rozhodnutím soudu, ale výsledkem mimo-soudní dohody.

Dohoda pro společnost Derive mimo jiné znamená, že musí omezit přístup k některým klíčovým emisním kontrolním parametrům ve veškerém svém software. Dále musí ze všech svých marketingových materiálů odstranit náznaky o možnost obejití emisních kontrol. A tím nejdůležitějším bodem dohody se stala povinnost vytvořit ověřovací program pro zákazníky, kteří se budou moci dozvědět jak jejich vozidlo funguje, jak fungují emisní kontroly a co všechno zahrnuje tzv. Clean Air Act.

Jak poznamenává web Jalopnik, suma 300 000 amerických dolarů byla zvolena proto, že víc už by si tuningová společnost nemohla dovolit.

Filtr pevných částic (DPF) | foto: ProfiAuto

„Po desetiletí se Američané snaží výrazně snížit škodlivé emise produkované našimi automobily a náklaďáky. Učinili jsme výrazný pokrok a vzduch je dnes čistší nad celým národem. Bohužel, ne všichni hrajeme podle pravidel. Dnešní dohoda však přinutí Derive System a její produkty k úpravě přistoupit na Clean Air Act a ukáže dalším výrobcům podobných produktů, že pokusy o obcházení emisních kontrolních systémů v autě nebude tolerováno," uvedl advokát Jeffrey H. Wood pro Justice Department’s Environment and Natural Resources Division.

„Ministerstvo spravedlnosti bude i nadále spolupracovat s našimi partnery jako je EPA, abychom zastavili jednání společností poškozujících zákony na ochranu přírody a ochránili zdravý vzduch pro všechna američany.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy