Poslední dobou máme pocit, že se s extrémně odolnými offroady, které by měly přežít i konec světa, snad roztrhl pytel. Výroba podobných strojů pro armádu se dá ještě pochopit, ovšem prodej podobných vozidel na civilním trhu? Člověk má skoro pocit, jako by výrobci těchto vozidel věděli něco, co my ne. Přestaňme ale spekulovat a pojďme se podívat na nové obrněné SUV Senator APC, za kterým stojí kanadská společnost Roshel Defence Solutions.
Nejprve to byl Rezvani Tank, pak Rhino GX a nakonec tu máme Senator APC od kanadské společnosti Roshel Defence Solutions. Ačkoliv se nás všichni snaží přesvědčit, že žijeme v nejbezpečnější době za několika desetiletí, výrobci obrněných automobilů chrlí jeden model za druhým. Nejde přitom o stroje určené jen pro vojenské využití, ale i pro civilní trh.
„S naším novým Obrněným Záchranným Vozidlem (Armored Rescue Vehicle) jsme nechtěli vytvořit jen další obrněný truck," uvedl Roman Shimonov, CEO společnosti Roshel Defence Solutions. „Dali jsme si za cíl dosáhnout technického a inovativního průlomu v oblasti taktických vozidel."
A jaký je výsledek? Senator je už na první pohled působivým strojem v neprůstřelném obleku, ovšem jeho schopnosti jsou ještě působivější. Technicky vzato se jedná o obrněný transportér (APC), jehož karoserie i skla by měla ustát zásahy ze zbraní ráže 50, tedy 12.7 mm. Nechybí ani podlaha upravená tak, aby ustála výbuch miny či nástrahy.
Posádka Senatora se však může i aktivně bránit. Na bocích vozu je několik okének vhodných k prostrčení hlavně a střelbě z paluby a na střeše je umístěná působivá věž s kompletní ochranou, která může být vybavena různým "příslušenstvím a výbavou podle typu mise." Jistě není třeba dodávat víc. A kdyby se náhodou posádka nedokázala uchránit, nechybí ani speciální únikové poklopy.
Pancéřování je tedy působivé, ovšem kde jsou ty slibované technologie? Ty ve vozidle reprezentuje tzv. CBRN systém, což je zkratka pro "chemické, biologické, radiační a nukleární." Vůz je totiž vybaven speciálním systémem ventilace a klimatizace, který je schopný zajistit čistý a dýchatelný vzduch pro 10 až 12 člennou posádku.
Senator také dokáže automaticky detekovat úroveň zamoření různými typy plynů nebo radiací. Vůz je navíc osazen pokročilým monitorovacím systémem, jehož součástí jsou kamery s vysokým rozlišením, termální kamery a výkonné osvětlení, které dokáže nasvítit celé okolí. A pokud by to stále nestačilo, může být Senator osazen systémem žebříků, hydraulickou rampou nebo pluhem na odstraňování překážek z cesty.
Výrobce uvedl, že novinka byla postavena na pevné a odolné platformě běžně prodávaného trucku. Další detaily Roshel neuvedl, podle pohledu na přední sedačky a pracoviště řidiče je však jasné, že by se mělo jednat o Ford, podle Motor1 pak konkrétně o model Super Duty. O pohon monstra se stará 6.7 litrový přeplňovaný Diesel, pravděpodobně Powerstroke.
Stroj je v první řadě určen pro bezpečnostní složky a vládní agentury, takže jeho cena není veřejná a navíc bude vždy záležet na konkrétní specifikaci. Lidé z Roshel Defence Solutions však pro Motor1 prozradili, že civilisté toužící po pocitu naprostého bezpečí si budou moci objednat lehce očesanou variantu. I tak se ale bude jednat zřejmě o nejdrsnější auto ve čtvrti, tedy alespoň pokud soused nebude mít výše zmíněný Rezvani Tank.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.