Poslední dobou máme pocit, že se s extrémně odolnými offroady, které by měly přežít i konec světa, snad roztrhl pytel. Výroba podobných strojů pro armádu se dá ještě pochopit, ovšem prodej podobných vozidel na civilním trhu? Člověk má skoro pocit, jako by výrobci těchto vozidel věděli něco, co my ne. Přestaňme ale spekulovat a pojďme se podívat na nové obrněné SUV Senator APC, za kterým stojí kanadská společnost Roshel Defence Solutions.
Nejprve to byl Rezvani Tank, pak Rhino GX a nakonec tu máme Senator APC od kanadské společnosti Roshel Defence Solutions. Ačkoliv se nás všichni snaží přesvědčit, že žijeme v nejbezpečnější době za několika desetiletí, výrobci obrněných automobilů chrlí jeden model za druhým. Nejde přitom o stroje určené jen pro vojenské využití, ale i pro civilní trh.
„S naším novým Obrněným Záchranným Vozidlem (Armored Rescue Vehicle) jsme nechtěli vytvořit jen další obrněný truck," uvedl Roman Shimonov, CEO společnosti Roshel Defence Solutions. „Dali jsme si za cíl dosáhnout technického a inovativního průlomu v oblasti taktických vozidel."
A jaký je výsledek? Senator je už na první pohled působivým strojem v neprůstřelném obleku, ovšem jeho schopnosti jsou ještě působivější. Technicky vzato se jedná o obrněný transportér (APC), jehož karoserie i skla by měla ustát zásahy ze zbraní ráže 50, tedy 12.7 mm. Nechybí ani podlaha upravená tak, aby ustála výbuch miny či nástrahy.
Posádka Senatora se však může i aktivně bránit. Na bocích vozu je několik okének vhodných k prostrčení hlavně a střelbě z paluby a na střeše je umístěná působivá věž s kompletní ochranou, která může být vybavena různým "příslušenstvím a výbavou podle typu mise." Jistě není třeba dodávat víc. A kdyby se náhodou posádka nedokázala uchránit, nechybí ani speciální únikové poklopy.
Pancéřování je tedy působivé, ovšem kde jsou ty slibované technologie? Ty ve vozidle reprezentuje tzv. CBRN systém, což je zkratka pro "chemické, biologické, radiační a nukleární." Vůz je totiž vybaven speciálním systémem ventilace a klimatizace, který je schopný zajistit čistý a dýchatelný vzduch pro 10 až 12 člennou posádku.
Senator také dokáže automaticky detekovat úroveň zamoření různými typy plynů nebo radiací. Vůz je navíc osazen pokročilým monitorovacím systémem, jehož součástí jsou kamery s vysokým rozlišením, termální kamery a výkonné osvětlení, které dokáže nasvítit celé okolí. A pokud by to stále nestačilo, může být Senator osazen systémem žebříků, hydraulickou rampou nebo pluhem na odstraňování překážek z cesty.
Výrobce uvedl, že novinka byla postavena na pevné a odolné platformě běžně prodávaného trucku. Další detaily Roshel neuvedl, podle pohledu na přední sedačky a pracoviště řidiče je však jasné, že by se mělo jednat o Ford, podle Motor1 pak konkrétně o model Super Duty. O pohon monstra se stará 6.7 litrový přeplňovaný Diesel, pravděpodobně Powerstroke.
Stroj je v první řadě určen pro bezpečnostní složky a vládní agentury, takže jeho cena není veřejná a navíc bude vždy záležet na konkrétní specifikaci. Lidé z Roshel Defence Solutions však pro Motor1 prozradili, že civilisté toužící po pocitu naprostého bezpečí si budou moci objednat lehce očesanou variantu. I tak se ale bude jednat zřejmě o nejdrsnější auto ve čtvrti, tedy alespoň pokud soused nebude mít výše zmíněný Rezvani Tank.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?