Radiová komunikace - co přesně se v sezóně 2016 smí a co už ne?

Robert RoBertino Pavelka, 17. března 2016, 18:55 Google+

Všichni účastníci letošního šampionátu F1 dostali ještě před přesunem na místo konání prvního závodu sezóny 2016 přesné znění úprav a omezení radiové komunikace. Jak lze na první pohled posoudit, jde o mnohem tvrdší omezení, než se původně počítalo.

Počet komentářů:  7 komentářů (Poslední 19.03. 15:43) Napište svůj názor
Charlie Whiting byl tím, kdo poslal týmům zprávu o přistřižených křidélkách v oblasti radiokomunikace

Charlie Whiting byl tím, kdo poslal týmům zprávu o přistřižených křidélkách v oblasti radiokomunikace | foto: Lotus F1 Team

Sdílejte článek

Co se tedy praví v přesném znění pravidel, která zaslal týmům Charlie Whiting? Přinášíme je plné znění dokumentu FIA.

 

A. Omezení komunikace ve směru tým - pilot

Následující omezení se týkají:

- všech komunikací směrem k pilotovi včetně, ale nikoli výhradně, rádia a signalizačních tabulí

- doby, kdy je vůz mimo garáž s pilotem v kokpitu (s výjimkou, kdy vůz stojí v pitlane v den závodu nebo během zaváděcích kol).

img-responsive

Piloti budou muset více spoléhat sami na sebe | foto: Sahara Force India

Seznam povolených zpráv:

1. Potvrzení ze strany pilota, že zprávu slyšel.

2. Údaj o kritickém problému s vozem; všechny zprávy tohoto typu mohou být vyslány pouze v případě že selhání součásti nebo systému je nevyhnutelné a hrozí odstoupení.

3. Informace týkající se poškození vozu.

4. Pokyny k výběru výchozích hodnot ze strany pilota za účelem zmírnění nefunkčnosti senzoru, pohonu nebo kontroly, jejichž poškození není možné zjistit a zpracovat pomocí palubního software. V souladu s článkem 8.2.4 jakékoli nové nastavení systému tímto způsobem nesmí zvýšit výkon vozu přes úroveň, kterou měl vůz před uvedenými problémy.

5. Pokyn k zajetí do boxů z důvodu zabezpečení nebo odstoupení vozu.

6. Upozornění na problémy soupeřova vozu.

7. Informace týkající se dění na trati (červené vlajky, modré vlajky, žluté vlajky, safety car na tarti, virtuální safety car, přerušení závodu a jiné podobné instrukce či informace od ředitelství závodu).

8. Podstoupení zpráv z kontroly závodu (zejména pro nový systém kvalifikace při vyřazování nejpomalejšího vozidla ze startovního pole).

9. Mokrá trať, nečistoty či olej v jednotlivých zatáčkách.

10. Informace o počasí

11. Informace o času vlastního pilota na jedno kolo nebo v určitých sektorech.

12. Detaily o čase na kolo u soupeřů.

13. Varování při koncentraci vozidel nebo odstupu od ostatních soupeřů během tréninku nebo závodu.

14. Pokyny k výměně pozic s ostatními piloty.

15. Informace o zbývajícím čase nebo počtu kol tréninku nebo závodu.

16. Aktuální pozice během tréninku nebo závodu.

17. Výrazy mající charakter povzbuzení pilota -  "push hard", "push now", "závodíš s XY", "uklidni se" nebo podobné (nesmí se jednat o termíny, u kterých je podezření z kódovaných zpráv).
Pozn:. první dva výrazy záměrně necháváme v původním znění, protože jejich přesný překlad je neadekvátní.

18. Při avizovaném zajetí do boxů (případně během zaváděcího kola při nájezdu na startovní rošt) mohou být jakékoli informace tohoto druhu užity pouze v případě, že pilot v témže kole skutečně do boxů zajede.

19. Upozornění na rychlostní limit, změnu nastavení pneumatik, aby odpovídalo příslušné sadě, jakož i upozornění na přejíždění obrubníků, čar vymezujících trať, plastové patníky, váhová světla při odjezdu/vjezdu do boxů.

20. Oznámení o porušení pravidel ze strany vlastního pilota nebo konkurentů - vynechání šikany, výjezd z trati, oznámení o časové či jiné penalizaci a podobně.

21. Informace o možnosti využití DRS či jeho zákazu.

22. Upozornění na nefunkční/trvale funkční DRS.

23. Informace o úniku oleje.

24. Informace týkající se testovacích sekvencí během tréninkových jízd.

Jakákoli jiná zpráva než níže uvedené, u níž bude podezření, že se jedná o kódovanou informaci využívanou pro jiný účel (včetně nápovědy pilotovi), bude považována za porušení článku 20.1 Sportovních předpisů a budou odpovídajícím způsobem podstoupeny sportovním komisařům.

img-responsive

Budou se piloti letos daleko více chytat za hlavu? | foto: Sauber Motorsport AG

Zprávy z radiokomunikace odstraněné:

Jedná se o informace, které ještě před poslední úpravou byly v radiokomunikaci povoleny, nyní jsou ale "mimo zákon."

- informace o volbě pneumatik pro příští zastávku v boxech

- informace o počtu kol absolvovaných pilotem na té které sadě během závodu

- specifikace pneumatik konkurentů

- informace týkající se pravděpodobné závodní strategie soupeřů

- "okno" safety caru

- změna nastavení předního spoileru při další zastávce v boxech

- připomínky ohledně traťových limitů 

Vytisknout

Diskuze: Radiová komunikace - co přesně se v sezóně 2016 smí a co už ne?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 7, poslední 19.03.2016 15:43 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 7 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Finále zlaté éry F1 - Villeneuve, Jones a Laffite na stupních vítězů v Rakousku 1979

Pozře F1 sama sebe? Události v Monaku oživují některé otázky

Rozbitý vůz Sergia Peréze po srážce s vozy Haas v závodě v Monaku

FOTO: GP Monaka od velké havárie v 1. kole po Leclercovo vítězství

Lewis Hamilton s Mercedesem

Špatný pokyn během klíčového okamžiku aneb jak Mercedes zkazil Hamiltonovi závod

Inženýr Andrea Stella hovoří o událostech v Monaku

Norrisovi se nelíbí rozhodnutí o návratu Sainze jr. na původní pozici. Proč se tak stalo?

Esteban Ocon se v Monaku moc nepředvedl

"Vyvodíme z toho důsledky," varuje Ocona naštvaný šéf Alpine

Leclerc se konečně dočkal, po třech pole-position vítězí na domácí půdě

GP MONAKA: Po dramatickém úvodu tone Monte Carlo v nadšení - Leclerc triumfoval

Pierre Gasly si po závodě pustil pusu na špacír

Po závodě jako běsnící tygr, v prohlášení už beránek - Gasly se obul do svého kolegy

Max Verstappen a Sergio Pérez určitě neměli v Monacu důvod k úsměvým (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě - Přešťastný Pérez, Alpine žehlí malér a vinu za kolizi svádí jeden na druhého

Předloni pole-position Leclercovi štěstí nepřinesla - bude se letos moci radovat s monackým princem z lepšího výsledku?

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Radost v táboře Ferrari a McLarenu, Mercedes je odhodlán bojovat, Red Bull lehce rozladěný

Sergio Pérez opět ukázal svou odvrácenou tvář - skončit v Q3 není určitě v jeho situaci záviděníhodné

Leclerc má třetí domácí pole-position, Verstappen skončil mimo Top 5

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Okruh v Melbourne, dějiště úvodního závodu

Představení Austrálie: Okusí Mercedes na úvod sezóny porážku?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. PROHLÁŠENÍ po závodě - Přešťastný Pérez, Alpine žehlí malér a vinu za kolizi svádí jeden na druhého

  2. Špatný pokyn během klíčového okamžiku aneb jak Mercedes zkazil Hamiltonovi závod

  3. GP MONAKA: Po dramatickém úvodu tone Monte Carlo v nadšení - Leclerc triumfoval

  4. Pozře F1 sama sebe? Události v Monaku oživují některé otázky

  5. "Vyvodíme z toho důsledky," varuje Ocona naštvaný šéf Alpine

  6. FOTO: GP Monaka od velké havárie v 1. kole po Leclercovo vítězství

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud