Nové Polo GTI má přes 200 k a slibuje velkou porci zábavy. Jací byli jeho rychlí předchůdci?

-jka / AutoRoad.cz, 9. prosince 2017, 08:30 Google+

GTI, tři magická písmena, vyzařující ryzí radost. Nyní se začíná psát další kapitola úspěšné historie sportovních kompaktních vozů Volkswagen v podobě nového modelu Polo GTI. Nejsportovnější verze poslední, šesté generace, již usedla do startovacích bloků a slibuje ryzí dynamiku. Do oblasti trojciferných čísel se ručička rychloměru přehoupne po uplynutí 6,6 sekundy, v případě potřeby se zastaví až na 237 km/h.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Volkswagen Polo GTI a závodní Polo GTI R5 v pozadí

Volkswagen Polo GTI a závodní Polo GTI R5 v pozadí | foto: Volkswagen

Sdílejte článek

Polo GTI s přeplňovaným motorem o výkonu 147 kW/200 k, sportovním podvozkem, jehož světlá výška je o 15 mm nižší, a typickými vnějšími i vnitřními znaky GTI v duchu tradic je skutečným požitkem. À propos tradice: Nejen slavný „velký bratr“ Golf GTI má dlouhou historii, i Polo GTI se může ohlížet na řadu sportovních předchůdců, z nichž každý dokáže fascinovat. Přibližme si historii rychlých verzí modelu Polo, která začala již v roce 1979.

„Lehká váha“ se spoilerem: Polo I GT (1979)

Již v roce 1979 vyvolala pozdvižení varianta GT na základě první generace modelové řady Polo. Sportovní verze tehdy ještě nové modelové řady Polo se nemusela po vizuální stránce před nikým schovávat. Dynamický charakter prvního sportovního modelu Polo dávaly najevo rozmanité stylistické prvky, mezi něž patří především červený rámeček masky chladiče ve stylu modelu Golf I GTI, černo-červeně lakovaná kola, decentní přední spoiler, ozdobné lišty a loga „GT“. Pod kapotou pracoval malý atmosférický motor o objemu 1,3 litru. S výkonem 44 kW/60 k sice nebyl žádným „svalovcem“, ale pro Polo I s necelými 700 kilogramy to postačovalo k velmi dynamické jízdě.

img-responsive

Volkswagen Polo | foto: Volkswagen CR

Ve znamení „G“: Polo II GT G40 (1987)

O „malém Wolfswagenu“ – vlčím voze – hovořila tehdejší reklama na nové Polo GT G40. A rozhodně nepřeháněla. Pozoruhodný výkon 85 kW/115 k ze zdvihového objemu pouhých 1,3 litru, nejvyšší rychlost 196 km/h – to bylo v roce 1987 u malého vozu skutečně neslýchané. Za tím stálo mechanicky poháněné spirálové dmychadlo, které přivádělo do válců ochlazovaný stlačený vzduch, což vedlo k výraznému zvýšení výkonu. Označení „G40“ bylo odvozeno od tvaru dmychadla, který se podobá písmenu „G“.

img-responsive

Volkswagen Polo | foto: Volkswagen CR

Poprvé s „I“: Polo III GTI (1998)

V roce 1998 dostalo Polo poprvé dodatečné označení se „třemi magickými písmeny“: GTI. Volkswagen tehdy omezil výrobu prvního modelu Polo GTI na 3000 vozů a toto množství bylo zanedlouho vyprodáno. Nový motor 1,6 litru s výkonem 88 kW/120 k a chutí po otáčkách zrychlil Polo GTI z klidu na 100 km/h za 9,1 sekundy. Sportovní podvozek, převzatý z modelu Polo 1.6 (74 kW/100 k), měl ve variantě GTI o dalších 10 mm sníženou světlou výšku. Malý „silák“ dával však svůj potenciál najevo spíše zdrženlivě. Pouze pohledná 15“ kola BBS z lehké slitiny a ohnivě červenou barvou lakované brzdové třmeny prozrazovaly přítomnost sportovního ducha.

Působivý návrat s přeplňovaným motorem: Polo IV GTI (2006)

Po několikaleté přestávce byla v roce 2006 uvedena na trh další verze GTI modelu Polo. Motor 1,8 litru, přeplňovaný turbodmychadlem, byl vyladěn na 110 kW/150 k a s vozem Polo o hmotnosti pouhých 1200 kg měl snadnou práci. Mimořádnou „lahůdkou“ byla verze „Cup Edition“ o výkonu 132 kW/180 k, jejíž vzhled připomínal závodní vozy z pohárových závodů Polo Cup. Toto Polo dokázalo ohromit zrychlením z 0 na 100 km/h za 7,5 sekundy a nejvyšší rychlostí 225 km/h. 

img-responsive

Volkswagen Polo | foto: Volkswagen CR

Svalnatý malý vůz: Polo V GTI (2010)

Také předchůdce nového modelu Polo GTI se měl čím pochlubit. Jeho motor 1.4 TSI s přeplňováním turbodmychadlem a kompresorem poskytoval nejvyšší výkon 132 kW/180 k a fanouškům vozů GTI snadno vlil do žil pořádnou dávku adrenalinu. Při sešlápnutí pedálu plynu až na podlahu zvládl sprint z klidu na 100 km/h za 6,9 sekundy.

V roce 2014 následovalo další zvýšení dynamiky. Motor TSI poskytoval nejvyšší výkon 141 kW/192 k a umožňoval jízdu nejvyšší rychlostí až 236 km/h. A pro individualisty byl na přání k dispozici podvozek „Sport Select“ se sadou „Sport Performance Kit“ pro ještě podmanivější zážitky z dynamické jízdy.

Fanoušci modelu Polo se však již nyní mohou těšit na nové, ještě dynamičtější GTI šesté generace modelové řady Polo. Na českém trhu již v předprodeji za cenu od 569 900 Kč.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Nové Polo GTI má přes 200 k a slibuje velkou porci zábavy. Jací byli jeho rychlí předchůdci?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Karosa NO 80

Karosa NO 80 vedla dvojí život. Ráno a večer přepravovala lidi, přes poledne náklad

Lexus CT 200h

Tesle roste silná konkurence, první čistě elektrický Lexus má dorazit už za dva roky

Škoda Auto pokračuje v lámání prodejních rekordů

Škoda pokračuje v lámání prodejních rekordů, sázka na SUV se evidentně vyplácí

Z večerní zábavy se stal útok na policistu a zběsilý úprk

Večerní zábava v New Yorku se nečekaně zvrtla, po řidiči luxusního Mercedesu teď pátrají všichni policisté

Ford potvrdil návrat legendy, Shelby Mustang GT500 dorazí v roce 2019

Ford potvrdil návrat legendy, Shelby Mustang GT500 bude nejvýkonnějším vozem automobilky

Nové Volvo XC60 chce být opět na vrcholu segmentu.

Elegantní vozy, se kterými se nemusíte bát do hor

reklama
reklama

Doporučujeme

Hodinky vyrobené ze starých a neopravitelných vozů Ford Mustang. REC Watches, kolekce P-51

Nadšenci oživují vraky Mustangů neobvyklým způsobem, vytvářejí z nich…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. VIDEO: Nejbrutálnější "embéčko" na světě! Nahání strach na dálku

  2. Znáte Tatru AM 50? Stometrový most vám postaví na počkání

  3. Bertone překvapil celý svět. Lancia Stratos Zero měla naprosto unikátní design

  4. Investoři do Bitcoinu zažívají zlaté časy, nejdražší vozy skupují za "pár korun"

  5. Kdy musíte pustit chodce na přechodu a kdy můžete projet bez zastavení?

  6. Britové konečně našli jeden ze tří prvních Defenderů, 20 let stál zapomenut v polích

reklama