VW zaplatil Tatře za Brouka pokutu. Vyplatila se, z lidového auta vznikla legenda

AutoRoad.cz, 14. května 2017, 16:20 Google+

Volkswagen Brouk je „lidový vůz“ vyráběný dlouhých šedesát pět let. Díky tomu se jedná o nejdéle vyráběný vůz značky VW s největším počtem vyrobených kusů beze změny designu.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 07.05. 08:02) Napište svůj názor
Volkswagen Beetle

Volkswagen Beetle | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Začátky vozu se píší už v roce 1931, kdy začal Ferdinand Porsche a Zündapp vyvíjet „Auto pro každého“. V roce 1933 Adolf Hitler schválil nákresy Porscheho návrhu Volks-Wagenu (Lidového vozu). Úkolem bylo vyrobit jednoduchý a hlavně levný automobil, schopný přepravit dva dospělé a tři děti rychlostí 100 km/h. Cena vozu měla být 990 říšských marek, což byla tehdejší cena malého motocyklu. Výroba začala v roce 1939, ale brzy byly výrobní linky zabrány pro výrobu vojenských vozidel, a tak se civilní výroba vrátila až po válce.

Protože bylo vozidlo navrženo co nejjednodušeji, slavilo v armádě úspěchy. Vzduchem chlazený motor se osvědčil například v pouštních akcích německých jednotek Afrika Korps. O odpružení se starali torzní tyče, na místo pružin či listových per. Pro dělníky z továrny bylo v roce 1938 založeno město v Dolním Sasku s názvem Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben, které se po válce přejmenovalo na Wolfsburg.

img-responsive

Brouk ve službách Wehrmachtu | foto: www.wikipedia.org

Inspirováno Tatrou
Velká část Brouka byla inspirována pokrokovými vozy Tatra konstruktéra Hanse Ledwinky. Jednalo se zejména o modely Tatra V570 a Tatra 97. Porsche byl dokonce obviněn z plagiátorství, ale soudní proces byl zastaven s vpádem Německa do Československa. Případ se znovu otevřel až po válce (v roce 1961) a VW zaplatil Tatře 3 miliony západoněmeckých marek jako kompenzaci.

Poválečná produkce
Po skončení II. Světové války byla výroba obnovena, tentokrát již pod označením Volkswagen Typ 1. Nový šéf Ivan Hirst přemluvil britskou armádu k objednávce 20 tisíc aut a k roku 1946 již vyráběla továrna tisíc Brouků měsíčně. Brzy došlo k prudkému nárůstu výroby a miliontý Brouk sjel z výrobní linky už v roce 1955, a o tři roky později už to byl dokonce pětimiliontý Brouk.

Během šedesátých a sedmdesátých let se Brouku díky inovativní reklamě a pověsti spolehlivého auta opravdu dařilo. Výrobna dosáhla takové úrovně, že v roce 1972 sesadil patnáctimiliontý Brouk z trůnu předchozího držitele rekordu nejvyráběnějšího vozu, kterým byl Ford T.

Malé úpravy Brouka proběhly v roce 1967, kdy byla vylepšená spojka, posíleny brzdy a standardní výbava. Stejně tak došlo k navýšení výkonu motoru o 3 kW a přestavbě elektrické soustavy na 12 V.

Pád
Po velice úspěšných šedesátých letech musel Brouk soupeřit s těžkou konkurencí modernějších a levnějších vozů, a to nejen z japonska, ale i z vlastních řad. Modelem, kterému nemohl svou zastaralou koncepcí konkurovat byl první Golf, představený v roce 1974. Prodeje v Německu klesly natolik, že byla hlavní výroba v roce 1978 přesunuta do Mexika a Brazílie. Ve spojených státech se Brouk prodával do roku 1977, v Evropě do roku 1985.

img-responsive

Poslední vyrobený brouk (2003) | foto: www.wikipedia.org

Poslední VW Brouk byl vyroben v roce 2003 v Mexiku. Celkem dosáhla výroba všech Brouků přes 21 milionů kusů.

Google+ Vytisknout

Diskuze: VW zaplatil Tatře za Brouka pokutu. Vyplatila se, z lidového auta vznikla legenda

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 07.05.2017 08:02 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Rolls-Royce Sweptail

Znáte nejdražší automobil na světě? Seznamte se, Rolls-Royce Sweptail

Škoda Superb dostala novou výbavu

Nová Škoda Superb vám zavolá pomoc a namasíruje záda

Mercedes-Benz 320 Cabriolet B

Heydrichův Mercedes 75 let po atentátu? Takhle vypadá dnes

Nejsilnější Superb v Česku má motor 2.0 TSI.

Superb, co se vysměje i Audi RS4! Jeho výkon neuhodnete

Které modely nejčastěji překračují povolenou rychlost?

Jste silniční pirát nebo rozvážný řidič? Prozradí to Vaše auto

Dodge Challenger SRT Demon je skutečným dragsterem i autem pro běžné použití

Nový Dodge Challenger Demon je tak široký, že se nevejde na výrobní linku

BMW řady 8 Cabrio

BMW 8 Cabrio? Vlajková loď přišla o střechu

reklama
reklama

Doporučujeme

Škoda VOS

Víte, čím jezdili komunističtí pohlaváři v ČSSR?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Policie úmyslně před lidmi zdemolovala úplně novou Škodu Kodiaq. Má to ale háček

  2. Jak převést své auto na jiného majitele? Chystají se tyto novinky

  3. Tohle je jedno z nejlevnějších aut na českém trhu. Jenom cenou ale nezaujme

  4. Heydrichův Mercedes 75 let po atentátu? Takhle vypadá dnes

  5. Superb, co se vysměje i Audi RS4! Jeho výkon neuhodnete

  6. Český Favorit zaujal svět. Škoda, že se tak dobrá auta nevyrábí, píší novináři

reklama

Zprávy odjinud