Craig Breen věří, že se nikdy v rally autě necítil tak dobře, jako při svém návratu do World Rally Championship o minulém víkendu ve Švédsku, kdy absolvoval svoji první soutěž za volantem továrního Citroënu DS3 WRC.
Irský jezdec a jeho navigátor, Scott Martin, soutěž dokončili na osmém místě. Při své první soutěži s autem v tovární specifikaci dokázali zajet jeden třetí nejrychlejší čas a to před soutěží testovali jen asi 80 km. "Je to skvělé, skvělé auto a opravdové rally auto - tým o tom autě ví všechno a ví také, jak z něj dostat to nejlepší. Takovou důvěru v autě jsem neměl už hodně, hodně dlouhou dobu. Je to tak pohodlné, tak bezpečné a já vím, že je ve mě tolik potenciálu, momentálně jsem s ním jel jen na nějakých 70, 80 nebo 90 %," říká Craig Breen.
Samotný Breen připouští, že byl svoji rychlostí překvapen, když zde jel teprve potřetí. Po zkoušce, kde zajel třetí čas, řekl: "Měli jsme nejrychlejší mezičas a třetí čas [celkově], to je o hodně více, než co jsem čekal. Myslel jsem, že budu od těchto kluků vzdálen sekundy, od tří do dvou nebo jedné vteřiny na kilometr. Když se podívám, že to bylo od 0,9s k 0,8s a 0,7s, tak je to více, než co jsem čekal."
Výkon Breena pochválil také jeho týmový kolega, Kris Meeke. "Odvedl zde zatraceně dobrou práci. Když jsem sem poprvé přijel, tak jsem bojoval s Henningem [Solbergem]. Jel opravdu dobře, zvláště při druhých průjezdech norskými zkouškami."
Šéf týmu Citroën, Yves Matton, byl výkonem Breena také potěšen a řekl, že jeho výkon je dobrou známkou pro zbytek sezony. Jen dodejme, že Breen, Meeke i Al-Qassimi jeli sice pod hlavičkou francouzského PH Sportu, ale fakticky jejich starty zašteřuje Citroën Sport. Matton řekl: "Odvedl dobrou práci. Průměrná víkendová rychlost je na úrovni, kterou jsem očekával, pokud by se mu dařila odjet dobrá rally. Předváděl nějaké velmi zajímavé mezičasy a také časy na RZ.
Udělal několik malých chyb, ale každý jezdec na této těžké rally udělá několik chyb. Pro mě to byla dobrá práce na to, že je to jeho první rally s DS3 WRC, jsem spokojen. Je to velmi pozitivní pro zbytek sezony."
Tým PH Sportu se na dalších dvou soutěžích World Rally Championship neobjeví, takže další možností vidět Breena opět v DS3 WRC bude květnová soutěž v Portugalsku. Matton dodává: "Nedržím program v tajnosti. Raději oznámím naše další soutěže, možná dvě, zavčas než celou sezonu. Pokud bych to udělal [oznámil program na celou sezonu] a chtěl něco změnit, tak by to bylo složité. Ale už jsme řekli, že nebudeme soutěžit mimo Evropu, možná až na Čínu."
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.