Nebola to jednoduchá súťaž, no napriek tomu si našla svojich víťazov, aj svojich porazených. Igor Drotár a Vlado Bánoci nie sú ani víťazi, no ani porazení. Sú to opäť školáci a svoje “skriptá” v podobe nového Citroënu DS3 WRC ešte len študujú. Vždy náročná Eger Rallye 2015 otvorila tohtoročnú sezónu Majstrovstiev Slovenska. Drotárovci došli bezpečne do cieľa a nabehali 157,6 “študijných” kilometrov.
Učiť sa treba celý život. Najmä, ak chcete držať prst na pulze súčasnej doby najmodernejších vozidiel WRC. Posadiť sa do 12 rokov starej Škody Fabia WRC je ako používať prvý mobil značky Vertu: vo svojej dobe diamant v cenovej hodnote luxusného šperku, dnes dobrý akurát na základné volanie a SMS. No napriek tomu jedinečný prístroj. Citroën DS3 WRC je úplne iná káva; už len pracovný priestor – kokpit – je diametrálne odlišný. Čo je však najpodstatnejšie, sú jeho skryté talenty, ktoré Igor Drotár s Vladom Bánocim budú odhaľovať za pomoci talianskych špecialistov D–Max Racing, ktorí tento Citroën spravujú.
Aké sú teda prvé dojmy Igora Drotára po prvej súťaži v novom aute? “Všetko je fantastické a Citroën DS3 WRC je ako z inej planéty – nádherný stroj! Zaujal tiež masy divákov a médií, keďže bol jediným svojho druhu. Čo sa samotného súťaženia týka, povedzme si to tak: doteraz som používal mobil spred 12 rokov. A teraz som do ruky dostal nový smartfón. Je však pravda, že sme spravili zopár taktických chýb. V sobotu som ten rozbitý asfalt – tankodróm radšej „predal,“ s cieľom dôjsť do cieľa a spoznávať nové vozidlo. V nedeľu sme zvolili zlé obutie, no nasledovalo pár vlastných chýb. Na prvej skúške nám nepekne ustrelilo auto a v druhej skúške som dostal „hodiny“. Mnohí konkurenti majú za sebou množstvo kilometrov aj súťaží na modernejších strojoch R5, S2000, ale aj WRC, takže ovládajú množstvo detailov, ktoré sa musím naučiť. Napríklad zo Škody Fabie WRC som bol za tie roky zvyknutý na určité brzdné body, ktoré teraz musím značne posúvať ďalej. Len tam som strácal pri každom brzdení odhadom jednu sekundu. Napriek tomu som po prvej skúsenosti spokojný a viem, že to bude určite lepšie, ako naznačili aj naši skúsení inžinieri. Samotná Eger Rallye bola vďaka divákom jedinečná, no výber tratí je otázny: prechádzať z hladkých tratí na „tankodrómy“ a späť na hladký asfalt nie je ideálne. V nedeľu sa na rýchlych tratiach vážne rozbilo viacero vozidiel a som rád, že sme sa takýmto problémom vyhli. Ideme ďalej a už teraz sa neviem dočkať našej domácej Rally Prešov, kde skúsime zúročiť prvé skúsenosti s úžasným Citroënom DS3 WRC.“
Igor Drotár s Vladom Bánocim skončili na Eger Rallye 2015 v absolútnom poradí MSR v sobotňajšej etape na 8. mieste (5. v triede 11), no a nedeľňajšiu súťaž skončili na 6. mieste absolútne v MSR (opäť 5. v triede 11). Igora teraz čaká úvod sezóny MSR v pretekoch automobilov do vrchu v rakúskom Rechbergu (25.-26. apríl) a následne jeho domáca Rally Prešov (1.-2. máj).
Martin Trenkler/RPM
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.