Prešovčan Igor Drotár má pred sebou bohatú nádielku súťaží rally, ako aj pretekov do vrchu. Prvá rally štartuje už budúci víkend v maďarskom Egri, zatiaľ čo prvý kopec v Rechbergu koncom apríla. Práve v rámci pretekov do vrchu predstavuje nový špeciál: Mitsubishi Lancer 05 z dielne špecialistu Davida Komáreka.
Minulý týždeň predstavili Drotárovci vozidlo Citroën DS3 WRC, s ktorým odštartujú v slovenskom rally šampionáte. Na Majstrovstvá Slovenska preteky automobilov do vrchu vymieňa Igor špeciál Škoda Fabia za Mitsubishi Lancer 05, postavený na základoch Mitsubishi Lancer WRC. S týmto strojom má však máločo spoločné; karoséria, motor aj pohon všetkých kolies síce pochádzajú z WRC, no všetko je upravené na kopcové preteky. Pozrime si základné parametre: 2,0 l preplňovaný agregát, hmotnosť 990 kg, max. výkon 700 ks, max. krútiaci moment 850 Nm, 6-stupňová sekvenčná prevodovka.
Slovo má Igor: „Naše nové vozidlo Mitsubishi Lancer 05 pochádza z dielne špecialistu Komvet Davida Komáreka, ktorý je zároveň šéfinžinierom firmy. Už roky sa zaoberá vývojom takýchto áut a navyše vlastní licenciu FIA na výrobu špeciálov. Poznám ho veľmi dobre a je to naslovo vzatý odborník. Jeho autá sú absolútnymi špičkami; splnil sa mi tak ďalší sen. Auto je postavené na základoch Mitsubishi Lancer WRC, no je kompletne prerobené na kopcové preteky. Odjazdíme s ním slovenský šampionát a verím, že aj niektoré európske podujatia. Naše ambície sú jasné: pokúsiť sa zopakovať náš minuloročný výsledok – titul absolútnych majstrov Slovenska, ako aj titul v triede najvýkonnejších kapotovaných vozidiel E1+2000. Na našu predošlú Škodu Fabia – kopcovú aj rally – spomíname len v najlepšom a ďakujeme firme Profiko za skvelú spoluprácu.“
Igor Drotár ide opäť naplno. Osedláva fantastické stroje, ako Citroën DS3 WRC a Mitsubishi Lancer 05 od Komvetu. Čo dokáže práve s druhým menovaným, uvidíme na rakúskom Rechbergu 24. a 25. apríla.
Bodka na záver: Igor Drotár s Vladom Bánocim otvorili v stredu 18. marca výstavu odhaľujúcu bohatú históriu prešovského motoristického športu. Návštevníkom priblíži mnohých prešovských pretekárov, ale aj dobové artefakty, nádherné pretekárske motocykle, krásne Žiguli Group B tímu BADRO – Bánoci a Drotár a množstvo iného. Výstavu si môžete pozrieť v týchto dňoch, v Športovej hale mesta Prešov.
Martin Trenkler/RPM
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.