Moravský kopec za Šternberkom si pamätá ešte autá z doby, keď Enzo Ferrari nechodil ani do základnej školy... Prvé preteky Ecce Homo sa tu konali ešte v roku 1905 a účasť na nich berie nejeden pretekár s patričným rešpektom.
Inak tomu nebolo ani v prípade Prešovčana Igora Drotára (59), ktorý si odtiaľ opäť odniesol cenné trofeje a hlavne víťazstvo v rámci Majstrovstiev Slovenska v pretekoch do vrchu.
Na jazdcov čakala 7 800 m dlhá trať s prevýšením 307 metrov. Igor spletitý kopec vybehol s najlepším časom 3:21,110 s. „Do Šternberku som sa veľmi tešil, i keď som bol trochu roztrasený a plný očakávaní, kvôli historickej vážnosti tohto podujatia. Navyše sa tam zišlo množstvo áut z celej Európy – veď len v mojej triede ich tam bolo približne 50,“ povedal na úvod Igor Drotár a pokračuje: „Išiel som si po čo najlepší výsledok, aj keď to bolo ťažké vopred odhadnúť. Jazdil som tu predtým len raz a zistil som, že si trať tak veľmi dobre nepamätám, s čím som vlastne bojoval celý víkend. Totiž množstvo zákrut sa spočiatku na seba podobá, no napokon sa ich charakter môže náhle zmeniť oproti tomu, s čím ste pôvodne rátali... Nebol som si vždy istý, v ktorej zákrute som. Navyše som nemal k dispozícii nové pneumatiky, takže sme štartovali na starších, z čoho som bol trochu nervózny.“
Na konci dňa sa však rátajú len výsledky a nie problémy, s ktorými jazdci bojujú. Legendárny Drotár môže byť s výsledkovými listinami Ecce Homo Šternberk maximálne spokojný. „V rámci Slovenska som vyhral absolútne, v rámci Európy ma predbehol jedine inžinier Andreas Gabat, ktorý je niekoľkonásobným Majstrom Európy. Dobre mi však padlo, keď mi po pretekoch zagratuloval k „víťazstvu“ – vraj s takými starými penumatikami, aké som mal, on ešte nikdy nejazdil. V Medzinárodných majstrovstvách Česka som však skončil prvý. Auto fungovalo dobre, aj keď sa ukázali rôzne menšie problémy. S víkendom som teda veľmi spokojný a už teraz sa nesmierne teším na ten ďalší v Limanowej.“ Poľská Limanowa sa koná už tento víkend. Nabitý kalendár pretekov si teda opäť nedáva pauzu a pokračuje pod plným plynom ďalej.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.