Přinášíme další pokračování článků o unikátních vozech z historie MS v rally, na které jen tak běžně nenarazíte. Díky spolupráci s fotografem Tomášem Musilem se nám podařilo dostat ke třem legendám, které i v dnešní době patří mezi nejznámější vozy v historii vůbec. V dnešním pokračování se podíváme na Subaru Impreza sk. A.
Ze stavby vozu
Subaru se v MS začalo objevovat od začátku 80. let, avšak až v září roku 1989 vznikl opravdový tovární tým, který se měl postarat o tovární nasazování japonských vozů do WRC. Prezident Subaru Tecnica International (STi), Ryuichiro Kuze, se dohodl s britským týmem Prodrive a jeho představitelem, Davidem Richardsem. Výsledkem byla dohoda o nasazení továrních Legacy RS do WRC.
Tento model dokázal značce vyjet historicky první vítězství (Nový Zéland 1993, posádka McRae/Ringer). Brzy však bylo jasné, že auto je pro soutěže až moc velké a těžké, proto se v průběhu sezony 1993 (Finsko) objevil nový, kompaktnější a lépe vyvážený model Impreza. A právě schopnostmi nový model předčil svého předchůdce, vždyť motor, podvozek i zavěšení bylo stejné.
Novinkou na Impreze ale bylo inovované turbo, hlavy válců nebo chladič. Auto vycházelo ze silniční 4 dvéřové verze. Zajímavostí je určitě motor typu boxer, kterými je ale japonská značka až do dnešních dní vyhlášená. Jizdní vlastnosti vozu patřily v první polovině 90. let na špičku rallyového sportu.
Závodní úspěchy
Jak jsme již zmínili, premiéra vozu se odehrála v půlce roku 1993. Hned při premiéře Ari Vatanen prokázal potenicál vozu, když dojel na 2. místě, přitom většinu soutěže vedl. Druhý jezdec týmu, Alén, havaroval na první RZ. Na konci sezony Subaru obsadilo se ziskem solidních 110 bodů 3. místo v tabulce týmů.
Před sezonou 1994 tým posílil, když ke Colinu McRaeovi přišel dvojnásobný mistr světa, Carlos Sainz. Tato dvojice se poté nejednou setkala i v dalších týmech MS. V průběhu sezony probíhalo vychytávání 'detailů' na voze, občas modré vozy brzdily také pneumatiky Pirelli. Impreza vyhrála poprvé v MS v Řecku právě zásluhou Sainze, další dvě vítězství přidal v druhé polovině roku Colin McRae (Nový Zéland a RAC Rally v UK). Sainz oslavil titul vice-mistra světa, z podobného úspěchu se radoval i tým, který se sklonil jen před Toyotou.
Sezona 1995 se nesmazatalně zapsala do historie značky Subaru. Tým v průběhu roku oslavil celkem 5 vítězství - Sainz (Monako, Portugalsko, Katalánsko) a McRae (Nový Zéland, RAC Rally UK). Vrcholem sezony byly Španělská Rally a RAC Rally, kde tým obsadil kompletní stupně vítězů (ve Španělsku jezdci v pořadí Sainz, McRae a Liatti; ve Walesu v pořadí McRae, Sainz a Burns). Tým ovládl šampionát týmů, před druhým Mitsubishi měl náskok více než 40 bodů, a jeho jezdci Sainz a McRae si to až do posledního závodu sezony rozdávali o titul. Nakonec se radoval Skot, který získal svůj první a jediný titul ve WRC. A právě pořážka od týmového kolegy vedla Sainze k rozhodnutí opustit Subaru a odejít k Fordu.
Sezona 1996 se nesla v duchu souboje Skota Colina McRae s dalším "létajícím" Finem, Tommim Mäkinenem, na Mitsubishi. Ve většině soutěží Colin na Mäkinena nestačil, vyhrál jen v Řecku, San Remu a Katalánsku. Na Iberském poloostrově jej na 2. místě doplnil kolega Liatti. K těmto vítězstvím ale McRae přidal i několik nehod, a tak se z titulu radoval Mäkinen (jako první dokázal vyhrát více než polovinu soutěží v jednom roce). Subaru však obhájilo titul mezi týmy, hlavně díky tomu, že Mitsubishi občas nasazovalo jen jeden vůz, Subaru jezdila tři.
Po sezoně však éra vozů skupiny A přesně po 10 letech v MS skončila. S rokem 1997 totiž přišla na scénu nová kategorie WRC, což už je ale jiný příběh.
Další fotografie tohoto skvostu naleznete ve fotogalerii nebo pod článkem!
Tip: Další fotografie Tomáše Musila si prohlédněte na facebooku. Přečtěte si také historii vozu Fiat Abarth 131 a Lancia Delta HF Integrale.
Technické parametry:
Rozměry:Rozvor: 2 520 mmDélka vozu: 4 340 mmŠířka: 1 690 mmVýška: 1 405 mmPohotovostní hmotnost: 1 208 kg Pohonné ústrojí:Motor: čtyřválec o objemu 1994 cm3 typu boxerPohon: 4x4Vrtání a zdvih: 92 x 75 mm Výkon: 300 koní při 5 500 ot./min.Točivý moment: 480 Nm při 4 000 ot./min.Převodovka: 6 stupňová, manuálníBrzdy: kotoučové na všech kolech
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?