Přinášíme další pokračování článků o unikátních vozech z historie MS v rally, na které jen tak běžně nenarazíte. Díky spolupráci s fotografem Tomášem Musilem se nám podařilo dostat ke třem legendám, které i v dnešní době patří mezi nejznámější vozy v historii vůbec. V dnešním pokračování se podíváme na Subaru Impreza sk. A.
Ze stavby vozu
Subaru se v MS začalo objevovat od začátku 80. let, avšak až v září roku 1989 vznikl opravdový tovární tým, který se měl postarat o tovární nasazování japonských vozů do WRC. Prezident Subaru Tecnica International (STi), Ryuichiro Kuze, se dohodl s britským týmem Prodrive a jeho představitelem, Davidem Richardsem. Výsledkem byla dohoda o nasazení továrních Legacy RS do WRC.
Tento model dokázal značce vyjet historicky první vítězství (Nový Zéland 1993, posádka McRae/Ringer). Brzy však bylo jasné, že auto je pro soutěže až moc velké a těžké, proto se v průběhu sezony 1993 (Finsko) objevil nový, kompaktnější a lépe vyvážený model Impreza. A právě schopnostmi nový model předčil svého předchůdce, vždyť motor, podvozek i zavěšení bylo stejné.
Novinkou na Impreze ale bylo inovované turbo, hlavy válců nebo chladič. Auto vycházelo ze silniční 4 dvéřové verze. Zajímavostí je určitě motor typu boxer, kterými je ale japonská značka až do dnešních dní vyhlášená. Jizdní vlastnosti vozu patřily v první polovině 90. let na špičku rallyového sportu.
Závodní úspěchy
Jak jsme již zmínili, premiéra vozu se odehrála v půlce roku 1993. Hned při premiéře Ari Vatanen prokázal potenicál vozu, když dojel na 2. místě, přitom většinu soutěže vedl. Druhý jezdec týmu, Alén, havaroval na první RZ. Na konci sezony Subaru obsadilo se ziskem solidních 110 bodů 3. místo v tabulce týmů.
Před sezonou 1994 tým posílil, když ke Colinu McRaeovi přišel dvojnásobný mistr světa, Carlos Sainz. Tato dvojice se poté nejednou setkala i v dalších týmech MS. V průběhu sezony probíhalo vychytávání 'detailů' na voze, občas modré vozy brzdily také pneumatiky Pirelli. Impreza vyhrála poprvé v MS v Řecku právě zásluhou Sainze, další dvě vítězství přidal v druhé polovině roku Colin McRae (Nový Zéland a RAC Rally v UK). Sainz oslavil titul vice-mistra světa, z podobného úspěchu se radoval i tým, který se sklonil jen před Toyotou.
Sezona 1995 se nesmazatalně zapsala do historie značky Subaru. Tým v průběhu roku oslavil celkem 5 vítězství - Sainz (Monako, Portugalsko, Katalánsko) a McRae (Nový Zéland, RAC Rally UK). Vrcholem sezony byly Španělská Rally a RAC Rally, kde tým obsadil kompletní stupně vítězů (ve Španělsku jezdci v pořadí Sainz, McRae a Liatti; ve Walesu v pořadí McRae, Sainz a Burns). Tým ovládl šampionát týmů, před druhým Mitsubishi měl náskok více než 40 bodů, a jeho jezdci Sainz a McRae si to až do posledního závodu sezony rozdávali o titul. Nakonec se radoval Skot, který získal svůj první a jediný titul ve WRC. A právě pořážka od týmového kolegy vedla Sainze k rozhodnutí opustit Subaru a odejít k Fordu.
Sezona 1996 se nesla v duchu souboje Skota Colina McRae s dalším "létajícím" Finem, Tommim Mäkinenem, na Mitsubishi. Ve většině soutěží Colin na Mäkinena nestačil, vyhrál jen v Řecku, San Remu a Katalánsku. Na Iberském poloostrově jej na 2. místě doplnil kolega Liatti. K těmto vítězstvím ale McRae přidal i několik nehod, a tak se z titulu radoval Mäkinen (jako první dokázal vyhrát více než polovinu soutěží v jednom roce). Subaru však obhájilo titul mezi týmy, hlavně díky tomu, že Mitsubishi občas nasazovalo jen jeden vůz, Subaru jezdila tři.
Po sezoně však éra vozů skupiny A přesně po 10 letech v MS skončila. S rokem 1997 totiž přišla na scénu nová kategorie WRC, což už je ale jiný příběh.
Další fotografie tohoto skvostu naleznete ve fotogalerii nebo pod článkem!
Tip: Další fotografie Tomáše Musila si prohlédněte na facebooku. Přečtěte si také historii vozu Fiat Abarth 131 a Lancia Delta HF Integrale.
Technické parametry:
Rozměry:Rozvor: 2 520 mmDélka vozu: 4 340 mmŠířka: 1 690 mmVýška: 1 405 mmPohotovostní hmotnost: 1 208 kg Pohonné ústrojí:Motor: čtyřválec o objemu 1994 cm3 typu boxerPohon: 4x4Vrtání a zdvih: 92 x 75 mm Výkon: 300 koní při 5 500 ot./min.Točivý moment: 480 Nm při 4 000 ot./min.Převodovka: 6 stupňová, manuálníBrzdy: kotoučové na všech kolech
Ferrari chystá zásadní revoluci – 9. října odhalí svůj první čistě elektrický model. Během dne investorů představí dosud tajemný vůz, který slibuje nejen špičkový výkon, ale i zábavu za volantem.
Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?
Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.
Ford se chystá na velký návrat do nejvyšší kategorie vytrvalostních závodů! Od sezóny 2027 bude opět bojovat v Le Mans, kde má jasný cíl – sesadit z trůnu Ferrari, vítěze posledních dvou ročníků.
Porsche se chystá na zásadní personální změny ve své výkonné radě. Dva manažeři, kteří dlouhodobě působili ve firmě, budou brzy nahrazeni.
Tesla chystá nový kompaktní model. V roce 2025 uvede Model Q, který bude mít délku jen čtyři metry a cenovku kolem 25 000 eur (cca 640.000 korun).
Chystá se revoluce v palubních systémech? Nové informace naznačují, že Apple brzy spustí vylepšený CarPlay s řadou inovací. Co přinese a kdy se ho dočkáme? Naznačil to německý AutoBild.
Vozy Toyota Corolla Hatchback a Touring Sports obhájily dva tituly v rámci prestižní ankety britského odborného časopisu What Car? Zatímco Hatchback se opět stal rodinným vozem roku, Touring Sports znovu bodoval jako nejvýhodnější kombi.
Felipe Nasr, Nick Tandy a Laurens Vanthoor se stali vítězi úvodního kola amerického šampionátu sportovních vozů, když s vozem Porsche překonali rekord na prestižní 24hodinovce v Daytoně.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.