Honza Černý už si vydechl z poslední evropské rally v Lotyšsku, vstřebal všechny dojmy a pomalu ale jistě dohání to, co při absenci na závodech v rodinné firmě zanedbal. Možná, že únava z posledních dnů nebo jen poletující viry všude kolem způsobily, že jsme jej právě zastihli v posteli, kde se snaží vyléčit nachlazení. A to byl ideální čas položit tradiční tři otázky na Honzu.
Honzo, Lotyšská rally se alespoň od počítače jevila jako veliká bitva a velké drama až do konce. Čtvrté místo v takové konkurenci a těsně v doteku se špičkou, to je výsledek, se kterým musíš být spokojený, ne?
Celý tým jsme byli v závěru Liepaja rally určitě spokojení. Samozřejmě do každého závodu by se mělo jít s tím jej vyhrát a snažím se proto udělat všechno. Tady se našly tři rychlejší posádky, než jsme byli my s Pavlem. Jsou to ale všechno skvělí jezdci a není ostuda s nimi prohrát. Cením si toho, že jsme dokázali zajíždět časy jako oni. Když jsem si začal na sněhu a ledu věřit a pochopil jsem styl jízdy na dlouhých hrotech, tak jsme dokázali i některé rychlostní zkoušky jet hodně rychle. Sám jsem cítil ještě velké rezervy a vím dobře, kde jsme ten čas nechávali. Možná kdybychom přijeli na závod více rozjetí, například z předchozího závodu na sněhu a s dostatkem nových pneumatik, tak by to bylo ještě lepší. Ale třeba také ne. Jsme soukromý tým a náš rozpočet je maximálně napnutý, takže jsme si nemohli přezouvat vždy, kdybychom chtěli. Nedostatek najetých kilometrů při testech je také citelný, ale bojujeme. Trochu jsme možná podcenili i seznamovací jízdy a první den začali s autem z půjčovny, které nebylo úplně v nejlepší kondici a hlavně obutí nebylo úplně vhodné na led. Když pak dorazil zbytek týmu, tak jsme si vzali naše auto a rozpis z těchto dalších rychlostních zkoušek už byl o dost přesnější. To jsou všechno zkušenosti.
Jak se ti líbila Lotyšská rally jako taková a jak jsi se cítil v této zemi?
Organizace rally byla téměř bezchybná. Bylo cítit velké nadšení od organizátorů a zapálení pro věc. Můžu říct i to, že pořadatel měl eminentní zájem o náš start a podpořil nás i nějakými úlevami, takže nás závod stál o něco méně než obvykle. Nebyla to nějak dramatická částka, ale je to moc příjemný pocit, když vás někdo hezky pozve a dá najevo, že o vás opravdu stojí. Lotyšsko jako takové je země docela velkých protikladů. Jsou zde nádherná a upravená místa, ale přijedete zase do míst, kde je cítit, že se zde žije třeba i dost těžce a možná i chudě. Místy je poznat, že je to republika bývalého Sovětského svazu, ale na některých místech ve městech si přijdete normálně jako na západě. Všude jsme se setkali s milými lidmi a rozhodně jsem třeba neměl strach o naši bezpečnost. Některá místa se mi vyloženě moc líbila, co se přírody týče. Pobřeží Baltu jsou krásné písečné pláže a třeba v létě tady musí být krásně, i když asi trochu chladno. Teď v zimě to na některých místech u zamrzlého moře na pobřeží působilo až strašidelně. Určitě bych si ale dovedl představit, že se do Lotyšska pojedu podívat, když bych měl víc času.
Čemu se věnuješ v posledních dnech po návratu z Lotyšska?
Teď zrovna ležím v posteli a snažím se vypotit. Něco na mě vlezlo. Průběžně se snažím pracovat na tom, abych zajistil rozpočet na naše další starty v soutěžích mistrovství Evropy. Je to hodně náročné a zabere mi to veškerý volný čas. Rádi bychom startovali na další soutěži ERC na Azorských ostrovech, ale teď to ještě nemůžu potvrdit. Zatím jsem letos ani nevyrazil nikam na lyže, i když bych hrozně rád, ale prostě na to není čas.
Díky všem za podporu a fandění třeba i na našem facebooku během závodu. Držte nám palce, ať se podaří všechna jednání a ať vám můžeme přinášet další zážitky z rally na Azorských ostrovech.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?