Honza Černý už si vydechl z poslední evropské rally v Lotyšsku, vstřebal všechny dojmy a pomalu ale jistě dohání to, co při absenci na závodech v rodinné firmě zanedbal. Možná, že únava z posledních dnů nebo jen poletující viry všude kolem způsobily, že jsme jej právě zastihli v posteli, kde se snaží vyléčit nachlazení. A to byl ideální čas položit tradiční tři otázky na Honzu.
Honzo, Lotyšská rally se alespoň od počítače jevila jako veliká bitva a velké drama až do konce. Čtvrté místo v takové konkurenci a těsně v doteku se špičkou, to je výsledek, se kterým musíš být spokojený, ne?
Celý tým jsme byli v závěru Liepaja rally určitě spokojení. Samozřejmě do každého závodu by se mělo jít s tím jej vyhrát a snažím se proto udělat všechno. Tady se našly tři rychlejší posádky, než jsme byli my s Pavlem. Jsou to ale všechno skvělí jezdci a není ostuda s nimi prohrát. Cením si toho, že jsme dokázali zajíždět časy jako oni. Když jsem si začal na sněhu a ledu věřit a pochopil jsem styl jízdy na dlouhých hrotech, tak jsme dokázali i některé rychlostní zkoušky jet hodně rychle. Sám jsem cítil ještě velké rezervy a vím dobře, kde jsme ten čas nechávali. Možná kdybychom přijeli na závod více rozjetí, například z předchozího závodu na sněhu a s dostatkem nových pneumatik, tak by to bylo ještě lepší. Ale třeba také ne. Jsme soukromý tým a náš rozpočet je maximálně napnutý, takže jsme si nemohli přezouvat vždy, kdybychom chtěli. Nedostatek najetých kilometrů při testech je také citelný, ale bojujeme. Trochu jsme možná podcenili i seznamovací jízdy a první den začali s autem z půjčovny, které nebylo úplně v nejlepší kondici a hlavně obutí nebylo úplně vhodné na led. Když pak dorazil zbytek týmu, tak jsme si vzali naše auto a rozpis z těchto dalších rychlostních zkoušek už byl o dost přesnější. To jsou všechno zkušenosti.
Jak se ti líbila Lotyšská rally jako taková a jak jsi se cítil v této zemi?
Organizace rally byla téměř bezchybná. Bylo cítit velké nadšení od organizátorů a zapálení pro věc. Můžu říct i to, že pořadatel měl eminentní zájem o náš start a podpořil nás i nějakými úlevami, takže nás závod stál o něco méně než obvykle. Nebyla to nějak dramatická částka, ale je to moc příjemný pocit, když vás někdo hezky pozve a dá najevo, že o vás opravdu stojí. Lotyšsko jako takové je země docela velkých protikladů. Jsou zde nádherná a upravená místa, ale přijedete zase do míst, kde je cítit, že se zde žije třeba i dost těžce a možná i chudě. Místy je poznat, že je to republika bývalého Sovětského svazu, ale na některých místech ve městech si přijdete normálně jako na západě. Všude jsme se setkali s milými lidmi a rozhodně jsem třeba neměl strach o naši bezpečnost. Některá místa se mi vyloženě moc líbila, co se přírody týče. Pobřeží Baltu jsou krásné písečné pláže a třeba v létě tady musí být krásně, i když asi trochu chladno. Teď v zimě to na některých místech u zamrzlého moře na pobřeží působilo až strašidelně. Určitě bych si ale dovedl představit, že se do Lotyšska pojedu podívat, když bych měl víc času.
Čemu se věnuješ v posledních dnech po návratu z Lotyšska?
Teď zrovna ležím v posteli a snažím se vypotit. Něco na mě vlezlo. Průběžně se snažím pracovat na tom, abych zajistil rozpočet na naše další starty v soutěžích mistrovství Evropy. Je to hodně náročné a zabere mi to veškerý volný čas. Rádi bychom startovali na další soutěži ERC na Azorských ostrovech, ale teď to ještě nemůžu potvrdit. Zatím jsem letos ani nevyrazil nikam na lyže, i když bych hrozně rád, ale prostě na to není čas.
Díky všem za podporu a fandění třeba i na našem facebooku během závodu. Držte nám palce, ať se podaří všechna jednání a ať vám můžeme přinášet další zážitky z rally na Azorských ostrovech.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.