Jänner Rallye je pro Jaroslava Orsáka zaslíbenou soutěží. V extrémně náročných podmínkách vyhrál kategorii produkčních vozů a vybojoval bronz v rámci MMČR i ERC Production Cupu. Posádka Orsák – Šmeidler se prosadila i v absolutní klasifikaci, kde se svým osvědčeným Mitsubishi Lancer Evo 9 obsadila výbornou osmou příčku a za sebou nechala celou řadu jezdců na speciálech kategorie Super 2000. Valašský jezdec navíc šokoval konkurenci vítězstvím na jedné z ranních pátečních zkoušek.
Jaroslav Orsák přijel do rakouského Freistadtu navázat na své předchozí úspěchy. Loni obsadil stejně jako letos osmé místo v celkovém pořadí, o rok dříve se dokonce probojoval až na stupně vítězů. Tentokrát ovšem byla konkurence díky zařazení do obrozeného seriálu mistrovství Evropy mnohem silnější. Jeho přímými soupeři v Evropském poháru produkčních vozů byli mistři Polska (Kajetanowicz) a Rakouska (Harrach) na vozech vyšší specifikace R4. Přesto pomýšlel na co nejlepší umístění a zisk důležitých evropských bodů.
Zimní soutěže jsou „Jarinovou“ oblíbenou parketou. Díky intenzivním testům na sněhu byl on i jeho vůz perfektně připraven. Do ambiciózních předstartovních plánů však zasáhlo nevyzpytatelné počasí. Namísto sněhu a ledu provázel účastníky úvodní soutěže sezony především vytrvalý déšť a bláto. Přesto dokázala posádka Orsák – Šmeidler, startující s poměrně vysokým startovním číslem 18, využít své zkušenosti a podobně jako místní znalci Baumschlager a Harrach obula v pátek ráno úzké pneumatiky s hroty. I když zajeli na suché úvodní vložce až 23. čas, záhy se ukázalo, že jejich volba byla perfektní. V druhé vložce obsadil Orsák pátou příčku, ačkoliv mu v jedné vracečce zhasl motor. Na RZ 3 St. Oswald byl dokonce nejrychlejší!
Tento výkon katapultoval osmadvacetiletého jezdce nejen do čela třídy 3, ale i do první desítky. Na zbývajících rychlostních zkouškách první etapy bojoval úřadující český mistr třídy N o osmou příčku s Tarabusem a podařilo se mu výborné umístění uhájit. „Litovali jsme, že sníh tak rychle slezl,“ komentoval situaci Orsák. „Byli jsme na něj připraveni. Museli jsme se namísto toho vypořádat především s mokrou tratí, blátem a zbytky posypu. Navíc na několika místech spadla mlha a bylo velmi těžké v takových podmínkách závodit.
Ani druhý den se počasí nezlepšilo. Vytrvale pršelo a trať byla plná vytahaného bláta a vody. Orsák už nemohl počítat s výhrou v „pneumatikou ruletě“, přesto se chtěl pokusit udržet za svými zády obě Škody Fabie S2000 Tarabuse a Černého. „Byli jsme odhodláni osmou příčku uhájit. Byli jsme dostatečně rychlí a v závěru nám trochu pomohlo i štěstí, když Honza Černý na závěrečné vložce musel odstoupit. S výsledkem jsme samozřejmě maximálně spokojeni. Lepšího umístění jsme za daných podmínek s produkčním autem nemohli dosáhnout“, usmíval se na cílové rampě Jaroslav Orsák.
Pro posádku týmu Orsák Rallysport nebyla Lednová rally jediným zimním startem. Za necelé 2 týdny startuje v Litvě na mezinárodní Halls Winter Rally, kde se chce připravit na druhou soutěž ME v Lotyšsku. „Na oba starty se moc těším. Poprvé pojedu s patnáctipalcovými pneumatikami s velkými hřeby, které se používají při Švédské rally. Na lotyšské Rally Liepaja Ventspils bychom také chtěli získat co nejvíce bodů do ERC Production Cupu. Naši letošní prioritou je evropský produkční titul. Máme v plánu 9 evropských soutěží. O startech v českém šampionátu MMČR ještě jednáme s našimi partnery,“ prozradil Orsák.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?