Jänner Rallye je pro Jaroslava Orsáka zaslíbenou soutěží. V extrémně náročných podmínkách vyhrál kategorii produkčních vozů a vybojoval bronz v rámci MMČR i ERC Production Cupu. Posádka Orsák – Šmeidler se prosadila i v absolutní klasifikaci, kde se svým osvědčeným Mitsubishi Lancer Evo 9 obsadila výbornou osmou příčku a za sebou nechala celou řadu jezdců na speciálech kategorie Super 2000. Valašský jezdec navíc šokoval konkurenci vítězstvím na jedné z ranních pátečních zkoušek.
Jaroslav Orsák přijel do rakouského Freistadtu navázat na své předchozí úspěchy. Loni obsadil stejně jako letos osmé místo v celkovém pořadí, o rok dříve se dokonce probojoval až na stupně vítězů. Tentokrát ovšem byla konkurence díky zařazení do obrozeného seriálu mistrovství Evropy mnohem silnější. Jeho přímými soupeři v Evropském poháru produkčních vozů byli mistři Polska (Kajetanowicz) a Rakouska (Harrach) na vozech vyšší specifikace R4. Přesto pomýšlel na co nejlepší umístění a zisk důležitých evropských bodů.
Zimní soutěže jsou „Jarinovou“ oblíbenou parketou. Díky intenzivním testům na sněhu byl on i jeho vůz perfektně připraven. Do ambiciózních předstartovních plánů však zasáhlo nevyzpytatelné počasí. Namísto sněhu a ledu provázel účastníky úvodní soutěže sezony především vytrvalý déšť a bláto. Přesto dokázala posádka Orsák – Šmeidler, startující s poměrně vysokým startovním číslem 18, využít své zkušenosti a podobně jako místní znalci Baumschlager a Harrach obula v pátek ráno úzké pneumatiky s hroty. I když zajeli na suché úvodní vložce až 23. čas, záhy se ukázalo, že jejich volba byla perfektní. V druhé vložce obsadil Orsák pátou příčku, ačkoliv mu v jedné vracečce zhasl motor. Na RZ 3 St. Oswald byl dokonce nejrychlejší!
Tento výkon katapultoval osmadvacetiletého jezdce nejen do čela třídy 3, ale i do první desítky. Na zbývajících rychlostních zkouškách první etapy bojoval úřadující český mistr třídy N o osmou příčku s Tarabusem a podařilo se mu výborné umístění uhájit. „Litovali jsme, že sníh tak rychle slezl,“ komentoval situaci Orsák. „Byli jsme na něj připraveni. Museli jsme se namísto toho vypořádat především s mokrou tratí, blátem a zbytky posypu. Navíc na několika místech spadla mlha a bylo velmi těžké v takových podmínkách závodit.
Ani druhý den se počasí nezlepšilo. Vytrvale pršelo a trať byla plná vytahaného bláta a vody. Orsák už nemohl počítat s výhrou v „pneumatikou ruletě“, přesto se chtěl pokusit udržet za svými zády obě Škody Fabie S2000 Tarabuse a Černého. „Byli jsme odhodláni osmou příčku uhájit. Byli jsme dostatečně rychlí a v závěru nám trochu pomohlo i štěstí, když Honza Černý na závěrečné vložce musel odstoupit. S výsledkem jsme samozřejmě maximálně spokojeni. Lepšího umístění jsme za daných podmínek s produkčním autem nemohli dosáhnout“, usmíval se na cílové rampě Jaroslav Orsák.
Pro posádku týmu Orsák Rallysport nebyla Lednová rally jediným zimním startem. Za necelé 2 týdny startuje v Litvě na mezinárodní Halls Winter Rally, kde se chce připravit na druhou soutěž ME v Lotyšsku. „Na oba starty se moc těším. Poprvé pojedu s patnáctipalcovými pneumatikami s velkými hřeby, které se používají při Švédské rally. Na lotyšské Rally Liepaja Ventspils bychom také chtěli získat co nejvíce bodů do ERC Production Cupu. Naši letošní prioritou je evropský produkční titul. Máme v plánu 9 evropských soutěží. O startech v českém šampionátu MMČR ještě jednáme s našimi partnery,“ prozradil Orsák.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.