Jänner Rallye je pro Jaroslava Orsáka zaslíbenou soutěží. V extrémně náročných podmínkách vyhrál kategorii produkčních vozů a vybojoval bronz v rámci MMČR i ERC Production Cupu. Posádka Orsák – Šmeidler se prosadila i v absolutní klasifikaci, kde se svým osvědčeným Mitsubishi Lancer Evo 9 obsadila výbornou osmou příčku a za sebou nechala celou řadu jezdců na speciálech kategorie Super 2000. Valašský jezdec navíc šokoval konkurenci vítězstvím na jedné z ranních pátečních zkoušek.
Jaroslav Orsák přijel do rakouského Freistadtu navázat na své předchozí úspěchy. Loni obsadil stejně jako letos osmé místo v celkovém pořadí, o rok dříve se dokonce probojoval až na stupně vítězů. Tentokrát ovšem byla konkurence díky zařazení do obrozeného seriálu mistrovství Evropy mnohem silnější. Jeho přímými soupeři v Evropském poháru produkčních vozů byli mistři Polska (Kajetanowicz) a Rakouska (Harrach) na vozech vyšší specifikace R4. Přesto pomýšlel na co nejlepší umístění a zisk důležitých evropských bodů.
Zimní soutěže jsou „Jarinovou“ oblíbenou parketou. Díky intenzivním testům na sněhu byl on i jeho vůz perfektně připraven. Do ambiciózních předstartovních plánů však zasáhlo nevyzpytatelné počasí. Namísto sněhu a ledu provázel účastníky úvodní soutěže sezony především vytrvalý déšť a bláto. Přesto dokázala posádka Orsák – Šmeidler, startující s poměrně vysokým startovním číslem 18, využít své zkušenosti a podobně jako místní znalci Baumschlager a Harrach obula v pátek ráno úzké pneumatiky s hroty. I když zajeli na suché úvodní vložce až 23. čas, záhy se ukázalo, že jejich volba byla perfektní. V druhé vložce obsadil Orsák pátou příčku, ačkoliv mu v jedné vracečce zhasl motor. Na RZ 3 St. Oswald byl dokonce nejrychlejší!
Tento výkon katapultoval osmadvacetiletého jezdce nejen do čela třídy 3, ale i do první desítky. Na zbývajících rychlostních zkouškách první etapy bojoval úřadující český mistr třídy N o osmou příčku s Tarabusem a podařilo se mu výborné umístění uhájit. „Litovali jsme, že sníh tak rychle slezl,“ komentoval situaci Orsák. „Byli jsme na něj připraveni. Museli jsme se namísto toho vypořádat především s mokrou tratí, blátem a zbytky posypu. Navíc na několika místech spadla mlha a bylo velmi těžké v takových podmínkách závodit.
Ani druhý den se počasí nezlepšilo. Vytrvale pršelo a trať byla plná vytahaného bláta a vody. Orsák už nemohl počítat s výhrou v „pneumatikou ruletě“, přesto se chtěl pokusit udržet za svými zády obě Škody Fabie S2000 Tarabuse a Černého. „Byli jsme odhodláni osmou příčku uhájit. Byli jsme dostatečně rychlí a v závěru nám trochu pomohlo i štěstí, když Honza Černý na závěrečné vložce musel odstoupit. S výsledkem jsme samozřejmě maximálně spokojeni. Lepšího umístění jsme za daných podmínek s produkčním autem nemohli dosáhnout“, usmíval se na cílové rampě Jaroslav Orsák.
Pro posádku týmu Orsák Rallysport nebyla Lednová rally jediným zimním startem. Za necelé 2 týdny startuje v Litvě na mezinárodní Halls Winter Rally, kde se chce připravit na druhou soutěž ME v Lotyšsku. „Na oba starty se moc těším. Poprvé pojedu s patnáctipalcovými pneumatikami s velkými hřeby, které se používají při Švédské rally. Na lotyšské Rally Liepaja Ventspils bychom také chtěli získat co nejvíce bodů do ERC Production Cupu. Naši letošní prioritou je evropský produkční titul. Máme v plánu 9 evropských soutěží. O startech v českém šampionátu MMČR ještě jednáme s našimi partnery,“ prozradil Orsák.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?