ÚVAHA; Šampionát IRC už existuje pár let. Jeho první sezona se datuje do roku 2006, to se však jeli pouze čtyři soutěže. Mistrem se stal Giandomenico Basso. Pojďme se zamyslet nad tím, jak se šampionát od doby svého vzniku změnil.
Opravdový boom šampionátu začal o rok později, v roce 2007, kdy se aktivně zapojily dvě značky (Peugeot a Fiat). Právě v tomto roce jezdil za tovární tým Fiatu Andreas Navarra, který v současnosti v šampionátu již bohužel nestartuje. Navarra obsadil se ziskem 32 bodů (vítězství na rally v Keni) celkově 3. místo v hodnocení jezdců. Fiat ho po roce vyměnil za velmi rychlého Bassa a Navarra se vrátil do italského národního šampionátu, ve kterém působí do dnes. Letos se do IRC na Rally San Remo po více než třech letech na skok vrátil. Proto je právě on vhodnou osobou, pro poměření výkonnostního rozdílu mezi začátkem šampionátu a jeho současností. Takže jaký byl výsledek tohoto Itala v San Remu? Navarra obsadil 15. místo se ztrátou více než 6 minut.
Letos se Navarra dostal stova na 15. místo,
Pochopitelně, že neměl jako v roce 2007 k dispozici tovární auto, jenže určitě se nedá říct, že by jeho Fiesta byla nekonkurenceschopná. Jen dodejme, že jeho ztráta nebyla rozhodně způsobena nějakým defektem nebo problémy s vozem (alespoň podle dostupných informací). Nejlepší čas, který Andreas zajel, byl 6. místo na RZ9.
...v roce 2007 bojoval o stupně vítězů.
Co to tedy o úrovni šampionátu IRC značí? Úroveň jezdců startujících v tomto mistrovství roste každým rokem a také vozy se zlepšují soutěž od soutěže. Zatímco na začátku si mohl Fiat dovolit držet ve svém týmu nekonkurenceschopného Aléna dlouhé dva roky, teď by to bylo nemyslitelné. Můžeme být proto hrdí na to, že právě značka Škoda vyhrála letos IRC.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.