Třikrát dostal "Fast" Freddy Loix letos v IRC možnost poměřit se s jezdeckou špičkou toho šampionátu a třikrát z toho měření vyšel jako vítěz. Ex-tovární jezdec týmů Toytota, Mitsubishi, Hyundai a Peugeot letos sedlá Škodu Fabia S2000 a jeho úspěchy ho vynesly do čela tabulky počtu vítězství v IRC.
Letošní šňůra jeho vítězství začala na Loixově domácí Ypres Rally. Hned po třetí zkoušce přebral vedení a nikomu jinému doslova nedal šanci. Jeho nejhorším umístěním v RZ bylo jedno čtvrté místo, devět vyhraných testů mluví za sebe. Se širší Fabií S2000 EVO II nastoupil v barvách okřídleného šípu opět na Madeiře. Tam mu zdarně sekundoval především Ital Rossetti, který však svoji rychlost neustál a svoje Punto S2000 zle poničil o zítku ještě v první etapě. Loix o vedení již nepřišel.
Loixovo vítězné tažení na letošní Madeiře
Tvrdou zkouškou měla být podle Loixových slov zlínská Barumka. Však také doma nenechával nikoho na pochybách o svých schopnostech Honza Kopecký. Ale přišla RZ 14 a pohodový náskok ve vedení byl pryč a vidina bodů v cíli taky. Loixovo vítězství na Barumce nebylo příliš jisté, do vedení se dostal až na předposlední zkoušce, také díky chybě Bouffiera. Ale Hattrick byl zkompletován.
Loix v barvách týmu Peugeot Sport Belgium, Barum Rally 2008
V IRC však Loix není nováčkem. V tomto šampionátu poprvé stratoval v roce 2007. V barvách Peugeot Sport Belgium vyhrál v sezóně 2008 doma na Ypres Rally, naši Barumku a na Rallye du Valais ve Švýcarsku. Se svými celkově šesti vítězstvími přeskočil dosavadního lídra tabulky Meekeho a je v současné době nejúspěšnějším jezdcem IRC.
Počty vítězství v šampionátu IRC:
6 Freddy Loix (Ypres 2008, Barum 2008, Valais 2008, Ypres 2010, Madeira 2010 a Barum 2010)
5 Kris Meeke (Brazílie 2009, Azorské ostrovy 2009, Ypres 2009, Sanremo 2009 a Brazílie 2010)4 Giandomenico Basso (Madeira 2007, Asturias 2008, Sanremo 2008 a Madeira 2009)4 Juho Hänninen (Rusko 2008, Rusko 2009, Argentina 2010 a Sardinie 2010) Luca Rossetti (Ypres 2007, Sanremo 2007, Turecko 2008 a Portugalsko 2008) Nicolas Vouilloz (Turecko 2007, Barum 2007, Valais 2007 a Madeira 2008)3 Jan Kopecký (Barum 2009, Asturias 2009 a Kanárské ostrovy 2010)
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.