S turbem nebo bez něj?

Solberg, Henning
Solberg, Henning, foto: Stobart Motorsport
iAdam 1. února 2009 9:48
Sdílej:

To je otázka, které při úvahách o budoucnosti světové rally vyvstává asi nejčastěji. Jak se zdá, najít zázračný kompromis mezi divácky atraktivními vozy WRC s turbem a provozně hospodárnějšími vozy S2000 bez něj nebude lehké.

Asi většina soudných fanoušků se shodne na tom, že právě se konající Irská rally nám nabízí pouze žalostné obrázky. Málo startujících, na špici v podstatě jen dvě značky. Po počátečním vyčkávání se velmi brzo dostal do čela Loeb následovaný týmovým kolegou a nyní se jen čeká, kdo z jezdců zachybuje. V napínavosti a různorodosti startovního pole snad ani nesnese porovnání s Rallye Monte Carlo, která se minulý týden jela nově jako součást seriálu IRC. Tedy nejvyšší čas, aby se pánové od FIA a nového promotéra ISC sešli za společným stolem a vyřešili vzniklou situaci kolem nástupnických vozů.

Ty by se v mistrovství světa měly objevit již v příštím roce a nahradit současné, již neúnosné vozy WRC (World Rally Cars). Pokud by to bylo nutné, tak dokonce bez plánovaného kitu s turbem. To by zřejmě přilákalo do šampionátu další automobilky a mohlo by to také částečně oslabit konkurenční šampionát IRC.

 

Dravé průjezdy zatáčkami. V tom asi vozy S2000 bez turba za vozy WRC zaostávají nejvíc.

 

„Musíme se na to však dívat ze dvou stran. Přirozeně se musí každý produkt, který chápeme jako světovou špičku, něčím jedinečným odlišovat od ostatních. To jsou právě pro nás vozy specifikace WRC, potažmo budoucí vozy Super2000 s turbem. Ale jako promotéři musíme také brát ohled na to, aby se našeho šampionátu chtělo účastnit co nejvíce automobilek, a nyní se zdá, že většinu z nich by zajímaly spíše vozy Super2000 v dnešní podobě, tedy bez turba,“ vysvětloval Simon Long, ředitel ISC.

Konečné rozhodnutí by mělo padnout po březnovém zasedání FIA. Do té doby by mělo být jasné, kolik výrobců se postaví za tento návrh a kolik proti. „Zatím jsme to neměli možnost projednat se všemi. V součastné době již existuje skupina výrobců, kteří by chtěli jezdit s turbem, jiní zase bez něj,“ uvedl dále Long.

Připomeňme jen, že velké debaty okolo nástupců vozů WRC se vedou i mezi jezdci. Sebastian Loeb dokonce prohlásil, že pokud vozy WRC nahradí vozy Super2000 bez turba, rally se pro něj stane nezajímavá a ze šampionátu odejde. Pouhé "naroubování" turba do současných Super2000 se však jeví spíše jen jako laciný a technicky značně nedořešený slib...

Témata:
Stalo se
Novinky
BMW M3 CS Touring (2025)

BMW M3 CS Touring: Bestie na okruh, král rodinných cest

BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.

Novinky ze světa EV
Komentář
Jan Staněk alias Electro Dad

Jan Staněk alias Electro Dad: Život s elektromobilem v zimě

V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.

Český trh
Objevte spolehlivého partnera do terénu s Dajbych4x4

Objevte spolehlivého partnera do terénu s Dajbych4x4

Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.

Novinky ze světa EV
Nová Tesla model Y Juniper (2025)

Nová Tesla model Y Juniper zná české ceny

Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.