S turbem nebo bez něj?

Solberg, Henning
Solberg, Henning, foto: Stobart Motorsport
iAdam 1. února 2009 09:48
Sdílej:

To je otázka, které při úvahách o budoucnosti světové rally vyvstává asi nejčastěji. Jak se zdá, najít zázračný kompromis mezi divácky atraktivními vozy WRC s turbem a provozně hospodárnějšími vozy S2000 bez něj nebude lehké.

Asi většina soudných fanoušků se shodne na tom, že právě se konající Irská rally nám nabízí pouze žalostné obrázky. Málo startujících, na špici v podstatě jen dvě značky. Po počátečním vyčkávání se velmi brzo dostal do čela Loeb následovaný týmovým kolegou a nyní se jen čeká, kdo z jezdců zachybuje. V napínavosti a různorodosti startovního pole snad ani nesnese porovnání s Rallye Monte Carlo, která se minulý týden jela nově jako součást seriálu IRC. Tedy nejvyšší čas, aby se pánové od FIA a nového promotéra ISC sešli za společným stolem a vyřešili vzniklou situaci kolem nástupnických vozů.

Ty by se v mistrovství světa měly objevit již v příštím roce a nahradit současné, již neúnosné vozy WRC (World Rally Cars). Pokud by to bylo nutné, tak dokonce bez plánovaného kitu s turbem. To by zřejmě přilákalo do šampionátu další automobilky a mohlo by to také částečně oslabit konkurenční šampionát IRC.

 

Dravé průjezdy zatáčkami. V tom asi vozy S2000 bez turba za vozy WRC zaostávají nejvíc.

 

„Musíme se na to však dívat ze dvou stran. Přirozeně se musí každý produkt, který chápeme jako světovou špičku, něčím jedinečným odlišovat od ostatních. To jsou právě pro nás vozy specifikace WRC, potažmo budoucí vozy Super2000 s turbem. Ale jako promotéři musíme také brát ohled na to, aby se našeho šampionátu chtělo účastnit co nejvíce automobilek, a nyní se zdá, že většinu z nich by zajímaly spíše vozy Super2000 v dnešní podobě, tedy bez turba,“ vysvětloval Simon Long, ředitel ISC.

Konečné rozhodnutí by mělo padnout po březnovém zasedání FIA. Do té doby by mělo být jasné, kolik výrobců se postaví za tento návrh a kolik proti. „Zatím jsme to neměli možnost projednat se všemi. V součastné době již existuje skupina výrobců, kteří by chtěli jezdit s turbem, jiní zase bez něj,“ uvedl dále Long.

Připomeňme jen, že velké debaty okolo nástupců vozů WRC se vedou i mezi jezdci. Sebastian Loeb dokonce prohlásil, že pokud vozy WRC nahradí vozy Super2000 bez turba, rally se pro něj stane nezajímavá a ze šampionátu odejde. Pouhé "naroubování" turba do současných Super2000 se však jeví spíše jen jako laciný a technicky značně nedořešený slib...

Témata:
Stalo se
Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.