Model LC Coupe se řadí k nejpozoruhodnějším a nejpokrokovějším vozům, jaké kdy Lexus vyrobil. Je to mistrovský kousek moderního automobilového designu. Vůz je však výjimečný i mnoha dalšími zajímavými detaily.
LC spojuje řadu úchvatných prvků, od propracované technologie lakování přes tvarování klik dveří až po nýty sloužící ke spojování dílů vozu. Každý z těchto prvků je sám o sobě příkladem puntičkářského důrazu na detail a kvality řemeslného zpracování, kterou Lexus vkládá do každého ze svých modelů.
Modrý lak podle přírodních zákonůPůsobivý zářivě modrý odstín křídel tropického motýla je ve skutečnosti jen optický klam. Vzniká jen díky způsobu, jakým křídla odrážejí světlo. Přesně tak vznikl i odstín modrého laku Structural Blue s pigmentem z mikročástic, které napodobují odraz světla. Když se na LC díváme zpříma, modrá působí mimořádně energicky. Odkloníme-li pohled v určitém úhlu, odstín výrazně potemní, čímž vzniká efekt akcentující křivky kupé. Samotný proces lakování je tak složitý, že kapacita lakovny činí pouhé tři vozy denně, přičemž výroba bude omezena na pouhých 300 kusů.
Ještě promyšlenější maska chladičeMaska ve tvaru vřetene je typickým prvkem nových vozů Lexus a vždy zachycuje klíčový charakter příslušného modelu. V případě LC Coupe se maska chladiče skládá ze stovek samostatných bloků tvořících rastr s markantním 3D efektem. Zezdola nahoru se mění rozměry použitého vzoru i jeho optické napětí. Použitý design není izolován od zbytku vozu, ale pramení z něj dynamické křivky, které ubíhají směrem dozadu přes celou karoserii až po záď. Chybí horní hrana chromového rámečku masky a místo ní je zde zlom, který do designu masky vtahuje samotnou kapotu motoru.
Zářivý jas LED světlometůLexus využil novou technologii a vytvořil pro kupé LC ultra kompaktní LED světlomety s čočkami typu PES (Polaric Ellipsoid System), jejichž průměr je ve srovnání s běžnými LED zdroji ani ne poloviční. I přes malé rozměry zaručují vynikající osvětlení s možností navrhovat štíhlé a elegantní jednotky světlometů. Součástí každé jednotky jsou tři LED projektory a světla denního svícení s typickým uspořádáním světel vozů Lexus.
Designová výplň dveříNáležitá pozornost byla věnována i zdokonalování kabiny, zejména v oblasti výplní dveří. Ty zaujmou nařasením s plynulými a ostře definovanými křivkami, které rozehrávají atraktivní stínohru. Použití chromových akcentů a kontrastních materiálů čalounění přináší vysokou kvalitu a napomáhá ke vzniku luxusní atmosféry v celé kabině.
Zapuštěné kliky dveříLC jako první vůz značky Lexus používá zapuštěné kliky dveří. Z povrchu dveří tak po jejich zaklapnutí nic nevyčnívá, a tudíž nic nemůže narušovat vymodelované křivky karoserie ani aerodynamické vlastnosti vozu. Po vysunutí kliky se na 15 sekund automaticky osvítí plocha dveří bezprostředně pod ní. Po zavření intenzita světla pomalu slábne až do úplného zhasnutí.
Aerodynamika na zádiMá se obecně za to, že přívody vzduchu jsou nezbytné pro účely chlazení, avšak v případě LC mají důležitý podíl i na aerodynamice vozidla. Vstupy na zádi bezprostředně za dveřmi uhlazují proudění vzduchu dolů po bocích vozu, čímž napomáhají potlačovat ruchy a hluk. Z pohledu řidiče to znamená intenzivnější pocit těsného kontaktu zadních kol s povrchem vozovky, což zásadně vylepšuje jízdní chování a dynamické schopnosti kupé.
Oranžový interiér z ManhattanuPro interiér LC v modelovém provedení 2020 uvedl Lexus novou atraktivní barevnou variantu. Oranžový odstín Manhattan se inspiroval známým manhattanským slunovratem (Manhattanhenge) - dvakrát do roka se tu zapadající Slunce přesně srovná s průhledem v proslulém rastru ulic New Yorku. Uvedený odstín na palubě kupé evokuje exkluzivní avantgardní atmosféru.
Nýty pro lepší jízdu i větší bezpečnostSamoprůrazné nýty používané při výrobě LC Coupe sice vidět nemůžete, ale bezpochyby oceníte jejich přínos pevnosti a tuhosti vozu, který přispívá k agilnímu jízdnímu chování i lepší ochraně posádky v případě nehody. Nýty představují inovativní způsob spojování různých typů kovů tam, kde nelze použít tradiční svařování. U modelu LC slouží ke spojování hliníku a oceli ve spodní části karoserie. Pro dokonalou přesnost je montáž řízena laserovým paprskem.
Řazení pod volantemLexus usiluje o to, aby řidič po usednutí za volant získal pocit, že dokonale splynul s vozem, a proto se při navrhování všech detailů uplatňují postupy zaměřené na člověka. Kromě jiného jde i o provedení páček pod volantem sloužících k ručnímu řazení. Jsou vyrobeny z moderní a na dotek příjemné hořčíkové slitiny, jejich tvar dovoluje instinktivní použití i při různých polohách rukou řidiče na volantu. Špičkový design a provedení jsou zárukou prvotřídního vzhledu a zpětné vazby.
Pevnější a lehčí karoserieLC Coupe se vyznačuje dokonalým vyvážením. Při jeho výrobě se uplatňují kovy a materiály přispívající k vyšší pevnosti i úspoře hmotnosti. Kapota a přední blatníky jsou proto z lehkého hliníku, který zároveň snižuje riziko případného zranění chodců. Na dveře se používá směs materiálů, včetně výlisků z kompozitního materiálu na bázi uhlíkových vláken (CSMC) a hliníku. Použitá konstrukce ušetřila přibližně polovinu hmotnosti typických dveří, a přispěla tak k nízkému těžišti a vynikajícím jízdním schopnostem LC.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.