Prodej vozů s dieselovým motorem v Evropě poprvé za poslední tři desetiletí klesl pod 30 procent. Kvůli přísnějším emisním limitům je nahrazují hybridy, elektromobily nebo modely využívající jiný alternativní pohon. Koronavirová epidemie poslala celý trh dolů o čtvrtinu, hybridy a elektromobily byly jedinou rostoucí kategorií.
Vozy na alternativní pohon zaznamenaly v 1. čtvrtletí podle údajů asociace evropských výrobců automobilů ACEA meziroční nárůst prodejů o 46 procent na 544 000 aut, což je téměř 18 procent trhu. Nejprodávanější ekologickou kategorií byly hybridy, kterých si evropští zákazníci pořídili 310 308, což představuje meziroční nárůst o 49 procent, následují elektromobily se 130 297 prodanými vozy a plug-in hybridy s nárůstem dokonce o 126 procent na 97 913 prodaných vozů.
„Hybridní pohon představuje jednoznačně nejefektivnější a okamžité řešení problému se snižováním emisí bez nutnosti externího dobíjení z elektrické sítě. Jinými slovy hybrid nabízí nízké emise a spotřebu srovnatelnou nebo nižší než diesel a zároveň jej není nutné každý den připojovat do zásuvky jako elektromobil nebo plug-in hybrid," říká generální ředitel Toyota a Lexus ČR Martin Peleška.
Alternativní paliva neklesala, nejmenší propad měla ToyotaZnačky nabízející modely s alternativním pohonem se v prvním kvartálu letošního roku dokázaly úspěšně bránit poklesu. Zatímco celý trh zaznamenal pokles o 25 procent, například Lexus vykázal růst o 1,4 procenta. Konkurenční prémiové značky Audi nebo Volvo naopak o 18 až 19 procent klesaly. Z mainstreamových značek byla nejúspěšnější Toyota s poklesem pouze o 7,3 procenta. Její největší soupeři během prvního čtvrtletí zaznamenali dvouciferné ztráty prodejů. Volkswagen se propadl o 24 procent, Renault o 31,8 procenta a Ford dokonce 38 procent.
Podobné výsledky i v ČRPodobně se vyvíjel trh i v České republice, kde se podíl dieselů v 1. pololetí snížil na necelých 29 procent. Hybridy a elektromobily tvořily přes 6 procent prodejů. Dominantní byly v kategorii vozů s bateriovým pohonem hybridy, mezi kterými jednoznačně vedla Toyota se zhruba třetinovým podílem.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?