Pro Peugeot není koncepční vůz neprodejným stylistickým cvičením či tréninkem designérské kreativity. Je součástí reálné strategie značky Peugeot. Tvoří image značky a potažmo i designerskou a technologickou vizi. Jde o ekvivalent vztahu „haute couture“ a konfekce ve světě módy.
Peugeot vždy vyvíjí své koncepční vozy tak, aby byly plně funkční a schopné jízdy a aby tak nabídly komplexní zážitek. Již několik let mají koncepční vozy Peugeot realistické rozměry (architektura a velikost kol) a jsou vybaveny prvky, které lze použít i v sériově vyráběných vozech.
POHLED DO HISTORIEKoncepční vozy dávají značce Peugeot, za kterou stojí již 210letá historie, nový impuls. První skutečné stylistické cvičení na úrovni koncepčního vozu uskutečnil Peugeot v roce 1984. Šlo o vůz Peugeot Quasar. Inženýři a designéři dostali tehdy poprvé volnou ruku, aby vytvořili vysněný objekt bez jakýchkoli omezení výroby a ukázali tak technologické možnosti. Za návrhem karoserie stál Gérard Welter, tehdy ještě designér, který ji vytvořil na základě nákresu Erica Bertheta. Později byl Gérard Welter jedním z hlavních tvůrců stylu vozu Peugeot 205 a následně v letech 1998 až 2007 šéfdesignérem značky Peugeot. Futuristický interiér vozu Peugeot Quasar vytvořil Paul Bracq. Základ podvozku pochází z legendárního vozu 205 Turbo 16, stejně jako motor, který měl u Quasaru výkon 600 k.
Následující koncepční vozy, které vznikly po Peugeotu Quasar, měly spojení s motoristickým sportem, který Gérard Welter miloval. Koncepční vůz Peugeot Proxima se představil mimo jiné na Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Poháněl ho bi-turbo motor V6 o výkonu 680 k. Vozu Peugeot Oxya s podobným motorem byla v roce 1988 na rychlostním okruhu Nardo naměřena rychlost 350 km/hod. V roce 2010 ukázal koncepční vůz SR1 nový směr, kterým se měl ubírat design značky Peugeot pod vedením nového šéfdesignéra Gillese Vidala.
V roce 2012 odhalilo designérské studio značky Peugeot Onyx, koncept, u něhož byly poprvé použity surové materiály, jako je měď. Logo značky našlo nové umístění uprostřed masky chladiče. Řada Onyx je také prvním příkladem komplexní mobility, neboť vůz doplnil koncept jízdního kola a skútru.
Další vývojové kroky vedly ke konceptům Peugeot 308 R Hybrid a 508 Peugeot Sport Engineered, na jejichž vývoji se podílela divize Peugeot Sport. Na základě druhého jmenovaného se zrodil sériový automobil. Tento přerod koncepčního vozu na sériovou podobu se v minulosti odehrál i u konceptu označovaného jako Phase 2, z něhož vznikl shooting break Peugeot 306, verze 20♥, která dal základ modelu 206 CC či konceptu Peugeot RCZ a sériového kupé stejného jména.
ZROD KONCEPČNÍHO VOZUPři vytváření budoucnosti je nezbytné zajímat se o ostatní kreativní odvětví a zároveň zachovat DNA značky. Při hledání inspirace se designéři věnují zkoumání vznikajících trendů v celé řadě oblastí, jako je architektura, móda, umění nebo nová mobilita. Cílem je odhalit nová očekávání a potřeby v jiných oblastech, vystoupit z okruhu automobilového světa, odhalit nové společenské trendy, … to vše ve prospěch budoucích zákazníků. Týká se to designu exteriéru i interiéru, ale také zkoumání barev a materiálů nebo grafických postupů.
Po vypracování specifikací (tzv. mood board) vyhlásí Designerské studio Peugeot soutěž otevřenou všem designérům. Zájemců o vítězství v prestižní soutěži je mnoho. Po sestavení užšího výběru jsou vytvořeny digitální návrhy a modely v měřítku 1:1, aby byly jasné objemy a celková rovnováha objektu. Po dlouhých hodinách diskusí a schvalování na nejvyšší úrovni značky je vybrán projekt, který nejlépe odpovídá původním specifikacím. Následuje 3D digitalizace a fáze CAD vedoucí k vytvoření velmi přesného digitálního modelu. Poté se vyfrézuje nový, podrobnější model v životní velikosti. Tato maketa je použita k upřesnění detailů, úprav, povrchů a definování konečného odstínu konceptu. Stejný proces probíhá i v případě interiéru.
Projekt je následně svěřen špičkovým firmám v oblasti modelování a výroby unikátních kusů. Jsou jediní, kteří jsou schopni reagovat na sebemenší přání nebo požadavek designéra. Jednou z hlavních výzev při vytváření koncepčního vozu je čas. Je velmi často definován termínem zahájení akce, jako je autosalon, a proto se v tvorbě konceptu nelze opozdit ani o jediný den. Za méně než rok je nutné přejít od prvotních nákresů k hotovému a funkčnímu objektu. Koncepční část sice dnes značně usnadňují nové digitální nástroje, jako jsou headsety pro virtuální realitu nebo C.A.V.E (Cave Automatic Virtual Environment), ale detaily lze vyladit pouze na fyzických objektech.
Koncepční vozy jsou také příležitostí k navázání partnerství s malými a středními podniky nebo řemeslníky, kteří jsou mistry svého oboru. Pro koncept Peugeot Exalt byla společně s výrobcem parfémů Ex-Nihilo vytvořena vůně na míru, aby se zážitek rozšířil i na čichový vjem. V interiéru koncepčního vozu Peugeot e-Legend značka použila tropické dřevo Paldao od výrobce Hervet Manufacturier. Partnerství se navazují také s velkými mezinárodními společnostmi, jako tomu bylo v případě společnosti Samsung pro vůz Peugeot Instinct nebo společnosti Focal pro Peugeot Fractal nebo pro foodtruck Bistro du Lion.
LABORATOŘ NÁPADŮKoncepční vozy hrají významnou roli v přesunu značky Peugeot k luxusnějším kategoriím produktů. Technologická úroveň a propracovanost konceptů zvyšují kvalitu sériových vozů. Koncepční vozy spojují různé profese ve firmě, ať už se jedná o týmy pro výzkum a vývoj nebo komunikační a marketingové týmy. Koncepty umožňují zkoumat budoucí využití vozů se zaměřením na společnou vizi. Jsou skutečnými nositeli inovací, které slouží různým odborným oblastem skupiny PSA.
Některé designerské studie sloužily jako inspirace pro karoserii některých výrobků, ale významně také přispěly k vývoji interiérů sériově vyráběných modelů. Experimentováním s inovativními materiály nebo pomocí nových digitálních rozhraní vzniká postup spojující fyzický a digitální svět. To zjednodušuje a zlepšuje zážitek z řízení každého vozu Peugeot. Každý koncepční vůz je skutečnou laboratoří nápadů. Některé z nich nabízely inovace, které zdaleka předběhly svou dobu. A i když nejsou určeny k sériové výrobě, je v nich řada prvků, které klasické vozy převzaly.
Zde je několik příkladů:
Touareg: v roce 1996 byl tento malý koncepční vůz připomínající buginu poháněn elektrickým motorem spojeným s baterií, která mu umožnila 4 hodiny jízdy. Malý spalovací motor fungující jako generátor pomohl rozšířit dojezd vozu – zrodil se „range extender“.
Moonster & 4002: tyto dva projekty nevzešly z představivosti designérů značky, ale od nadaných uživatelů internetu. Inovativní a průkopnická značka Peugeot jako první automobilka zorganizovala v letech 2000 a 2002 dvě mezinárodní designerské soutěže. Odměnou byla realizace projektu v měřítku 1:1 a jeho prezentace na stánku značky na mezinárodních autosalonech. Na popud šéfdesignéra Peugeotu Gillese Vidala uspořádala značka v roce 2018 specifický designérský výcvik „Summer class“. 12 studentů se po dobu jednoho měsíce zapojilo do prací na projektech ve vývojovém centru Automotive Design Network (ADN) ve Vélizy-Villacoublay. Mladí kreativci tu mohli pod záštitou profesionálů v oblasti designu zažít vývoj čtyř projektů.
Sesame: vysoký tvar karoserie a elektrické posuvné boční dveře zajišťující výjimečnou dostupnost se staly předzvěstí modelu Peugeot 1007.
EX1: v roce 200. výročí značky překonal 100% elektrický koncept Peugeot EX1 tři světové rekordy ve zrychlení a vytvořil tři nové na legendárním okruhu Montlhéry, kde v roce 1965 překonal Peugeot 404 Diesel několik vytrvalostních rekordů.
SR1: obnova stylu značky, inspirovaly se od něj boky vozu Peugeot 208 Phase 1, jde rovněž o koncepční vůz, v němž se poprvé představil Peugeot i-Cockpit.
Onyx: karoserie kombinující uhlíkové vlákno a čistou měď ponechanou záměrně v surovém stavu. Interiér je vyroben z inovativního a ekologického materiálu zvaného „Newspaper Wood“. Vyrábí se ze stlačených zrecyklovaných novin. Onyx je poháněn hybridním motorem V8 HDi Hybrid4 o výkonu 600 k (elektrické navýšení výkonu o 80 k), který vyrobila divize Peugeot Sport pro závodní speciál Peugeot 908.
Exalt: jeho tvarem a přístrojovou deskou se inspirovali autoři nového fastbacku Peugeot 508. Dřevěné obložení kufru bylo použito u verze 508 SW v limitované sérii First Edition. Látka sedadel s nopkovou strukturou s „tenisovými pruhy“ inspirovala tvůrce čalounění modelu Peugeot 3008.
Quartz: přístrojová deska tohoto koncepčního vozu byla použita u Peugeotu 3008. Jeho holografický přístrojový panel je nyní součástí sériového vybavení nového modelu 208, stejně jako maska chladiče s výrazně horizontálním členěním.
Fractal: 80 % jeho částí bylo vytištěno ve 3D tiskárně a akustický systém 9.1.2 vyvinutý společně se značkou Focal nabízí jedinečný zvukový zážitek.
Instinct: inteligentní aerodynamika a silueta „shooting brake“, která je předobrazem nového Peugeotu 508 SW. U konceptu Peugeot Instinct bylo využito partnerství se společností Samsung. Poprvé v historii značky Peugeot nebyl koncept představen na mezinárodním autosalonu, ale na veletrhu mobilních technologií Mobile World Congress v Barceloně.
e-Legend: protože nuda nemá v budoucnosti značky Peugeot místo, protože autonomní řízení neznamená monotónnost a protože přechod na nové zdroje energií nevymaže 120 let automobilové historie, představil Peugeot na pařížském autosalonu v roce 2018 koncepční vůz e-LEGEND. Tato vzrušující vize budoucnosti ztělesňuje potěšení z jízdy a má podobu nádherného ikonického vozidla. Tato představa automobilu realistického a výrazně moderního tvaru je oslavou genů a elegance dědictví značky Peugeot. Tento koncept pomohl zmodernizovat strategickou a komunikační vizi značky. Na národních televizních kanálech běžely v hlavních vysílacích časech spoty, v nichž ztvárnil e-Legend hlavní roli. Zúčastnil se také prestižní soutěže elegance Villa d'Este.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.