Kamarád mě oslovil s žádostí o pomoc při distribuci ochranných štítů do nemocnic. Jelikož se mě současná situace osobně dotýká, bez váhání jsem souhlasil.
Český výrobce 3D tiskáren, společnost Prusa Research, se domluvil s Ministerstvem zdravotnictví, že na svých 3D tiskárnách vyrobí desítky tisíc ochranných štítů, které zdarma poskytne lékařům bojujícím v první linii. Ovšem jak svůj nyní velmi potřebný výrobek bude distribuovat, se domluvit nepodařilo. Proto na pomoc přispěchali dobrovolníci, kteří na své náklady tuto distribuci ochotně zařizují.
Jedním z těchto dobrovolníků jsem se stal pod hlavičkou projektu Autoroad.cz také já. S využitím redakčního vozu Honda Civic 1.0 VTEC CVT, který Autoroadu k testu laskavě poskytla Honda Auto Jarov, jsem se rozhodl přidat ruku k dílu a pomoci s bojem proti řádící pandemii koronaviru. Mým úkolem bylo vyzvednout ochranné štíty pro lékaře z moravských nemocnic a dopravit je na určité místo, kde proběhla překládka do většího vozu. S tím pak již zmíněný kamarád vyrazil zásobovat konkrétní nemocnice.
Množství bylo domluveno v takovém objemu, aby ho dokázal odvézt osobní automobil o velikosti Škody Octavia. Po příjezdu do areálu společnost Prusa Research jsem chvíli čekal a následně přijel vysokozdvižný vozík s paletou plnou krabic s ochrannými štíty. Když pan "ještěrkář" uviděl vůz, kterým jsem pro štíty přijel, začal se smát a upřímně pochyboval o tom, že se náklad do vozu vejde.
Při přípravě vozu k nakládce jsem jako první věc odstranil plato z kufru. Musím uznat, že Honda ho má ve svém modelu Civic naprosto dokonalé. Po vyndání se sroluje a jeho velikost je tak malá, že následně ve voze nikde nepřekáží. Po chvilce práce a vzpomínkách na vyrůstání na hře Tetris se dílo podařilo a celá paleta zmizela v útrobách Civica. Musím Civica pochválit, ač na to nevypadá, jeho vnitřní prostor je naprosto úžasný. Po nakládce následovala jízda na určené místo, kde se zdravotnický materiál přeložil do většího vozu a vyrazil směrem k potřebným. Celá operace mi zabrala asi 3 hodiny a zůstal mi po ní dobrý pocit, že jsem mohl alespoň trošku pomoci.
Na závěr bych rád poděkoval společnosti Auto Jarov za poskytnutí vozu a především společnosti Prusa Research, která tyto ochranné pomůcky zdarma vyrábí pro ty, kteří se starají o naše zdraví. Po celou dobu jsem musel myslet na mé blízké, kteří bojují se zákeřnou nemocí. Dovolím si malý vzkaz: Dito, bojuj, myslíme na Tebe. Snad se brzy uzdravíš Ty i Tvé dcery Katka s Dorotkou.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.