V nepříliš vzdálené budoucnosti budou filtry zachycující pevné částice ve všech automobilech, které potkáme na silnicích. Diesely měly ostrou debatu o filtrech pevných částic před pár lety, teď se do odborných i laických diskusí zase více dostávají GPF filtry u benzinových motorů. Měli by se řidiči bát dalšího strašáku, nebo to nakonec s „vypalováním“ nebude tak horké?
Právě před rokem začaly automobilky povinně montovat do nových vozidel jezdících na benzin filtry pevných částic (GPF), aby mohly být auta homologována na území Evropské unie. Výrobci nás uklidňují, když tvrdí, že teplota spalování benzinu je mnohem vyšší, proto nebude problém s vypalováním, jako je tomu v případě dieselových motorů. „Na druhé straně menší velikost částic spalovaného benzinu vyžaduje mnohem hustší síto, což přinejmenším „teoreticky“ nevěstí nic dobrého. Protože bez ohledu na styl a rychlost jízdy se každý filtr dříve nebo později určitě ucpe,“ říká Lukáš Czauderna, poradce pro rozvoj autoservisů ProfiAuto Service.
Někteří majitelé dieselů si s tím v minulosti poradili tak, že filtr pevných částic odstranili. Na technických prohlídkách na to nikdo neupozorňoval a také to nešlo poznat, především s ohledem na absenci účinných kontrolních nástrojů. To se v současné době mění. Kontroly jsou detailnější, diagnostici mají odpovídají vybavení a pokuty za porušení jsou vysoké. Například českými silnicemi křižuje speciální zařízení, které měří emise přímo na místě nebo v Rakousku zase mohou řidiči za odstraněný filtr zaplatit až 135 000 Kč.
Začnou se filtry montovat zpět? Část řidičů bude mít jistě problémy. Nový, originální filtr stojí hodně peněz. Jsou dostupné levnější náhražky, ale ty mají ve většině případů neznámý původ a montáž takového filtru se může odrazit na kvalitě a na výsledcích. „Ne všichni řidiči vědí, že filtry pevných částic lze úspěšně regenerovat. Takovou službu nabízíme v našich servisech. Regenerace obnoví účinnost filtru na úrovni 98 %. Filtr lze regenerovat už od 2 500 korun plus náklady na demontáž a montáž závisející na konkrétním modelu auta a typu filtru,“ říká Jindřich Krejčí, ředitel projektu ProfiAuto Service v České republice a na Slovensku.
Měli by mít řidiči nějaké obavy týkající se filtrů pevných částic v benzinových motorech? Řidiči by měli dbát zejména o dobrou kondici zapalovacích svíček, měnit správně a pravidelně v závislosti na intenzitě používání auta a počtu najetých kilometrů vzduchový filtr a používat motorový olej, který má snížený obsah sulfátového popela. „Jelikož se jádro GPF filtru u benzinového motoru zahřívá už při 2500 otáčkách na teplotu cca 600 stupňů Celsia, při které probíhá proces samočištění, nemělo by docházet k problémům známým s DPF, tedy k ucpávání kanálků po několika desítkách kilometrů jízdy městem,“ dodává Lukáš Czauderna.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.