Filtry u benzinových motorů (GPF). Musí se vypalovat nebo ne?

AutoRoad.cz, 20. září 2019, 02:43 Google+

V nepříliš vzdálené budoucnosti budou filtry zachycující pevné částice ve všech automobilech, které potkáme na silnicích. Diesely měly ostrou debatu o filtrech pevných částic před pár lety, teď se do odborných i laických diskusí zase více dostávají GPF filtry u benzinových motorů. Měli by se řidiči bát dalšího strašáku, nebo to nakonec s „vypalováním“ nebude tak horké?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Filtry pevných částic u benzínových motorů (GPF) se začaly montovat do vozů pro EU na podzim roku 2018

Filtry pevných částic u benzínových motorů (GPF) se začaly montovat do vozů pro EU na podzim roku 2018 | foto: ProfiAuto

Sdílejte článek

Právě před rokem začaly automobilky povinně montovat do nových vozidel jezdících na benzin filtry pevných částic (GPF), aby mohly být auta homologována na území Evropské unie. Výrobci nás uklidňují, když tvrdí, že teplota spalování benzinu je mnohem vyšší, proto nebude problém s vypalováním, jako je tomu v případě dieselových motorů. „Na druhé straně menší velikost částic spalovaného benzinu vyžaduje mnohem hustší síto, což přinejmenším „teoreticky“ nevěstí nic dobrého. Protože bez ohledu na styl a rychlost jízdy se každý filtr dříve nebo později určitě ucpe,“ říká Lukáš Czauderna, poradce pro rozvoj autoservisů ProfiAuto Service.

Někteří majitelé dieselů si s tím v minulosti poradili tak, že filtr pevných částic odstranili. Na technických prohlídkách na to nikdo neupozorňoval a také to nešlo poznat, především s ohledem na absenci účinných kontrolních nástrojů. To se v současné době mění. Kontroly jsou detailnější, diagnostici mají odpovídají vybavení a pokuty za porušení jsou vysoké. Například českými silnicemi křižuje speciální zařízení, které měří emise přímo na místě nebo v Rakousku zase mohou řidiči za odstraněný filtr zaplatit až 135 000 Kč.

img-responsive

Filtry pevných částic u benzínových motorů (GPF) se začaly montovat do vozů pro EU na podzim roku 2018 | foto: ProfiAuto

Začnou se filtry montovat zpět? Část řidičů bude mít jistě problémy. Nový, originální filtr stojí hodně peněz. Jsou dostupné levnější náhražky, ale ty mají ve většině případů neznámý původ a montáž takového filtru se může odrazit na kvalitě a na výsledcích. „Ne všichni řidiči vědí, že filtry pevných částic lze úspěšně regenerovat. Takovou službu nabízíme v našich servisech. Regenerace obnoví účinnost filtru na úrovni 98 %. Filtr lze regenerovat už od 2 500 korun plus náklady na demontáž a montáž závisející na konkrétním modelu auta a typu filtru,“ říká Jindřich Krejčí, ředitel projektu ProfiAuto Service v České republice a na Slovensku.

Měli by mít řidiči nějaké obavy týkající se filtrů pevných částic v benzinových motorech? Řidiči by měli dbát zejména o dobrou kondici zapalovacích svíček, měnit správně a pravidelně v závislosti na intenzitě používání auta a počtu najetých kilometrů vzduchový filtr a používat motorový olej, který má snížený obsah sulfátového popela. „Jelikož se jádro GPF filtru u benzinového motoru zahřívá už při 2500 otáčkách na teplotu cca 600 stupňů Celsia, při které probíhá proces samočištění, nemělo by docházet k problémům známým s DPF, tedy k ucpávání kanálků po několika desítkách kilometrů jízdy městem,“ dodává Lukáš Czauderna.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Filtry u benzinových motorů (GPF). Musí se vypalovat nebo ne?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

U první generace Leafu se objevují problémy s baterií

Nová baterie pro první generaci elektrovozu Nissan Leaf? Připravte si 600 000 Kč

Hyundai Tucson IceBreaker

Chtěli byste SUV Hyundai Tucson zcela zdarma? Prozradíme vám, jak na to

Kalendář Pirelli 2020

Kalendář Pirelli 2020 se nese v duchu Shakespearovské Julie

Telefonování za volantem se může řidičům pořádně prodražit

Poslanci vyzývají k zákazu hands-free volání během řízení

Motoristická slavnost Legendy nabídne českou premiéru nové Supry

5 věcí, které jste nevěděli o Toyotě Supra

Která ojetá auta jsou nejméně populární?

DOBRÁ ZPRÁVA. Nájezd ojetin v ČR klesá rychleji, než roste cena

Jaguar I-Pace nepřesvědčí jízdními vlastnostmi v kritických situacích

Elektrický Jaguar I-Pace nepřesvědčil v losím testu, ESP reaguje nesmyslně

Toyota Mirai 2021

Ošklivé auto nechce nikdo. Nová Toyota Mirai na vodík už bude vypadat skvěle

střešní nosiče

Na co myslet při výběru střešních nosičů?

ZIS 150

Polák si pro přepravu svého motocyklu staví hodně drsný pick-up

reklama

Doporučujeme

Která ojetá auta jsou nejméně populární? (ilustrační foto)

Historii vozu může prověřit každý prodejce. Kdo nechce, může skrývat podvody

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ochránci planety budou mít těžké sny. ADAC otestoval "zelené" změny

  2. Nový Volkswagen Golf se ODHALUJE!

  3. Polák si pro přepravu svého motocyklu staví hodně drsný pick-up

  4. Ošklivé auto nechce nikdo. Nová Toyota Mirai na vodík už bude vypadat skvěle

  5. Znáte všechny slavné předchůdce nového Audi RS4?

  6. Špičková technika a dokonalý design pro 4 cestující. BMW představilo M8 Gran Coupe

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud