Dvě třetiny dětí nejsou automobilem přepravovány správně, ani bezpečně, jak zjistila britská organizace Child Seat Safety, která se zabývá bezpečností dětí v automobilech.
Nejedná se přitom pouze o nepoužívání povinných dětských sedaček, ale i o další chyby, které mohou mít vážné následky v případě nehody. Uvedená studie například zdůrazňuje, že ve většině případů je používán nevhodný zádržný systém nebo děti nejsou správně připoutány. Podle španělského ministerstva dopravy může správné používání zádržných systémů snížit riziko smrtelných následků nehod o 75 % a poranění o 90 %. Vše, co je zapotřebí udělat, je dodržovat několik základních pravidel:
1. Používejte homologovanou dětskou sedačku v souladu s hmotností a výškou dítěte: Samotný věk není určujícím faktorem pro nalezení vhodného druhu dětské sedačky. Rozhodující je hmotnost a tělesná výška dítěte. Podle Javiera Luzóna, vedoucího oddělení vývoje bezpečnosti vozidel ve společnosti Seat, „je zásadní používat dětské sedačky přiměřené skupiny, protože jejich konstrukce je optimalizována podle specifických požadavků na ochranu dětského těla příslušné velikosti a hmotnosti“.
Seat nabízí dětské sedačky různých skupin EHK, které jsou homologovány v souladu s evropskou zákonnou normou „i-Size“. Důkladně zvažte, zda se rozhodnete pro použitou dětskou sedačku, protože vlastnosti materiálů se mohou po delší době zhoršit, a sedačka v důsledku toho nemusí již poskytovat dostatečnou ochranu. Po nehodě by měly být všechny dětské sedačky vyměněny za nové.
2. Vždy na zadních sedadlech: „Zadní sedadla jsou zdaleka nejbezpečnějším místem pro cestování. Proto by na nich měly být přepravovány děti,“ vysvětluje Javier. Přestože bývá i sedadlo spolujezdce vpředu vybaveno dětským zádržným systémem, doporučuje se toto místo používat pouze ve výjimečných případech, například pokud jsou zadní sedadla již obsazena jinými dětmi. V tomto případě musí být deaktivován airbag.
3. Připevněte dětskou sedačku správně: Je důležité, abyste si správně přečetli návod k připevnění dětské sedačky. Před každou jízdou zkontrolujte, že je sedačka správně připevněna. Nejsnadnější a nejkomfortnější metodou je Isofix. Pokud připevnění dětské sedačky vyžaduje použití bezpečnostního pásu, „ujistěte se, že bezpečnostní pás prochází správně všemi místy podle pokynů výrobce“, říká Javier.
4. Utáhněte popruhy na dětské sedačce: Popruhy bývají často velmi uvolněné, aby děti měly větší volnost pohybu. To však může mít vážné následky v případě kolize. Bezpečnostní popruhy by měly být napnuté a měly by těsně přiléhat k tělu. Můžete to vyzkoušet tlakem na popruh. Pokud se prohne, trochu jej přitáhněte.
5. Přepravujte děti zády ke směru jízdy co nejdéle: „Krk dítěte neunese v případě čelní kolize hmotnost hlavy, která po nárazu pokračuje v pohybu vpřed,“ vysvětluje Javier. Dětské sedačky skupin 0 a 0+ jsou proto konstruovány výhradně pro umístění zády ke směru jízdy. Minimálně do věku 15 měsíců musí být děti přepravovány v dětských sedačkách situovaných zády ke směru jízdy. Norma EHK R129 doporučuje tuto polohu i pro děti s tělesnou výškou až 105 cm.
6. Nečiňte žádné výjimky ani při krátkých jízdách: Riskantní chování bývá nejčastější při pravidelných jízdách, například z domova do školy. Podle španělského královského autoklubu 37 % řidičů přiznává, že někdy přepravují děti bez dětské sedačky. Nemálo řidičů také dovoluje starším dětem, aby se připoutávaly samy bez následné kontroly, zda tak učinily správně.
7. Žádné svršky, ani batohy: Při jízdách, trvajících jen několik minut, bývá mnoho dětí usazeno do sedaček v bundě či dokonce s batohem. Bezpečnostní pás pak nemůže těsně přiléhat k tělu dítěte. Batoh dokonce může zabránit správné funkci bezpečnostního zádržného systému. Přestože se jedná o jízdu na krátkou vzdálenost, „nikdy byste neměli zapomínat, že bezpečnost je prioritou od okamžiku, kdy se rozjedete“, říká Javier.
8. Všechny věci uložte do zavazadlového prostoru: Zavazadla a předměty na sedadlech nebo horizontální odkládací ploše za zadními sedadly se mohou v případě náhlého brzdění nebo kolize proměnit v projektily.
9. Jděte příkladem: Důsledný soulad mezi slovy a činy je zásadní jak při výchově, tak i v oblasti bezpečnosti silničního provozu. Všichni musejí být připoutáni bezpečnostními pásy. Děti pak budou napodobovat chování svých rodičů, protože činy hovoří zřetelněji než slova.
10. V případě nehody: Pokud je to možné, musí být děti vyprošťovány z vozidla ve své dětské sedačce. Nepřenášejte je v náručí, pokud nehrozí bezprostřední nebezpečí, protože by tím mohlo dojít k vážnému poranění.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?