Dvě třetiny dětí nejsou automobilem přepravovány správně, ani bezpečně, jak zjistila britská organizace Child Seat Safety, která se zabývá bezpečností dětí v automobilech.
Nejedná se přitom pouze o nepoužívání povinných dětských sedaček, ale i o další chyby, které mohou mít vážné následky v případě nehody. Uvedená studie například zdůrazňuje, že ve většině případů je používán nevhodný zádržný systém nebo děti nejsou správně připoutány. Podle španělského ministerstva dopravy může správné používání zádržných systémů snížit riziko smrtelných následků nehod o 75 % a poranění o 90 %. Vše, co je zapotřebí udělat, je dodržovat několik základních pravidel:
1. Používejte homologovanou dětskou sedačku v souladu s hmotností a výškou dítěte: Samotný věk není určujícím faktorem pro nalezení vhodného druhu dětské sedačky. Rozhodující je hmotnost a tělesná výška dítěte. Podle Javiera Luzóna, vedoucího oddělení vývoje bezpečnosti vozidel ve společnosti Seat, „je zásadní používat dětské sedačky přiměřené skupiny, protože jejich konstrukce je optimalizována podle specifických požadavků na ochranu dětského těla příslušné velikosti a hmotnosti“.
Seat nabízí dětské sedačky různých skupin EHK, které jsou homologovány v souladu s evropskou zákonnou normou „i-Size“. Důkladně zvažte, zda se rozhodnete pro použitou dětskou sedačku, protože vlastnosti materiálů se mohou po delší době zhoršit, a sedačka v důsledku toho nemusí již poskytovat dostatečnou ochranu. Po nehodě by měly být všechny dětské sedačky vyměněny za nové.
2. Vždy na zadních sedadlech: „Zadní sedadla jsou zdaleka nejbezpečnějším místem pro cestování. Proto by na nich měly být přepravovány děti,“ vysvětluje Javier. Přestože bývá i sedadlo spolujezdce vpředu vybaveno dětským zádržným systémem, doporučuje se toto místo používat pouze ve výjimečných případech, například pokud jsou zadní sedadla již obsazena jinými dětmi. V tomto případě musí být deaktivován airbag.
3. Připevněte dětskou sedačku správně: Je důležité, abyste si správně přečetli návod k připevnění dětské sedačky. Před každou jízdou zkontrolujte, že je sedačka správně připevněna. Nejsnadnější a nejkomfortnější metodou je Isofix. Pokud připevnění dětské sedačky vyžaduje použití bezpečnostního pásu, „ujistěte se, že bezpečnostní pás prochází správně všemi místy podle pokynů výrobce“, říká Javier.
4. Utáhněte popruhy na dětské sedačce: Popruhy bývají často velmi uvolněné, aby děti měly větší volnost pohybu. To však může mít vážné následky v případě kolize. Bezpečnostní popruhy by měly být napnuté a měly by těsně přiléhat k tělu. Můžete to vyzkoušet tlakem na popruh. Pokud se prohne, trochu jej přitáhněte.
5. Přepravujte děti zády ke směru jízdy co nejdéle: „Krk dítěte neunese v případě čelní kolize hmotnost hlavy, která po nárazu pokračuje v pohybu vpřed,“ vysvětluje Javier. Dětské sedačky skupin 0 a 0+ jsou proto konstruovány výhradně pro umístění zády ke směru jízdy. Minimálně do věku 15 měsíců musí být děti přepravovány v dětských sedačkách situovaných zády ke směru jízdy. Norma EHK R129 doporučuje tuto polohu i pro děti s tělesnou výškou až 105 cm.
6. Nečiňte žádné výjimky ani při krátkých jízdách: Riskantní chování bývá nejčastější při pravidelných jízdách, například z domova do školy. Podle španělského královského autoklubu 37 % řidičů přiznává, že někdy přepravují děti bez dětské sedačky. Nemálo řidičů také dovoluje starším dětem, aby se připoutávaly samy bez následné kontroly, zda tak učinily správně.
7. Žádné svršky, ani batohy: Při jízdách, trvajících jen několik minut, bývá mnoho dětí usazeno do sedaček v bundě či dokonce s batohem. Bezpečnostní pás pak nemůže těsně přiléhat k tělu dítěte. Batoh dokonce může zabránit správné funkci bezpečnostního zádržného systému. Přestože se jedná o jízdu na krátkou vzdálenost, „nikdy byste neměli zapomínat, že bezpečnost je prioritou od okamžiku, kdy se rozjedete“, říká Javier.
8. Všechny věci uložte do zavazadlového prostoru: Zavazadla a předměty na sedadlech nebo horizontální odkládací ploše za zadními sedadly se mohou v případě náhlého brzdění nebo kolize proměnit v projektily.
9. Jděte příkladem: Důsledný soulad mezi slovy a činy je zásadní jak při výchově, tak i v oblasti bezpečnosti silničního provozu. Všichni musejí být připoutáni bezpečnostními pásy. Děti pak budou napodobovat chování svých rodičů, protože činy hovoří zřetelněji než slova.
10. V případě nehody: Pokud je to možné, musí být děti vyprošťovány z vozidla ve své dětské sedačce. Nepřenášejte je v náručí, pokud nehrozí bezprostřední nebezpečí, protože by tím mohlo dojít k vážnému poranění.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.