Dvě třetiny dětí nejsou automobilem přepravovány správně, ani bezpečně, jak zjistila britská organizace Child Seat Safety, která se zabývá bezpečností dětí v automobilech.
Nejedná se přitom pouze o nepoužívání povinných dětských sedaček, ale i o další chyby, které mohou mít vážné následky v případě nehody. Uvedená studie například zdůrazňuje, že ve většině případů je používán nevhodný zádržný systém nebo děti nejsou správně připoutány. Podle španělského ministerstva dopravy může správné používání zádržných systémů snížit riziko smrtelných následků nehod o 75 % a poranění o 90 %. Vše, co je zapotřebí udělat, je dodržovat několik základních pravidel:
1. Používejte homologovanou dětskou sedačku v souladu s hmotností a výškou dítěte: Samotný věk není určujícím faktorem pro nalezení vhodného druhu dětské sedačky. Rozhodující je hmotnost a tělesná výška dítěte. Podle Javiera Luzóna, vedoucího oddělení vývoje bezpečnosti vozidel ve společnosti Seat, „je zásadní používat dětské sedačky přiměřené skupiny, protože jejich konstrukce je optimalizována podle specifických požadavků na ochranu dětského těla příslušné velikosti a hmotnosti“.
Seat nabízí dětské sedačky různých skupin EHK, které jsou homologovány v souladu s evropskou zákonnou normou „i-Size“. Důkladně zvažte, zda se rozhodnete pro použitou dětskou sedačku, protože vlastnosti materiálů se mohou po delší době zhoršit, a sedačka v důsledku toho nemusí již poskytovat dostatečnou ochranu. Po nehodě by měly být všechny dětské sedačky vyměněny za nové.
2. Vždy na zadních sedadlech: „Zadní sedadla jsou zdaleka nejbezpečnějším místem pro cestování. Proto by na nich měly být přepravovány děti,“ vysvětluje Javier. Přestože bývá i sedadlo spolujezdce vpředu vybaveno dětským zádržným systémem, doporučuje se toto místo používat pouze ve výjimečných případech, například pokud jsou zadní sedadla již obsazena jinými dětmi. V tomto případě musí být deaktivován airbag.
3. Připevněte dětskou sedačku správně: Je důležité, abyste si správně přečetli návod k připevnění dětské sedačky. Před každou jízdou zkontrolujte, že je sedačka správně připevněna. Nejsnadnější a nejkomfortnější metodou je Isofix. Pokud připevnění dětské sedačky vyžaduje použití bezpečnostního pásu, „ujistěte se, že bezpečnostní pás prochází správně všemi místy podle pokynů výrobce“, říká Javier.
4. Utáhněte popruhy na dětské sedačce: Popruhy bývají často velmi uvolněné, aby děti měly větší volnost pohybu. To však může mít vážné následky v případě kolize. Bezpečnostní popruhy by měly být napnuté a měly by těsně přiléhat k tělu. Můžete to vyzkoušet tlakem na popruh. Pokud se prohne, trochu jej přitáhněte.
5. Přepravujte děti zády ke směru jízdy co nejdéle: „Krk dítěte neunese v případě čelní kolize hmotnost hlavy, která po nárazu pokračuje v pohybu vpřed,“ vysvětluje Javier. Dětské sedačky skupin 0 a 0+ jsou proto konstruovány výhradně pro umístění zády ke směru jízdy. Minimálně do věku 15 měsíců musí být děti přepravovány v dětských sedačkách situovaných zády ke směru jízdy. Norma EHK R129 doporučuje tuto polohu i pro děti s tělesnou výškou až 105 cm.
6. Nečiňte žádné výjimky ani při krátkých jízdách: Riskantní chování bývá nejčastější při pravidelných jízdách, například z domova do školy. Podle španělského královského autoklubu 37 % řidičů přiznává, že někdy přepravují děti bez dětské sedačky. Nemálo řidičů také dovoluje starším dětem, aby se připoutávaly samy bez následné kontroly, zda tak učinily správně.
7. Žádné svršky, ani batohy: Při jízdách, trvajících jen několik minut, bývá mnoho dětí usazeno do sedaček v bundě či dokonce s batohem. Bezpečnostní pás pak nemůže těsně přiléhat k tělu dítěte. Batoh dokonce může zabránit správné funkci bezpečnostního zádržného systému. Přestože se jedná o jízdu na krátkou vzdálenost, „nikdy byste neměli zapomínat, že bezpečnost je prioritou od okamžiku, kdy se rozjedete“, říká Javier.
8. Všechny věci uložte do zavazadlového prostoru: Zavazadla a předměty na sedadlech nebo horizontální odkládací ploše za zadními sedadly se mohou v případě náhlého brzdění nebo kolize proměnit v projektily.
9. Jděte příkladem: Důsledný soulad mezi slovy a činy je zásadní jak při výchově, tak i v oblasti bezpečnosti silničního provozu. Všichni musejí být připoutáni bezpečnostními pásy. Děti pak budou napodobovat chování svých rodičů, protože činy hovoří zřetelněji než slova.
10. V případě nehody: Pokud je to možné, musí být děti vyprošťovány z vozidla ve své dětské sedačce. Nepřenášejte je v náručí, pokud nehrozí bezprostřední nebezpečí, protože by tím mohlo dojít k vážnému poranění.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.