James Bond a Toyota 2000GT? Fáro, které má vše, co má klasické sportovní auto mít – závodní siluetu, supermoderní technologie své doby, na kontě vítězství v závodech, a dokonce i roli ve filmu o agentovi 007. Každý exemplář, který se dnes objeví na trhu sběratelských vozů, je opravdová rarita.
James Bond měl dobré oko na auťáky! Toyota 2000GT je tak dobré auto, že kdybychom na něj nalepili emblém některé z luxusních značek, zřejmě by nikdo nebyl překvapený. Luxusním sporťákům se však vymyká, a to ze dvou důvodů: pochází z Japonska, nikoli z Evropy nebo USA, a vyrobila ho masově rozšířená značka Toyota, a ne Ferrari, Porsche, Triumph nebo Austin-Healey. Proto obvykle nepatří na seznamy oblíbených kultovních sportovních aut 60. let. Je to ale fér?
Toyota 2000GT je často srovnávána s jiným japonským modelem – Nissanem Fairlady Z. Mají podobnou stylistiku a v současnosti představují raritu, známou jen skutečným fajnšmekrům. Je mezi nimi ovšem zásadní rozdíl. Nástupcem Nissanu Fairlady Z byl Datsun 240 Z, nejlépe se prodávající sportovní kupé své doby, auto zamýšlené jako populární a poměrně levný vůz. Toyota šla jinou cestou – model 2000GT si získal uznání díky vytříbené technologii a výsledkům, které autu přinesly úspěchy v závodech aut s motory do dvou litrů. Díky tomu Toyota, jež právě debutovala v náročném segmentu sportovních vozů, prokázala své schopnosti vyrobit supervůz.
Sportovní rekordy Toyoty 2000GTRealizace ambiciózního plánu měla i své mouchy. Od debutu v Tokiu v roce 1965 uplynul téměř rok, než o sobě Toyota 2000GT dala znovu vědět. V červnu 1966 vyhrál nový model první dálkový závod v historii, Suzuka 1000 km. 1. října 1966 Toyota znovu prokázala kvality svého sportovního auta: na rychlé testovací dráze Yatabe pod oficiálním dohledem FIA překonala několik rychlostních rekordů. Během 72hodinového testu 2000GT dosáhla maximální rychlosti 206,02 km/h, vytvořila tři světové a 13 mezinárodních rekordů. Po tomto úspěchu bylo auto připraveno dobýt trh.
Verze bez střechy pro Jamese BondaAuto se nakonec na trh dostalo po dvou letech od debutu na veletrhu v Tokiu. Jako první sportovní Toyotu je otestovali američtí novináři a označili vůz za konkurenta Porsche 911. Tržní premiéra se odehrála ve Spojených státech. Doprovázela ji nejlepší reklama, jakou si lze pro sportovní auto představit: zahrála si v nové bondovce Žiješ jenom dvakrát.
Umístit sportovní auto od Toyoty do filmu o Bondovi však nakonec nebylo jednoduché. Sean Connery se svojí výškou 195 cm a atletickou postavou vypadal vedle nevelkého kupé disproporčně a dovnitř se sotva vešel, takže Toyota postavila dva exempláře bez střechy, speciálně pro něj. Film na tom velmi vydělal, neboť pro kameramana tak bylo mnohem snadnější natočit zajímavé záběry hlavního hrdiny během automobilových honiček.
Akční i závodní hrdinaToyota 2000GT se skvěle hodila pro akční scény. Její výsledky byly stejně sportovní jako její vzhled, při zvuku šestiválce nešlo nemyslet na závodní dráhu. Jedná se o jedno z nejlépe znějících dvoulitrových aut. Motor R6, pro Toyotu typický, má rád vysoké rychlosti a snadno se roztočí na 7000 otáček za minutu. Pomáhá mu v tom pětistupňová převodovka s krátkými skoky. Vyvážení automobilu má proporce 52 procent hmotnosti na zadek, 48 procent na předek, což kladně působí na trakci a jistotu řízení. Zavěšení s trojúhelníkovými vahadly vpředu i vzadu tento efekt ještě posiluje. Tuhý systém řízení ovšem vyžaduje od řidiče velké soustředění.
Nečekaný konec výroby2000GT nebylo schopno splnit přísnější emisní limity zavedené v roce 1971 a Toyota musela ukončit výrobu v továrně Yamahy v Hamamatsu. Vyrobila pouhých 351 sériových vozů modelu 2000GT. Toto číslo je srovnatelné s produkcí elitních italských superaut té doby. Nepočetné exempláře japonského kupé, které se dočkaly dneška, pouze potvrzují, že Japonci od počátku svého působení na trhu sportovních aut dokázali stavět exkluzivní vozy.
Toyota 2000GT byla navíc velice drahá. Katalogová cena činila 2,4 milionů jenů, jednalo se o nejdražší japonské auto v dosavadní historii. V USA stálo auto cca 6800 dolarů, čili více než tehdejší Porsche a Jaguary. Nelze se tedy divit, že Američané koupili jen 60 kusů. V Evropě se model nedostal do distribuce, nicméně několik vozů zamířilo v rámci soukromého importu do Švýcarska, kde auta stála cca 30 000 švýcarských franků, tedy 30 400 německých marek. V téže době bylo možné na domácím trhu koupit Porsche 911 za 21 000 marek. Toyota na této rafinované, technicky vyspělé a velmi drahé motoristické lahůdce nevydělala, nicméně získala něco mnohem cennějšího, než jsou peníze: renomé značky, která umí vyrábět superauta.
Druhý životI přes závratné ceny se koupě 2000GT po letech ukázala jako skvělá investice. Dokazují to aukce na burzách historických automobilů, kde tento japonský vůz dosahuje ceny překračující milion dolarů. Rekord padl v roce 2013 na aukci Don Davis Collection v Texasu, kdy se Toyota 2000GT prodala za 1,15 milionu dolarů.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.