Na autonomní vozy značky Ford si ještě pár let počkáme. Jistý robot však již teď naznačuje, co lze v tomto směru dokázat. Robot má přezdívku „Survival“ (přežití), protože se dokáže přizpůsobovat svému okolí. V jednom z výrobních závodů Fordu rozváží materiál a vyhýbá se přitom nečekaným překážkám. Sám zastaví, kdykoliv je potřeba, a svoji trasu upravuje podle potřeby.
Robot vyvinutý zcela v režii Fordu reprezentuje první takové zařízení nasazené v evropských provozech automobilky. „Naprogramovali jsme do něj celý půdorys továrny, což v kombinaci se senzory znamená, že nevyžaduje žádné externí řízení,“ řekl García Magraner, technický vedoucí v moderní karosárně a lisovně Fordu ve španělské Valencii.
„Ze začátku bylo vidět, že si zaměstnanci připadají jako v nějakém sci-fi filmu. Zastavovali se a sledovali ho, když jel okolo. Teď prostě pokračují ve své práci. Vědí, že robot je dost chytrý na to, aby se jim vyhnul.“
Rozvážení dílů a svařovacího materiálu na různá stanoviště po celé továrně patří k nezbytným předpokladům plynulé výroby modelů Kuga, Mondeo a S-MAX. Pro zaměstnance to však znamená činnost časově náročnou a poměrně jednotvárnou. Robot žádné zaměstnance nenahrazuje. Ušetří jim denně až 40 člověkohodin, díky němu se mohou věnovat složitějším úkonům.
Robot disponuje automatizovaným přepravním modulem se sedmnácti přihrádkami na předměty o různé velikosti a hmotnosti. Přihrádky se otevírají i zavírají automaticky. Operátoři na konkrétním stanovišti tedy mají přístup pouze k materiálu, určenému přímo pro ně.
„Zkušební nasazení běží už téměř rok a zatím probíhá bezchybně. Robot se stal cenným členem týmu,“ řekl García Magraner. „Zanedlouho ho snad uvedeme do plného provozu a uplatníme ho i v dalších továrnách Fordu.“
Robot sleduje své okolí prostřednictvím technologie LiDAR, na niž spoléhají také prototypy autonomních vozů Ford. Vedle „Survivalu“ využívá společnost na svých evropských pracovištích také například testovací „Robutt“ nebo kolaborativní roboty.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.