Autonomní řízení v praxi? Ford si prověřuje technologie pomocí pracovního robota

V jedné z továren Fordu rozváží materiál na místo určení robot, vybavený autonomním řízením
V jedné z továren Fordu rozváží materiál na místo určení robot, vybavený autonomním řízením, foto: Ford
Antonín Marek , AutoRoad.cz 17. května 2019 12:30
Sdílej:

Na autonomní vozy značky Ford si ještě pár let počkáme. Jistý robot však již teď naznačuje, co lze v tomto směru dokázat. Robot má přezdívku „Survival“ (přežití), protože se dokáže přizpůsobovat svému okolí. V jednom z výrobních závodů Fordu rozváží materiál a vyhýbá se přitom nečekaným překážkám. Sám zastaví, kdykoliv je potřeba, a svoji trasu upravuje podle potřeby.

Robot vyvinutý zcela v režii Fordu reprezentuje první takové zařízení nasazené v evropských provozech automobilky. „Naprogramovali jsme do něj celý půdorys továrny, což v kombinaci se senzory znamená, že nevyžaduje žádné externí řízení,“ řekl García Magraner, technický vedoucí v moderní karosárně a lisovně Fordu ve španělské Valencii.

„Ze začátku bylo vidět, že si zaměstnanci připadají jako v nějakém sci-fi filmu. Zastavovali se a sledovali ho, když jel okolo. Teď prostě pokračují ve své práci. Vědí, že robot je dost chytrý na to, aby se jim vyhnul.“

Rozvážení dílů a svařovacího materiálu na různá stanoviště po celé továrně patří k nezbytným předpokladům plynulé výroby modelů Kuga, Mondeo a S-MAX. Pro zaměstnance to však znamená činnost časově náročnou a poměrně jednotvárnou. Robot žádné zaměstnance nenahrazuje. Ušetří jim denně až 40 člověkohodin, díky němu se mohou věnovat složitějším úkonům.

Robot disponuje automatizovaným přepravním modulem se sedmnácti přihrádkami na předměty o různé velikosti a hmotnosti. Přihrádky se otevírají i zavírají automaticky. Operátoři na konkrétním stanovišti tedy mají přístup pouze k materiálu, určenému přímo pro ně.

„Zkušební nasazení běží už téměř rok a zatím probíhá bezchybně. Robot se stal cenným členem týmu,“ řekl García Magraner. „Zanedlouho ho snad uvedeme do plného provozu a uplatníme ho i v dalších továrnách Fordu.“

Robot sleduje své okolí prostřednictvím technologie LiDAR, na niž spoléhají také prototypy autonomních vozů Ford. Vedle „Survivalu“ využívá společnost na svých evropských pracovištích také například testovací „Robutt“ nebo kolaborativní roboty.

Stalo se
Testy aut
Toyota ProAce Verso

Test ojetiny: Toyota ProAce Verso VIP – univerzální praktik s bohatou výbavou

Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?

Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?