Na autonomní vozy značky Ford si ještě pár let počkáme. Jistý robot však již teď naznačuje, co lze v tomto směru dokázat. Robot má přezdívku „Survival“ (přežití), protože se dokáže přizpůsobovat svému okolí. V jednom z výrobních závodů Fordu rozváží materiál a vyhýbá se přitom nečekaným překážkám. Sám zastaví, kdykoliv je potřeba, a svoji trasu upravuje podle potřeby.
Robot vyvinutý zcela v režii Fordu reprezentuje první takové zařízení nasazené v evropských provozech automobilky. „Naprogramovali jsme do něj celý půdorys továrny, což v kombinaci se senzory znamená, že nevyžaduje žádné externí řízení,“ řekl García Magraner, technický vedoucí v moderní karosárně a lisovně Fordu ve španělské Valencii.
„Ze začátku bylo vidět, že si zaměstnanci připadají jako v nějakém sci-fi filmu. Zastavovali se a sledovali ho, když jel okolo. Teď prostě pokračují ve své práci. Vědí, že robot je dost chytrý na to, aby se jim vyhnul.“
Rozvážení dílů a svařovacího materiálu na různá stanoviště po celé továrně patří k nezbytným předpokladům plynulé výroby modelů Kuga, Mondeo a S-MAX. Pro zaměstnance to však znamená činnost časově náročnou a poměrně jednotvárnou. Robot žádné zaměstnance nenahrazuje. Ušetří jim denně až 40 člověkohodin, díky němu se mohou věnovat složitějším úkonům.
Robot disponuje automatizovaným přepravním modulem se sedmnácti přihrádkami na předměty o různé velikosti a hmotnosti. Přihrádky se otevírají i zavírají automaticky. Operátoři na konkrétním stanovišti tedy mají přístup pouze k materiálu, určenému přímo pro ně.
„Zkušební nasazení běží už téměř rok a zatím probíhá bezchybně. Robot se stal cenným členem týmu,“ řekl García Magraner. „Zanedlouho ho snad uvedeme do plného provozu a uplatníme ho i v dalších továrnách Fordu.“
Robot sleduje své okolí prostřednictvím technologie LiDAR, na niž spoléhají také prototypy autonomních vozů Ford. Vedle „Survivalu“ využívá společnost na svých evropských pracovištích také například testovací „Robutt“ nebo kolaborativní roboty.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.