Robot vyvinutý zcela v režii Fordu reprezentuje první takové zařízení nasazené v evropských provozech automobilky. „Naprogramovali jsme do něj celý půdorys továrny, což v kombinaci se senzory znamená, že nevyžaduje žádné externí řízení,“ řekl García Magraner, technický vedoucí v moderní karosárně a lisovně Fordu ve španělské Valencii.
„Ze začátku bylo vidět, že si zaměstnanci připadají jako v nějakém sci-fi filmu. Zastavovali se a sledovali ho, když jel okolo. Teď prostě pokračují ve své práci. Vědí, že robot je dost chytrý na to, aby se jim vyhnul.“
Rozvážení dílů a svařovacího materiálu na různá stanoviště po celé továrně patří k nezbytným předpokladům plynulé výroby modelů Kuga, Mondeo a S-MAX. Pro zaměstnance to však znamená činnost časově náročnou a poměrně jednotvárnou. Robot žádné zaměstnance nenahrazuje. Ušetří jim denně až 40 člověkohodin, díky němu se mohou věnovat složitějším úkonům.
Robot disponuje automatizovaným přepravním modulem se sedmnácti přihrádkami na předměty o různé velikosti a hmotnosti. Přihrádky se otevírají i zavírají automaticky. Operátoři na konkrétním stanovišti tedy mají přístup pouze k materiálu, určenému přímo pro ně.
„Zkušební nasazení běží už téměř rok a zatím probíhá bezchybně. Robot se stal cenným členem týmu,“ řekl García Magraner. „Zanedlouho ho snad uvedeme do plného provozu a uplatníme ho i v dalších továrnách Fordu.“
Robot sleduje své okolí prostřednictvím technologie LiDAR, na niž spoléhají také prototypy autonomních vozů Ford. Vedle „Survivalu“ využívá společnost na svých evropských pracovištích také například testovací „Robutt“ nebo kolaborativní roboty.