Bezpečně nejen na školní výlety: Co je dobré vědět o bezpečném cestování autobusem?

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 13. května 2019, 12:48 Google+

S blížícím se koncem školního roku nastává pro žáčky školou povinné období školních výletů. Cestovat se bude především autobusy. Jaká dodržovat pravidla, aby výlet proběhl zdárně a bezpečně?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Pexels.com

Sdílejte článek

Ve kterých autobusech se setkáme s bezpečnostními pásy…

Od roku 2004 platí v České republice povinnost instalovat bezpečnostní pásy do nových dálkových autobusů (čili těch, co přepravují výhradně sedící pasažéry). Autobusy určené pro městskou a meziměstskou přepravu cestujících mohou být pásy rovněž vybaveny, ovšem ze zákona tato povinnost nevyplývá. Pásy bývají „jen“ dvoubodové (tzv. bederní), a to z důvodů technických i ekonomických. Výjimkou je celá první řada sedadel za řidičem, sedadla hned za zadními dveřmi a prostřední sedačka v zadní řadě. Zde se setkáme s pásy tříbodovými, jak je známe z osobních automobilů.

„Dvoubodové pásy jsou oproti těm tříbodovým méně efektivní, neboť síly působící v důsledku prudkého brzdění či dokonce kolize se koncentrují pouze do oblasti kyčlí, případně částečně do oblasti břicha. V každém případě však udrží cestujícího na sedadle a oproti nepřipoutanému pasažérovi minimalizují riziko vzniku vážnějšího zranění, a to mj. při převrácení vozidla,“ říká Roman Budský z Platformy Vize nula. Dvoubodové pásy neumožňují uchycení dětské autosedačky, proto se obecně nedoporučuje cestovat s dětmi ve věku do 3 let dálkovými autobusy.

Pasažéři se povinně poutají, řidiči i provozovatelé je o této povinnosti musí informovat

Zákon o silničním provozu jednoznačně stanoví, že osoby přepravované na sedadlech povinně vybavených bezpečnostními pásy musí cestovat připoutány. Jinak mohou zaplatit pokutu až dva tisíce korun. Naopak řidič autobusu má povinnost poučit cestující starší 3 let či osoby je doprovázející o povinnosti pásy použít. Osobně nebo jiným vhodným způsobem. A stejnou poučovací povinnost má i provozovatel vozidla. Nejčastěji se bude jednat o příslušný symbol. Prováděcí předpis totiž stanoví, že u autobusu registrovaného v České republice, který je vybaven zádržným systémem, musí být viditelně pro každé sedadlo umístěn výrazně zobrazený piktogram, který může být v horní části doplněn textem „PŘIPOUTEJTE SE“.

Prováděcí předpis však současně stanoví, že pro přepravované osoby jsou stejně závazné i piktogramy provedené v jiné grafické podobě, ze kterých smysluplně vyplývá povinnost zapnout bezpečnostní pás a které jsou umístěny na bočním zasklení autobusů, popřípadě světelný panel umístěný v přední části autobusu a viditelný ze všech sedadel.

Kolik dětí smí cestovat v autobusu nevybaveném bezpečnostními pásy?

Odpověď poskytne zákon o silničním provozu, který uvádí, že počet osob starších 12 let nesmí překročit povolený počet přepravovaných osob. Tedy jedno sedadlo, jedno dítě. Pokud však budou přepravovány děti do 12 let, může jich být více než sedaček, ale limitující je maximální přípustná užitečná hmotnost vozidla. „Rozhodně však nelze doporučit ani v případě dětí mladších 12 let překračovat maximálně přípustný počet přepravovaných cestujících. Pokud sedí každé dítě ve své sedačce, je to pro ně maximálně pohodlné a také bezpečné,“ uzavírá Roman Budský.

Jak často se v autobusech (ne)poutáme?

Jedna věc je vybavení autobusů bezpečnostními pásy, druhá pak jejich používání. Podle aktuálních údajů dostupných na webových stránkách České observatoře bezpečnosti silničního provozu se řidiči a především cestující v autobusech poutají výrazně méně než osoby jedoucí v osobních a nákladních automobilech. Pokud se jedná o řidiče autobusů, vždy se poutá, případně nepřipoutá se pouze výjimečně celkově 61,6 procenta respondentů.

Tyto děsivé záběry ukazují důležitost používání bezpečnostních pásů v autobusech | zdroj: youtube.com

V případě jejich pasažérů je to o poznání horší, jedná se pouze o 42,5 procenta. A rovných 40 procent respondentů z řad cestujících odpovědělo, že se většinou či dokonce nikdy nepoutají. „A to je velmi nerozumné. I dvoubodové bezpečnostní pásy používané na sedadlech autobusů výrazně snižují riziko vážného zranění při případné nehodě. Severoamerická The National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) uvádí, že v případě čelního nárazu sníží dvoubodový pás riziko smrtelného zranění o polovinu,“ uzavírá Roman Budský.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Bezpečně nejen na školní výlety: Co je dobré vědět o bezpečném cestování autobusem?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ilustrační foto

Češi ojetá auta milují. Při koupi ale zapomínají na zásadní věc

Tupolev A-3 (foto: Varga Attila)

Tupolev nejsou jen letadla. Tenhle hybrid od stejné firmy měl zachraňovat životy

Telefonování za volantem se může řidičům pořádně prodražit

Jak používat mobil za volantem a nenabourat? Odborníci prozradili pár triků

Skica vozu T50 - duchovního nástupce legendárního McLarenu F1

Konstruktér McLarenu F1 odhaluje tajemství jeho duchovního nástupce

Ilustrační foto

Zámky u dveří jsou s námi 45 let. Jak bude vypadat zamykání budoucnosti?

Vodíkový pohon

Konec benzínových aut? Ministerstvo řeklo, čím budeme jezdit za pár let

Škoda Sentinel (YouTube/Technické muzeum v Brně)

Škoda Sentinel: Český unikát, na který všichni zapomněli, v Evropě neměl obdoby

Tesla Model 3

Test výdrže Tesla Model 3. Předčí Porsche Taycan?

Ind poslal do řeky auto, které dostal k narozeninám, přál si jiné

VIDEO: Muž dostal k narozeninám jiné auto než chtěl. Neuvěříte, co s ním udělal!

Ilustrační foto

Budou elektromobily dělat roboti? Škoda chystá velkou změnu

reklama

Doporučujeme

Ilustrační foto

Zima byla pěkně drahá. ŘSD přiznalo, kolik údržba stála

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Škoda Felicia ještě není odepsaná! JDE NA DRAČKU i jako ojetina

  2. Jak moc zvyšuje klimatizace spotřebu?

  3. Škoda Scala BUDE SLOUŽIT U POLICIE!

  4. NEJSKRÁSNĚJŠÍ SUV? Tohle Lamborghini Urus vás dojme k pláči - taková krása!

  5. Test výdrže Tesla Model 3. Předčí Porsche Taycan?

  6. Nové základní Porsche 911 už za necelé TŘI MILIONY!

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud