Bezpečně nejen na školní výlety: Co je dobré vědět o bezpečném cestování autobusem?

mao / AutoRoad.cz, 13. května 2019, 12:48 Google+

S blížícím se koncem školního roku nastává pro žáčky školou povinné období školních výletů. Cestovat se bude především autobusy. Jaká dodržovat pravidla, aby výlet proběhl zdárně a bezpečně?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Pexels.com

Sdílejte článek

Ve kterých autobusech se setkáme s bezpečnostními pásy…

Od roku 2004 platí v České republice povinnost instalovat bezpečnostní pásy do nových dálkových autobusů (čili těch, co přepravují výhradně sedící pasažéry). Autobusy určené pro městskou a meziměstskou přepravu cestujících mohou být pásy rovněž vybaveny, ovšem ze zákona tato povinnost nevyplývá. Pásy bývají „jen“ dvoubodové (tzv. bederní), a to z důvodů technických i ekonomických. Výjimkou je celá první řada sedadel za řidičem, sedadla hned za zadními dveřmi a prostřední sedačka v zadní řadě. Zde se setkáme s pásy tříbodovými, jak je známe z osobních automobilů.

„Dvoubodové pásy jsou oproti těm tříbodovým méně efektivní, neboť síly působící v důsledku prudkého brzdění či dokonce kolize se koncentrují pouze do oblasti kyčlí, případně částečně do oblasti břicha. V každém případě však udrží cestujícího na sedadle a oproti nepřipoutanému pasažérovi minimalizují riziko vzniku vážnějšího zranění, a to mj. při převrácení vozidla,“ říká Roman Budský z Platformy Vize nula. Dvoubodové pásy neumožňují uchycení dětské autosedačky, proto se obecně nedoporučuje cestovat s dětmi ve věku do 3 let dálkovými autobusy.

Pasažéři se povinně poutají, řidiči i provozovatelé je o této povinnosti musí informovat

Zákon o silničním provozu jednoznačně stanoví, že osoby přepravované na sedadlech povinně vybavených bezpečnostními pásy musí cestovat připoutány. Jinak mohou zaplatit pokutu až dva tisíce korun. Naopak řidič autobusu má povinnost poučit cestující starší 3 let či osoby je doprovázející o povinnosti pásy použít. Osobně nebo jiným vhodným způsobem. A stejnou poučovací povinnost má i provozovatel vozidla. Nejčastěji se bude jednat o příslušný symbol. Prováděcí předpis totiž stanoví, že u autobusu registrovaného v České republice, který je vybaven zádržným systémem, musí být viditelně pro každé sedadlo umístěn výrazně zobrazený piktogram, který může být v horní části doplněn textem „PŘIPOUTEJTE SE“.

Prováděcí předpis však současně stanoví, že pro přepravované osoby jsou stejně závazné i piktogramy provedené v jiné grafické podobě, ze kterých smysluplně vyplývá povinnost zapnout bezpečnostní pás a které jsou umístěny na bočním zasklení autobusů, popřípadě světelný panel umístěný v přední části autobusu a viditelný ze všech sedadel.

Kolik dětí smí cestovat v autobusu nevybaveném bezpečnostními pásy?

Odpověď poskytne zákon o silničním provozu, který uvádí, že počet osob starších 12 let nesmí překročit povolený počet přepravovaných osob. Tedy jedno sedadlo, jedno dítě. Pokud však budou přepravovány děti do 12 let, může jich být více než sedaček, ale limitující je maximální přípustná užitečná hmotnost vozidla. „Rozhodně však nelze doporučit ani v případě dětí mladších 12 let překračovat maximálně přípustný počet přepravovaných cestujících. Pokud sedí každé dítě ve své sedačce, je to pro ně maximálně pohodlné a také bezpečné,“ uzavírá Roman Budský.

Jak často se v autobusech (ne)poutáme?

Jedna věc je vybavení autobusů bezpečnostními pásy, druhá pak jejich používání. Podle aktuálních údajů dostupných na webových stránkách České observatoře bezpečnosti silničního provozu se řidiči a především cestující v autobusech poutají výrazně méně než osoby jedoucí v osobních a nákladních automobilech. Pokud se jedná o řidiče autobusů, vždy se poutá, případně nepřipoutá se pouze výjimečně celkově 61,6 procenta respondentů.

Tyto děsivé záběry ukazují důležitost používání bezpečnostních pásů v autobusech | zdroj: youtube.com

V případě jejich pasažérů je to o poznání horší, jedná se pouze o 42,5 procenta. A rovných 40 procent respondentů z řad cestujících odpovědělo, že se většinou či dokonce nikdy nepoutají. „A to je velmi nerozumné. I dvoubodové bezpečnostní pásy používané na sedadlech autobusů výrazně snižují riziko vážného zranění při případné nehodě. Severoamerická The National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) uvádí, že v případě čelního nárazu sníží dvoubodový pás riziko smrtelného zranění o polovinu,“ uzavírá Roman Budský.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Bezpečně nejen na školní výlety: Co je dobré vědět o bezpečném cestování autobusem?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Tesla zachytila zloděje během vykrádání Modelu 3 (YouTube/Greg Shendel)

Tesla natočila další vykradení Modelu 3. Tohle je důvod, proč nenechávat věci v autě

SsangYong Korando

SsangYong v Česku otevřel již čtvrté dealerství, další jsou v plánu

Renault Megane R.S. Trophy-R zajel nový rekordní čas na Severní smyčce (Nordschleife) Nürburgringu

Nový král mezi hot-hatchi? Renault Megane R.S. Trophy-R zajel rekordní čas na Nürburgringu

Hybridní Audi Q5 55 TFSI e quattro

Hybridní Audi Q5 55 TFSI e Quattro nabídne sportovnost i elektrický dojezd až 40 km

Mitsubishi Outlander PHEV MY19

Zákazníci Mitsubishi patří k těm nejspokojenějším, ukázal průzkum v Německu

Elektrické vozy Hyundai zabodovaly v letošním ročníku Czech New Energies Rallye

Nejnižší spotřeba mezi elektromobily? Vozy Hyundai potvrdily svou reputaci v závodech E-Rally

reklama
reklama

Doporučujeme

Ilustrační foto

Zima byla pěkně drahá. ŘSD přiznalo, kolik údržba stála

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Utajovaný hybridní supersport Ferrari ujížděl motorce, tentokrát předvedl brutální akceleraci

  2. Škoda Superb na první video-ukázce: Poprvé se dočkáme i robustnější varianty Scout!

  3. Jak je na tom Michael Schumacher? Nové informace může přinést chystaný dokument

  4. Dvojice vandalů objela klíčem bok Tesly Model 3. Netušili, co bude následovat

  5. Klíč k dámské ložnici. Jak auta pomáhají na seznamkách a které zmínit nesmíte?

  6. Autonomní vůz dle Renaultu? Elektromobil Zoe s křídlovými dveřmi

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud