Strůjce kauzy Dieselgate přišel kvůli elektrifikaci o místo, nové nemůže najít

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 10. května 2019 10:40
Sdílej:

Odhalení podvodů automobilky Volkswagen, během kterých pomocí důmyslného programu maskovala skutečné množství emisí u naftových modelů, spustilo lavinu událostí označovaných jako Dieselgate. Tato aféra postupně zasáhla prakticky všechny automobilky a do velké míry ovlivnila celý automobilový průmysl. A na to doplatil i jeden ze strůjců celé aféry.

Vraťme se ale nejprve kousek do minulosti, konkrétně do roku 2013, kdy skupina studentů z West Virginia University připravila studii, která odhalila nesrovnalosti ve skutečných a uváděných emisích naftových modelů značky Volkswagen. A jedním z těchto studentů byl i inženýr Hemanth Kappanna.

Studenti prezentovali svá zjištění na konferenci v roce 2014, kde zaujali přítomné zástupce organizací CARB a EPA, kteří se následně pustili do vlastního vyšetřování. Jak celá věc dopadla pro automobilku a celý automobilový průmysl nejspíš není potřeba příliš rozebírat. Zajímavé však je, že samotný Kappanna získal koncem roku místo v automobilce GM, která ho zaměstnala na vedoucí pozici v sektoru kontrol emisí.

Na první pohled se může zdát, že pro Kappannu se vzhledem k jeho minulosti jednalo o naprosto dokonalé místo, nicméně příliš dlouho si ho neužil. Automobilka GM se totiž rozhodla zaměřit na budoucnost přepravy, což znamenalo masivní investice do elektromobility a technologií autonomního řízení.

Ostatně s velkými investicemi do těchto segmentu se v současnosti potýká většina automobilek, GM se však rozhodlo zajistit si finance tím nejjednodušším a současně nejdrastičtějším krokem: ukončilo výrobu neprofitujících modelů, zavřelo staré továrny a rozloučilo se s tisíci pracovníků. A začátkem roku se podle New York Times stal jedním z nich i Kappanna.

Dnes jednačtyřicetiletý Kappanna dostal v únoru podle New York Times dvouměsíční výpovědní lhůtu, během které však zřejmě kvůli očekávanému zpomalování automobilového průmyslu nebyl schopen najít si nové místo. A tak mu nyní zbývá jen jednosměrná letenka do Indie, odkud pochází. Samotný Kappanna však spekuluje, že jeho propuštění možná mohlo mít spojitost s jeho minulostí.

„Určitě mě mohli považovat za zaujatého. Těžko říci," uvedl Kappanna. Automobilka GM však popřela, že by jeho vyhazov měl cokoliv společného s jeho minulostí a odhalením skandálu Dieselgate. Bývalí kolegové byli s osudem propuštěného inženýra soucitní a označili krok automobilky za „jedno z těch krátkozrakých rozhodnutí, která byla přijata za účelem splnění čísel."

Stalo se
Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.

Novinky ze světa EV
Kufr Škody Elroq

Víte, co se skrývá v kufru Škody Elroq?

Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.

Novinky ze světa EV
Audi A6 e-tron Avant a Sportback (2024)

Elektrické Audi A6 e-tron v Česku. Jaké je?

Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

EU zřejmě zavede dotace na nákup elektromobilů

Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.