Odhalení podvodů automobilky Volkswagen, během kterých pomocí důmyslného programu maskovala skutečné množství emisí u naftových modelů, spustilo lavinu událostí označovaných jako Dieselgate. Tato aféra postupně zasáhla prakticky všechny automobilky a do velké míry ovlivnila celý automobilový průmysl. A na to doplatil i jeden ze strůjců celé aféry.
Vraťme se ale nejprve kousek do minulosti, konkrétně do roku 2013, kdy skupina studentů z West Virginia University připravila studii, která odhalila nesrovnalosti ve skutečných a uváděných emisích naftových modelů značky Volkswagen. A jedním z těchto studentů byl i inženýr Hemanth Kappanna.
Studenti prezentovali svá zjištění na konferenci v roce 2014, kde zaujali přítomné zástupce organizací CARB a EPA, kteří se následně pustili do vlastního vyšetřování. Jak celá věc dopadla pro automobilku a celý automobilový průmysl nejspíš není potřeba příliš rozebírat. Zajímavé však je, že samotný Kappanna získal koncem roku místo v automobilce GM, která ho zaměstnala na vedoucí pozici v sektoru kontrol emisí.
Na první pohled se může zdát, že pro Kappannu se vzhledem k jeho minulosti jednalo o naprosto dokonalé místo, nicméně příliš dlouho si ho neužil. Automobilka GM se totiž rozhodla zaměřit na budoucnost přepravy, což znamenalo masivní investice do elektromobility a technologií autonomního řízení.
Ostatně s velkými investicemi do těchto segmentu se v současnosti potýká většina automobilek, GM se však rozhodlo zajistit si finance tím nejjednodušším a současně nejdrastičtějším krokem: ukončilo výrobu neprofitujících modelů, zavřelo staré továrny a rozloučilo se s tisíci pracovníků. A začátkem roku se podle New York Times stal jedním z nich i Kappanna.
Dnes jednačtyřicetiletý Kappanna dostal v únoru podle New York Times dvouměsíční výpovědní lhůtu, během které však zřejmě kvůli očekávanému zpomalování automobilového průmyslu nebyl schopen najít si nové místo. A tak mu nyní zbývá jen jednosměrná letenka do Indie, odkud pochází. Samotný Kappanna však spekuluje, že jeho propuštění možná mohlo mít spojitost s jeho minulostí.
„Určitě mě mohli považovat za zaujatého. Těžko říci," uvedl Kappanna. Automobilka GM však popřela, že by jeho vyhazov měl cokoliv společného s jeho minulostí a odhalením skandálu Dieselgate. Bývalí kolegové byli s osudem propuštěného inženýra soucitní a označili krok automobilky za „jedno z těch krátkozrakých rozhodnutí, která byla přijata za účelem splnění čísel."
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.