Odhalení podvodů automobilky Volkswagen, během kterých pomocí důmyslného programu maskovala skutečné množství emisí u naftových modelů, spustilo lavinu událostí označovaných jako Dieselgate. Tato aféra postupně zasáhla prakticky všechny automobilky a do velké míry ovlivnila celý automobilový průmysl. A na to doplatil i jeden ze strůjců celé aféry.
Vraťme se ale nejprve kousek do minulosti, konkrétně do roku 2013, kdy skupina studentů z West Virginia University připravila studii, která odhalila nesrovnalosti ve skutečných a uváděných emisích naftových modelů značky Volkswagen. A jedním z těchto studentů byl i inženýr Hemanth Kappanna.
Studenti prezentovali svá zjištění na konferenci v roce 2014, kde zaujali přítomné zástupce organizací CARB a EPA, kteří se následně pustili do vlastního vyšetřování. Jak celá věc dopadla pro automobilku a celý automobilový průmysl nejspíš není potřeba příliš rozebírat. Zajímavé však je, že samotný Kappanna získal koncem roku místo v automobilce GM, která ho zaměstnala na vedoucí pozici v sektoru kontrol emisí.
Na první pohled se může zdát, že pro Kappannu se vzhledem k jeho minulosti jednalo o naprosto dokonalé místo, nicméně příliš dlouho si ho neužil. Automobilka GM se totiž rozhodla zaměřit na budoucnost přepravy, což znamenalo masivní investice do elektromobility a technologií autonomního řízení.
Ostatně s velkými investicemi do těchto segmentu se v současnosti potýká většina automobilek, GM se však rozhodlo zajistit si finance tím nejjednodušším a současně nejdrastičtějším krokem: ukončilo výrobu neprofitujících modelů, zavřelo staré továrny a rozloučilo se s tisíci pracovníků. A začátkem roku se podle New York Times stal jedním z nich i Kappanna.
Dnes jednačtyřicetiletý Kappanna dostal v únoru podle New York Times dvouměsíční výpovědní lhůtu, během které však zřejmě kvůli očekávanému zpomalování automobilového průmyslu nebyl schopen najít si nové místo. A tak mu nyní zbývá jen jednosměrná letenka do Indie, odkud pochází. Samotný Kappanna však spekuluje, že jeho propuštění možná mohlo mít spojitost s jeho minulostí.
„Určitě mě mohli považovat za zaujatého. Těžko říci," uvedl Kappanna. Automobilka GM však popřela, že by jeho vyhazov měl cokoliv společného s jeho minulostí a odhalením skandálu Dieselgate. Bývalí kolegové byli s osudem propuštěného inženýra soucitní a označili krok automobilky za „jedno z těch krátkozrakých rozhodnutí, která byla přijata za účelem splnění čísel."
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).