Jak se ničí auto za desítky milionů? Z těchto záběrů mrazí

Christian Von Koenigsegg ukázal, jak probíhají crashtesty automobilů Koenigsegg (YouTube/APEX ONE)
Christian Von Koenigsegg ukázal, jak probíhají crashtesty automobilů Koenigsegg (YouTube/APEX ONE), foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 29. dubna 2019 08:55
Sdílej:

Automobilka Koenigsegg vyrábí jedny z nejrychlejších a nejextrémnějších automobilů světa, což samozřejmě klade velký důraz i na jejich bezpečnost. Ani Koenigsegg se tak nemůže vyhnout běžné praxi crash-testů, které mají ukázat, jak bezpečný automobil vlastně je. Jak si ale automobilka, která vyprodukuje 16 automobilů ročně, může dovolit zničit 16 automobilů jen během testování bezpečnosti? O tom promluvil sám Christian Von Koenigsegg.

Asi všichni se shodneme, že jedním z největších přínosů moderních automobilů je jejich bezpečnost. Jedním z klíčových prvků při vývoji bezpečnostních systémů jsou však crash-testy, během kterých musí automobilka zničit nespočet vozidel, aby zjistila, jak obstojí v různých krizových scénářích.

A zatímco pro běžnou automobilku není problém vzít z produkce 16 vozidel a zničit je, pro prémiové automobilky typu Koenigsegg to může znamenat klidně celou roční produkci. A to ani nemluvíme o cenách těchto vozidel, které se obvykle pohybují nad hranicí 2 milionů dolarů. Tedy přes 46 000 000 korun.

Automobilka proto musela přijít se zcela novým přístupem, o kterém promluvil ve videu na YouTube kanálu Apex One sám Christian Von Koenigsegg, zakladatel automobilky. Navíc se automobilka rozhodla ukázat i několik záběrů, na kterých podstupuje auto za desítky milionů doslova mučení. Kromě jízdy po nerovné silnici přijde řeč i na pár skoků, nárazy do pneumatik, přejíždění obrubníků, mlácení s dveřmi a kapotou, mlácení do karoserie gumovou palicí i kladivem, odpalování airbagů, atd.

Člověku je z toho pohledu až úzko, v automobilce si však dokázali poradit alespoň s tím, jak srazit náklady na tyto testy na minimum. Základem vozu je totiž speciální karbonový monokok, který byl navržen tak, aby tohle všechno vydržel.

Automobilka tak místo 16 různých automobilů použije k testování pouze jeden monokok, nejdražší část na celém voze, na který jsou postupně instalovány stále nové části podvozku, karoserie, deformačních zón, atd. Místo ničení automobilu tak dochází jen na ničení částí, které se dají snadno vyměnit. A zatímco pro běžnou automobilku by to bylo jen zbytečné zdržování, pro Koenigsegg je to možnost, jak ušetřit ohromné finance a celý proces urychlit.

Automobilka navíc používá i řadu počítačových modelů a simulací, které také pomáhají šetřit čas a peníze. Ve výsledku tak automobilka dostane z jednoho „základu" automobilu stejné informace, kvůli kterým by ostatní výrobci museli zničit několik dalších automobilů. V obou případech se však jedná o smysluplný model, neboť nelze srovnávat značky s roční produkcí v řádek stovek tisíc vozidel a několika desítek vozidel.

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?