Jak se ničí auto za desítky milionů? Z těchto záběrů mrazí

Christian Von Koenigsegg ukázal, jak probíhají crashtesty automobilů Koenigsegg (YouTube/APEX ONE)
Christian Von Koenigsegg ukázal, jak probíhají crashtesty automobilů Koenigsegg (YouTube/APEX ONE), foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 29. dubna 2019 08:55
Sdílej:

Automobilka Koenigsegg vyrábí jedny z nejrychlejších a nejextrémnějších automobilů světa, což samozřejmě klade velký důraz i na jejich bezpečnost. Ani Koenigsegg se tak nemůže vyhnout běžné praxi crash-testů, které mají ukázat, jak bezpečný automobil vlastně je. Jak si ale automobilka, která vyprodukuje 16 automobilů ročně, může dovolit zničit 16 automobilů jen během testování bezpečnosti? O tom promluvil sám Christian Von Koenigsegg.

Asi všichni se shodneme, že jedním z největších přínosů moderních automobilů je jejich bezpečnost. Jedním z klíčových prvků při vývoji bezpečnostních systémů jsou však crash-testy, během kterých musí automobilka zničit nespočet vozidel, aby zjistila, jak obstojí v různých krizových scénářích.

A zatímco pro běžnou automobilku není problém vzít z produkce 16 vozidel a zničit je, pro prémiové automobilky typu Koenigsegg to může znamenat klidně celou roční produkci. A to ani nemluvíme o cenách těchto vozidel, které se obvykle pohybují nad hranicí 2 milionů dolarů. Tedy přes 46 000 000 korun.

Automobilka proto musela přijít se zcela novým přístupem, o kterém promluvil ve videu na YouTube kanálu Apex One sám Christian Von Koenigsegg, zakladatel automobilky. Navíc se automobilka rozhodla ukázat i několik záběrů, na kterých podstupuje auto za desítky milionů doslova mučení. Kromě jízdy po nerovné silnici přijde řeč i na pár skoků, nárazy do pneumatik, přejíždění obrubníků, mlácení s dveřmi a kapotou, mlácení do karoserie gumovou palicí i kladivem, odpalování airbagů, atd.

Člověku je z toho pohledu až úzko, v automobilce si však dokázali poradit alespoň s tím, jak srazit náklady na tyto testy na minimum. Základem vozu je totiž speciální karbonový monokok, který byl navržen tak, aby tohle všechno vydržel.

Automobilka tak místo 16 různých automobilů použije k testování pouze jeden monokok, nejdražší část na celém voze, na který jsou postupně instalovány stále nové části podvozku, karoserie, deformačních zón, atd. Místo ničení automobilu tak dochází jen na ničení částí, které se dají snadno vyměnit. A zatímco pro běžnou automobilku by to bylo jen zbytečné zdržování, pro Koenigsegg je to možnost, jak ušetřit ohromné finance a celý proces urychlit.

Automobilka navíc používá i řadu počítačových modelů a simulací, které také pomáhají šetřit čas a peníze. Ve výsledku tak automobilka dostane z jednoho „základu" automobilu stejné informace, kvůli kterým by ostatní výrobci museli zničit několik dalších automobilů. V obou případech se však jedná o smysluplný model, neboť nelze srovnávat značky s roční produkcí v řádek stovek tisíc vozidel a několika desítek vozidel.

Stalo se
Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.

Novinky ze světa EV
Xiaomi YU7

Xiaomi YU7 vypadá jako Ferrari, ujede přes 800 km a chce zničit "bestseller" Tesla Model Y

Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Toyota RAV4 (2026): Chytřejší hybrid, až 100 km na elektřinu a technologie budoucnosti

Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.

Novinky ze světa EV
Na mnichovském veletrhu IAA Mobility odhalí Kia svůj nejnovější model v segmentu elektromobilů.

Nová Kia EV5: Elektrické SUV s dojezdem až 720 km přijde v roce 2026

Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.