Do Česka míří první bouřky, jak ochránit auto před kroupami?

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 26. dubna 2019, 13:35 Google+

Česko sice v posledních týdnech trápí extrémní sucha, minimálně dnes odpoledne a večer bychom se však konečně měli dočkat deště. Studená fronta by navíc mohla přinést i první bouřky, které by kromě silného větru mohlo doprovodit i krupobití, jak dodávají meteorologové. Jak ale před kroupami ochránit naše vozy?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Kroupy dokáží napáchat na karoserii automobilu obrovské škody

Kroupy dokáží napáchat na karoserii automobilu obrovské škody | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Krupobití je pravidelným strašákem snad všech řidičů i pojišťoven. Pokud totiž neparkujete svůj automobil v garáži, vystavujete se riziku vážného poškození, jehož oprava se může vyšplhat až děsivě vysoko. Jak se tedy dá takovým katastrofickým scénářům předejít?

Jednou z tradičních rad je přikrýt auto dekami. Tuto praktiku využívali zřejmě už naši dědové, kteří na svoje milované škodovky a žigulíky házeli silné deky, které následky krupobití dokázaly alespoň zmírnit. Tato metoda tedy funguje, ovšem má své limity. Tím prvním je nutnost udržet deky na místě, neboť bouřky s krupobitím často doprovází i silný vítr. Navíc jen málokdy stačí jen jedna deka, neboť překrýt celý automobil není úplně snadné. V neposlední řadě je pak potřeba zdůraznit, že ani deka není všemocná. Vlivem větru totiž mohou kroupy narážet do karoserie i z boku a pod různými úhly.

Další možností je využít speciálních ochranných plachet, kterých je na trhu poměrně velké množství. Kromě rozdílných rozměrů a mnohdy i materiálů by však všechny měly nabízet totéž: zesílenou svrchní část a speciální kotevní systém, díky kterému neulítnou. Zesílená část, která je de facto vybavena dekou zmírňující nárazy, obvykle překrývá kapotu, čelní sklo, střechu, zadní sklo a víko zavazadlového prostoru. V dolní části se pak nachází elastický lem a kotevní systém, který by měl udržet plachtu na místě i ve velkém vichru. Cena plachet se obvykle odvíjí podle výrobce a rozměrů, nicméně zakrytí Škody Octavie vyjde na částku okolo 2 000 Kč.

Majitelé domů s vlastním pozemkem mohou popřemýšlet o stavbě dřevěného přístřešku, jejichž ceny nejsou v posledních letech nijak přemrštěné. Pokud ale bydlíte ve městě a nemáte čas hledat deky nebo kupovat plachty, pak si můžete zkusit vytipovat v okolí místa jako mosty či viadukty, kam vůz schovat. Na parkování pod stromem raději zapomeňte, hasiči mají obvykle na práci lepší věci, než odřezávat spadlé větve z vašeho auta. Navíc vyřizování s pojišťovnou by se mohlo zvrtnout v nepříjemný maraton hledání majitele stromu a vymáhání škody. 

A tím se vlastně blížíme k předposlednímu bodu, kterým je pojištění. To sice poškození vozu nezabrání, nicméně pojišťovna by měla mít povinnost vám vzniklou škodu nahradit. Pojištění proti kroupám bývá často součástí havarijního připojištění, nebo se dá připlatit ke klasickému povinnému ručení. Podmínky, výše pojistného, spoluúčast i krytí se liší podle pojišťovny, takže rozhodně doporučujeme zavalit vašeho pojišťováka dotazy a nezapomeňte si přečíst všechny podmínky, včetně těch miniaturních vlevo dole. Při výběru pojišťovny navíc nehleďte jen na cenu, ale i na zkušenosti ostatních a celkový přístup.

Tím jediným zcela spolehlivým způsobem, jak vůz ochránit před kroupami, je dostat ho pod střechu. Ve městě je to samozřejmě složitější a míst v krytých parkovištích či parkovacích domech je nedostatek. Navíc to nebývá zrovna levné. V případě dlouhodobého pronájmu však získáváte jistotu, že se vašemu vozu opravdu nic nestane. Pokud ale ve vaší lokalitě není po zastřešeném stání ani památky, můžete zkusit důvěřovat předpovědím a s dostatečným předstihem využít některou z garáží obchodních center. Některá navíc nabízí prvních pár hodin zdarma, takže při troše štěstí a správném načasování vás to nebude nic stát. Na druhou stranu je vždy příjemnější zaplatit pár stovek za parkování, než tisíce za opravy.

img-responsive

Nejlepší ochranou před kroupami je dostat vůz pod střechu | foto: pixabay.com

Navíc je potřeba zdůraznit, že opravy následků krupobití nemusí být vždy stoprocentní. Pokud se na opravách šetří, nebo se nepoužijí kvalitní díly, mohou se objevit jak problémy se stavem karoserie, tak se zatékáním, vrzáním či profukováním do vozu. V neposlední řadě je pak potřeba zdůraznit snižující se hodnotu vozu, která rapidně klesá zejména při nutnosti díly lakovat. Přístrojem na zjištění tloušťky laku už je totiž dnes vybaven téměř každý autobazar.

V případě, že vás krupobití zastihne během jízdy, nezbývá než se modlit a doufat, že narazíte na most nebo viadukt, pod kterým bude možné zastavit. V případě padání větších krup, u kterých hrozí opravdu vysoké riziko poškození nebo zranění, se nebojte sundat z nohu z plynu, případně sjet ze silnice k odpočívadlu, čerpací stanici nebo na okresku. Riskovat se v těchto případech nevyplácí.

Vytisknout

Diskuze: Do Česka míří první bouřky, jak ochránit auto před kroupami?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Bezpečná jízda v zimních podmínkách

Pirelli radí, jak jezdit v zimě

Která ojetá auta jsou nejméně populární? (ilustrační foto)

Cebia odhalila další velmi rozšířený podvod s ojetými vozy

Ilustrační foto

Kdo chce odškodnění po srážce se zvěří, musí být připraven

Cestování na čtyřech kolech se stalo synonymem pro svobodu, dobrodružství i nezávislost

Pět nejčastějších omylů spojených se zimní dovolenou v karavanu

Volkswagen ID.7 - premiéra téměř pětimetrového čistě bateriového elektrického sedanu vyšší střední třídy

Potvrzeno. Tohle mluví o elektromobilech v Česku jasně

Hyundai IONIQ 5

TEST Hyundai Ioniq 5 AWD – vetřelec z jiné planety, který překvapí i pozlobí

Toyota

Pět základních smyslů při nehodě nečekaně v ohrožení

DS 4 Crossback 1.5 BlueHDi

Test DS4 Rivoli Cross 1.5 BlueHDi 130 EA8, moře stylu, malá spotřeba

ojetá auta

Situace v Česku na trhu ojetých aut za 9 měsíců letošního roku

Kia Stinger

Kia na českém trhu. Oslava nebo smutek?

Představení Škody Superb 4. generace

Škoda Superb 4. generace: Více prostoru a pohodlí, 6 pohonných jednotek, inovativní systémy

Toyota HySE-X1

Toyota bude na Dakaru testovat lehký vodíkový vůz

Toyota GR86

TEST Toyota GR86 - návyková záležitost za cenu běžné Octavie

Ilustrační foto

Podzimní nástrahy: Pozor na nízké slunce, zvěř i ledovku

Servis přívěsného vozíku

Jak udržet přívěs v kondici?

reklama

Doporučujeme

Toyota Corolla

Nejlepší hybrid na světě? Britové mají jasno

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Kdo chce odškodnění po srážce se zvěří, musí být připraven

  2. Pirelli radí, jak jezdit v zimě

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud