Kdykoliv se bavíme o automobilech, dříve či později dojde řeč i na jejich výkon, který je nejčastěji udáván v koních. Kde se toto označení jednotky vzalo je možné snadno dopátrat na internetu, stejně jako fakt, že není kůň jako kůň. To dnes ale řešit nechceme. Nás totiž podstatně zaujalo video z Francie, kde jediný živý kůň dokázal něco, na co nestačily desítky koňů motorových.
Pokud se budete pídit po původu jednotky „koňské síly," dozvíte se například z Wikipedie, že se jedná o jednotku zavedenou koncem 18. století Jamesem Wattem, jejíž definice zní „Jedna koňská síla je rovna výkonu, který podává soustavně pracující kůň, který zapřažený v žentouru zdvíhá náklad 180 liber (lb) a ujde při tom za hodinu 144 koleček o poloměru 12 stop." A jakkoliv je citování z Wikipedie vždy značně riskantní, pro naše potřeby to bohatě stačí.
Nejde nám totiž o rozebírání fyzikální veličiny, ale o praktickou ukázku toho, co všechno vlastně jeden takový živý kůň dokáže. Nádherný příklad totiž zachytil jistý Jerome Mouret poblíž města Lamballe na severozápadě Francie, jak uvádí web Motor1, který na video upozornil.
Bílý automobil, kterým je podle všeho nové generace Fordu Focus, zde totiž vyjel ze silnice a skončil v mělkém příkopu. A ačkoliv tahle „nehoda" nevypadá nijak dramaticky, levá zadní část vozu je evidentně ve vzduchu a automobil nebyl schopen se z podmáčeného terénu sám vyprostit.
Pomocnou ruku, nebo spíš kopyto, však nabídl muž s koněm. Majestátní zvíře, oděné do tažného postroje, se zapřelo a bez větších potíží auto vysvobodilo. A to za patřičného údivu a potlesku kolem stojících lidí. O jaký druh koně se jedná sice nevíme, silně nám však připomíná valachy používané dříve v lesnictví a pivovarech, kde bylo potřeba skutečně silných tažných zvířat.
Jediné zvíře tak dokázalo to, s čím si desítky „koní" pod kapotou nedokázaly poradit. A navíc se jedná o krásnou příležitost si připomenout, proč máme pod kapotou právě koně. A to i když je tato jednotka již dávno překonaná a používá se snad už jen a pouze u automobilů.
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?