Kdykoliv se bavíme o automobilech, dříve či později dojde řeč i na jejich výkon, který je nejčastěji udáván v koních. Kde se toto označení jednotky vzalo je možné snadno dopátrat na internetu, stejně jako fakt, že není kůň jako kůň. To dnes ale řešit nechceme. Nás totiž podstatně zaujalo video z Francie, kde jediný živý kůň dokázal něco, na co nestačily desítky koňů motorových.
Pokud se budete pídit po původu jednotky „koňské síly," dozvíte se například z Wikipedie, že se jedná o jednotku zavedenou koncem 18. století Jamesem Wattem, jejíž definice zní „Jedna koňská síla je rovna výkonu, který podává soustavně pracující kůň, který zapřažený v žentouru zdvíhá náklad 180 liber (lb) a ujde při tom za hodinu 144 koleček o poloměru 12 stop." A jakkoliv je citování z Wikipedie vždy značně riskantní, pro naše potřeby to bohatě stačí.
Nejde nám totiž o rozebírání fyzikální veličiny, ale o praktickou ukázku toho, co všechno vlastně jeden takový živý kůň dokáže. Nádherný příklad totiž zachytil jistý Jerome Mouret poblíž města Lamballe na severozápadě Francie, jak uvádí web Motor1, který na video upozornil.
Bílý automobil, kterým je podle všeho nové generace Fordu Focus, zde totiž vyjel ze silnice a skončil v mělkém příkopu. A ačkoliv tahle „nehoda" nevypadá nijak dramaticky, levá zadní část vozu je evidentně ve vzduchu a automobil nebyl schopen se z podmáčeného terénu sám vyprostit.
Pomocnou ruku, nebo spíš kopyto, však nabídl muž s koněm. Majestátní zvíře, oděné do tažného postroje, se zapřelo a bez větších potíží auto vysvobodilo. A to za patřičného údivu a potlesku kolem stojících lidí. O jaký druh koně se jedná sice nevíme, silně nám však připomíná valachy používané dříve v lesnictví a pivovarech, kde bylo potřeba skutečně silných tažných zvířat.
Jediné zvíře tak dokázalo to, s čím si desítky „koní" pod kapotou nedokázaly poradit. A navíc se jedná o krásnou příležitost si připomenout, proč máme pod kapotou právě koně. A to i když je tato jednotka již dávno překonaná a používá se snad už jen a pouze u automobilů.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.