Pásy na zadních sedačkách jsou prý nebezpečné, tvrdí Američané. Co se jim nelíbí?

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 25. dubna 2019, 15:30 Google+

Dlouho se tradovalo, že sedadlo spolujezdce je sedadlem smrti. Americký výzkum odborníků z IIHS však naznačuje, že na předních sedačkách vám může hrot výrazně menší nebezpečí, než na těch zadních. Příčinou je přitom samotný bezpečnostní pás, který představuje jednu z mála možností ochrany pasažérů vzadu.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: IIHS

Sdílejte článek

Vývoj automobilů urazil v posledních desetiletích ohromný kus cesty. Auta jsou pohodlnější, rychlejší, úspornější, ekologičtější a co je snad nejdůležitější, výrazně bezpečnější. Podle studie odborníků z IIHS (Insurance Institute for Highway Safety), na který upozornil web AutoEvolution, však není vyšší bezpečnost zaručená pro celou posádku vozu.

Podle této studie jsou totiž cestující na předních sedadlech chráněni výrazně lépe, než cestující vzadu. A to dokonce i při čelních kolizích, kde by člověk očekával opak. Po prozkoumání řady případů čelních srážek za rok 2014 však odborníci zjistili, že cestující na zadních sedačkách mohou i přes zapnuté pásy utrpět vážná, nebo až fatální zranění.

Podle lidí z IIHS za to může fakt, že zatímco ochrana posádky na předních sedadlech je neustále vyvíjena a zdokonalována, cestující vzadu se nových bezpečnostních prvků dočkávají jen velmi pomalu, pokud vůbec. A to by IIHS chtěla změnit.

U 117 nehod, během kterých byli cestující na zadních sedadlech vážně zranění či usmrceni, se navíc ukázalo, že nejčastější zranění se vztahovala k hrudníku a hlavě. Poranění hrudníku přitom mnohdy způsobuje samotný bezpečnostní pás, zatímco zranění hlavy bývá často způsobeno nárazy do interiéru vozidla.

David Harkey, prezident IIHS, však doufá, že toto zjištění bude pro výrobce automobilů motivací. „Výrobci vložili velké úsilí do vylepšení ochrany předních cestujících, na čemž má velký podíl i naše testování bezpečnosti vozidel při nárazu s drobným přesahem na straně řidiče nebo spolujezdce," uvedl Harkey. „Doufáme, že nová studie povede k něčemu podobnému i na zadních sedadlech."

Problém se podle výzkumu netýká dětí v sedačkách, které jsou obvykle dostatečně chráněny. Problém je především s dospělými, kteří bývají často zraněni samotným bezpečnostním pásem. Řešením by podle IIHS mohla být například instalace pásů s integrovaným airbagem, který by rozložil sílu na větší část těla. Toto řešení už navíc dříve testovaly automobilky Ford nebo Mercedes-Benz.

Pomoci by také mohl systém předepínání a následného omezení napínací síly bezpečnostního pásu, kterým bývá vpředu vybavena většina automobilů. Předpínač zajistí, že se člověk nebude po interiéru příliš volně pohybovat. Naopak omezovač napínací síly bezpečnostního pásu omezuje vznik zranění spojených s nárazem těla na pás.

zdroj: youtube.com

Odborníci se však nebrání ani myšlenkám na čelní airbagy pro cestující vzadu, které by mohly být umístěny například ve střeše, jak uvádí tisková zpráva IIHS. Ostatně své návrhy podobných systémů již nedávno prezentovala společnost ZF. A i když jsou poranění hlavy vážným problémem, IIHS považuje za důležitější vyřešit poranění hrudníku způsobená bezpečnostním pásem.

IIHS však nemá žádné univerzální řešení, jak tento problém vyřešit. Během svých testů se však hodlá více zaměřit i na poranění zadních cestujících, což by mělo dříve nebo později motivovat výrobce k tomu, aby se tento problém snažili co nejrychleji a nejefektivněji odstranit.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Pásy na zadních sedačkách jsou prý nebezpečné, tvrdí Američané. Co se jim nelíbí?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ilustrační foto

Autem do Itálie? Víme za kolik, jak nepanikařit u pumpy a jak nepřijít o 200 tisíc za absurdní pokutu

Lexus intenzívně pracuje na systému aktivní bezpečnosti Safety System+

Lexus a aktivní bezpečnost. Jak je na tom s vývojem?

Chevrolet Corvette C8 2020

Chevrolet Corvette C8 JE TADY! "Americké ferrari" má po premiéře...

Toyota představila elektrický osobní přepravník APM pro olympijské a paralympijské hry v Tokiu 2020

Pro nejlepší sportovce planety větší golfový vozík. Toyota ukázala přepravník APM

ceny pohonných hmot

Kolik litrů paliva si můžete koupit za průměrnou mzdu v Evropě a v Česku?

Děsivá zpráva pro Čechy: Evropská města se „zavírají“!

Děsivá zpráva pro Čechy: Evropská města se „zavírají“!

PSA a Vinci Autoroutes otestovaly nové funkce autonomního Peugeotu 3008

PSA se pochlubilo pokrokem. Je však otázkou, kolik řidičů tím potěší

Skutečně úplně poslední Volkswagen Beetle, který sjel z výrobní linky (10. 7. 2019).

ÚPLNĚ POSLEDNÍ Volkswagen Beetle byl vyroben! Česká inspirace v Německu zabodovala

Ilustrační foto

Můžete jet do zahraničí s vypůjčeným autem?

Volkswagen Passat

NOVÝ Volkswagen Passat facelift 2019: Cena, výbava, motory, fotky

reklama

Doporučujeme

Elektrický závodní prototyp Volkswagen I.D. R je připraven na rekordní kolo na náročném okruhu Nürburgring

Elektrický Volkswagen nemá stále dost. Jaká je další výzva?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. NOVÝ Volkswagen Passat facelift 2019: Cena, výbava, motory, fotky

  2. Turecká ŠKODA a český VW Passat? NOVÉ PLÁNY Volkswagenu!

  3. Volkswagen vyvinul novou převodovku. Prozradil proč a které modely ji dostanou

  4. Jak převážet jízdní kola? Vyvarujte se těmto chybám

  5. Volkswagen požaduje vrátit PRÉMIE od zaměstnanců! Co se stalo?

  6. Konkurence pro A45 AMG z Mnichova nepřijde, 306 koní bude vrcholem

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud