Pásy na zadních sedačkách jsou prý nebezpečné, tvrdí Američané. Co se jim nelíbí?

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 25. dubna 2019, 15:30 Google+

Dlouho se tradovalo, že sedadlo spolujezdce je sedadlem smrti. Americký výzkum odborníků z IIHS však naznačuje, že na předních sedačkách vám může hrot výrazně menší nebezpečí, než na těch zadních. Příčinou je přitom samotný bezpečnostní pás, který představuje jednu z mála možností ochrany pasažérů vzadu.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: IIHS

Sdílejte článek

Vývoj automobilů urazil v posledních desetiletích ohromný kus cesty. Auta jsou pohodlnější, rychlejší, úspornější, ekologičtější a co je snad nejdůležitější, výrazně bezpečnější. Podle studie odborníků z IIHS (Insurance Institute for Highway Safety), na který upozornil web AutoEvolution, však není vyšší bezpečnost zaručená pro celou posádku vozu.

Podle této studie jsou totiž cestující na předních sedadlech chráněni výrazně lépe, než cestující vzadu. A to dokonce i při čelních kolizích, kde by člověk očekával opak. Po prozkoumání řady případů čelních srážek za rok 2014 však odborníci zjistili, že cestující na zadních sedačkách mohou i přes zapnuté pásy utrpět vážná, nebo až fatální zranění.

Podle lidí z IIHS za to může fakt, že zatímco ochrana posádky na předních sedadlech je neustále vyvíjena a zdokonalována, cestující vzadu se nových bezpečnostních prvků dočkávají jen velmi pomalu, pokud vůbec. A to by IIHS chtěla změnit.

U 117 nehod, během kterých byli cestující na zadních sedadlech vážně zranění či usmrceni, se navíc ukázalo, že nejčastější zranění se vztahovala k hrudníku a hlavě. Poranění hrudníku přitom mnohdy způsobuje samotný bezpečnostní pás, zatímco zranění hlavy bývá často způsobeno nárazy do interiéru vozidla.

David Harkey, prezident IIHS, však doufá, že toto zjištění bude pro výrobce automobilů motivací. „Výrobci vložili velké úsilí do vylepšení ochrany předních cestujících, na čemž má velký podíl i naše testování bezpečnosti vozidel při nárazu s drobným přesahem na straně řidiče nebo spolujezdce," uvedl Harkey. „Doufáme, že nová studie povede k něčemu podobnému i na zadních sedadlech."

Problém se podle výzkumu netýká dětí v sedačkách, které jsou obvykle dostatečně chráněny. Problém je především s dospělými, kteří bývají často zraněni samotným bezpečnostním pásem. Řešením by podle IIHS mohla být například instalace pásů s integrovaným airbagem, který by rozložil sílu na větší část těla. Toto řešení už navíc dříve testovaly automobilky Ford nebo Mercedes-Benz.

Pomoci by také mohl systém předepínání a následného omezení napínací síly bezpečnostního pásu, kterým bývá vpředu vybavena většina automobilů. Předpínač zajistí, že se člověk nebude po interiéru příliš volně pohybovat. Naopak omezovač napínací síly bezpečnostního pásu omezuje vznik zranění spojených s nárazem těla na pás.

zdroj: youtube.com

Odborníci se však nebrání ani myšlenkám na čelní airbagy pro cestující vzadu, které by mohly být umístěny například ve střeše, jak uvádí tisková zpráva IIHS. Ostatně své návrhy podobných systémů již nedávno prezentovala společnost ZF. A i když jsou poranění hlavy vážným problémem, IIHS považuje za důležitější vyřešit poranění hrudníku způsobená bezpečnostním pásem.

IIHS však nemá žádné univerzální řešení, jak tento problém vyřešit. Během svých testů se však hodlá více zaměřit i na poranění zadních cestujících, což by mělo dříve nebo později motivovat výrobce k tomu, aby se tento problém snažili co nejrychleji a nejefektivněji odstranit.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Pásy na zadních sedačkách jsou prý nebezpečné, tvrdí Američané. Co se jim nelíbí?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Passat GTE

Volkswagen Passat je v prodeji. Cena začíná na 750 000 Kč

Ferrari Purosangue tak, jak si jej představuje britský magazín Autocar

Ferrari pracuje na SUV! Technický ředitel Leiters prozradil něco ze zákulisí

Nové Mitsubishi L200 2020

Nové Mitsubishi L200: FARMÁŘI BEDLIVĚ ČTĚTE!

BMW i3 je na trhu už 6 let, nejnovější iterace ujede na jedno nabití přes 300 km

BMW i3 skončí bez nástupce, navzdory jeho stále rostoucím prodejům

Alfa Romeo 33 Stradale

Výběr toho nejlepšího od Alfa Romeo

Volkswagen ID.3

Výkonná R-verze Volkswagenu ID.3 by měla přijít do pěti let

Lamborghini Sian

Lamborghini Sian? Nejsilnější LAMBO všech dob!

Tesla Model S

7 sedadel a 3 motory: Upravená Tesla pro rekordní jízdu na Nürburgringu nebo nová generace?

Škoda Octavia

Kolik se dá najet na jeden litr nafty? Se starou Octavií nečekaně hodně.

Porsche 911 Carrera 4 v provedení kupé a kabriolet

Nové Porsche 911 prozrazuje, proč je nejvýdělečnějším autem na světě. Překonalo i Ferrari

reklama

Doporučujeme

Elektrický závodní prototyp Volkswagen I.D. R je připraven na rekordní kolo na náročném okruhu Nürburgring

Elektrický Volkswagen nemá stále dost. Jaká je další výzva?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Lamborghini Sian? Nejsilnější LAMBO všech dob!

  2. Ford má hodně ambiciózní plán a ukázal, s čím ho naplní

  3. Nové Porsche 911 prozrazuje, proč je nejvýdělečnějším autem na světě. Překonalo i Ferrari

  4. Kapesní rakety s koncepcí supersportu

  5. Brabus V12 900 "ONE of TEN"! Brutální offroad jen pro 10 vyvolených

  6. Frankfurt 2019 | IAA živě: Exkluzivně! Hongqi S9, čínská odpověď na Bugatti

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud