Nového ministra dopravy, kterým by se měl stát Vladimír Kremlík, čeká mnoho práce, shodli se dopravní experti, které oslovila ČTK. Měl by se podle nich zaměřit na zjednodušení dopravní výstavby a legislativy nebo liberalizaci železnice. Kremlík, který je teď náměstkem Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM), by měl ve funkci nahradit odstoupivšího Dana Ťoka (za ANO).
Nového ministra čeká podle předsedy Dopravní sekce Hospodářské komory Emanuela Šípa hodně práce. "Na ministerstvu je nyní spousta zatuchlých věcí, se kterými je potřeba pohnout," uvedl. Kremlíka, se kterým se poznal při společném působení na ministerstvu dopravy, označil za schopného manažera, který by měl být sto ministerstvo rozhýbat. Překážkou podle Šípa není ani Kremlíkovo současné působení mimo dopravu.
Mezi hlavní priority, na které by se měl nový ministr zaměřit, Šíp jmenoval další úpravy stavebního práva, liberalizaci na železnici nebo zefektivnění práce na Ředitelství silnic a dálnic.
Překvapením byl výběr nového ministra pro prezidenta Svazu dopravy Jaroslava Hanáka. "Nicméně věříme, že své zkušenosti jak z resortu, tak ČD Cargo či letiště využije na maximum při vedení ministerstva dopravy," uvedl Hanák. Kremlíkovi by podle něj měla pomoci i jeho právní praxe.
Od nového šéfa resortu dopravy bude svaz chtít řešit zejména výstavbu infrastruktury a její financování, liberalizaci železnice a také kroky, které by měly pozvednout vodní dopravu v Česku. Důležitý bude podle Hanáka také plynulý přechod na nový mýtný systém.
Podle generálního tajemníka sdružení dopravců Česmad Bohemia Vojtěcha Hromíře bude Kremlík potřebovat po nástupu do funkce čas. "Každému to na této pozici trvá. Pan Kremlík může mít trochu náskok, když už na ministerstvu v minulosti působil, ale na začátku toho bude mít opravdu moc," řekl. Výběr nového ministra Hromíř zatím nekomentoval, chce se s ním nejprve seznámit.
Kamionoví dopravci po něm budou žádat zejména dokončení jednání okolo evropského silničního balíčku, který by měl vyjmout dopravu z uplatňování pravidel minimální mzdy v EU. Sdružení bude s novým ministrem chtít jednat také o mezinárodní kamionové dopravě, jejíž podíl už několik let klesá, a také o vyřešení financování dopravní obslužnosti v regionech.
Pro většinu z odborníků, které ČTK oslovila, bylo jméno nového ministra velkou neznámou. Mezi ně patřil například i děkan Fakulty dopravní ČVUT Pavel Hrubeš, který Kremlíkovo jmenování nechtěl hodnotit, dokud se s ním blíže neseznámí.
Prezident přistoupí ke změnám ve vládě 30. dubna po návratu z návštěvy Číny. Ťok v pondělí řekl, že už nechce dále působit jako ministr dopravy. Ještě si ale rozmyslí, zda složí i poslanecký mandát. Necítí se unaven prací, ale útoky, které na něho byly vedeny. Podle Babiše se končící ministr nemá za co stydět, opozice naproti tomu míní, že byl neúspěšný a nezvládal svůj resort.
Kremlík má s dopravou zkušenosti z několika pozic, na kterých v minulosti působil. Na ministerstvu dopravy vedl za ministra Aleše Řebíčka úsek správy majetku (2007). V minulosti působil také v představenstvu Českých aerolinií (2000-2002) nebo v dozorčí radě Řízení letového provozu (2007) a Letiště Praha (2007-2008). Od roku 2015 je v ÚZSVM.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.
Kdybyste mi před deseti lety řekli, že jednou dám přednost značce Hyundai před německými modely, jako je Tiguan či Kodiaq, tak bych se jen tak lehce pousmál. Jenže ten den právě nastal a ačkoliv je to netradiční začátek recenze, tak rovnou „propálím“, jak se věci mají – vzal bych raději nové Santa Fe, než Kodiaq. Pojďte se podívat, proč tomu tak je a v čem se tento odvážný „kyborg“ liší od svých německých protějšků.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.