Rok bez auta za 90 400 Kč? Britská vláda připravuje experiment

Řidič za volantem (ilustrační foto)
Řidič za volantem (ilustrační foto), foto: Pexels.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 27. března 2019 10:58
Sdílej:

Dokázali byste se na rok vzdát komfortu cestování vlastním automobilem, pokud by vám někdo nabídl cca 90 400 Kč na placení alternativních dopravních prostředků? A tím nemyslíme jen MHD, ale i možnost sdílených elektromobilů, kol, spolujízd a dalších sdílených či alternativních způsobů přepravy? Britská vláda se to rozhodla zjistit v praxi

Základní otázka celého experimentu je vlastně celkem jednoduchá: Dokázali by se lidé vzdát jízdy ve vlastním automobilu, pokud by jim byly uhrazeny náklady na alternativní dopravu? To se podle The Times rozhodla zjistit britská vláda poměrně zajímavým experimentem, jehož účastníci se budou muset vzdát na rok komfortu vlastního automobilu.

Motoristé, kteří se na rok vzdají komfortu cestování vlastním vozem, by měli dostat platební kartu / mobilní aplikaci s určitou částkou, kterou budou moci využít k placení výloh na své každodenní cestování. Hlavní důraz je samozřejmě kladen na tradiční prostředky hromadné dopravy, kromě toho by však účastníci experimentu měli mít možnost využívat i služby jako je sdílení kol, sdílení elektromobilů, spolujízdy, atd.

Jak uvádí web The Drive, který na zprávu upozornil, lidé by měli po dobu, na kterou se vzdají svého vozu, získat okolo 2000 až 3000 liber, což odpovídá částce zhruba 60 300 Kč až 90 400 Kč. Jejich přepravní zvyky pak budou monitorovány vládou financovanou studií, která se pokusí určit konkrétní sumu peněz, která by byla potřebná k snadnému přechodu lidí od vlastních vozidel směrem k hromadné / sdílené přepravě.

Poměrně nevšední projekt, ve Velké Británii první svého druhu, má hned dva cíle: 1. snížit znečištění ovzduší a 2. snížit ekonomické dopady v zalidněných městech. Jak totiž ukazují mnohé výzkumy, průměrný britský řidič stráví v dopravních zácpách okolo 42 minut - a to každý pracovní den. V průměru se tak jedná o 178 hodin ročně. Přeneseno na finance se tak jedná o ztráty ve výši až 8 miliard liber.

Pokud by se zkušební program ukázal být úspěšným, mohl by se brzy rozšířit dál po Velké Británii. Program by navíc s postupem času nemusel být financován daňovými poplatníky, ale provozovateli velkých soukromých přepravních společností, včetně společností zabývajících se pronájmem elektromobilů či provozem přepravních autobusů, se kterými by vláda uzavřela dlouhodobé smlouvy.

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.