Dokázali byste se na rok vzdát komfortu cestování vlastním automobilem, pokud by vám někdo nabídl cca 90 400 Kč na placení alternativních dopravních prostředků? A tím nemyslíme jen MHD, ale i možnost sdílených elektromobilů, kol, spolujízd a dalších sdílených či alternativních způsobů přepravy? Britská vláda se to rozhodla zjistit v praxi
Základní otázka celého experimentu je vlastně celkem jednoduchá: Dokázali by se lidé vzdát jízdy ve vlastním automobilu, pokud by jim byly uhrazeny náklady na alternativní dopravu? To se podle The Times rozhodla zjistit britská vláda poměrně zajímavým experimentem, jehož účastníci se budou muset vzdát na rok komfortu vlastního automobilu.
Motoristé, kteří se na rok vzdají komfortu cestování vlastním vozem, by měli dostat platební kartu / mobilní aplikaci s určitou částkou, kterou budou moci využít k placení výloh na své každodenní cestování. Hlavní důraz je samozřejmě kladen na tradiční prostředky hromadné dopravy, kromě toho by však účastníci experimentu měli mít možnost využívat i služby jako je sdílení kol, sdílení elektromobilů, spolujízdy, atd.
Jak uvádí web The Drive, který na zprávu upozornil, lidé by měli po dobu, na kterou se vzdají svého vozu, získat okolo 2000 až 3000 liber, což odpovídá částce zhruba 60 300 Kč až 90 400 Kč. Jejich přepravní zvyky pak budou monitorovány vládou financovanou studií, která se pokusí určit konkrétní sumu peněz, která by byla potřebná k snadnému přechodu lidí od vlastních vozidel směrem k hromadné / sdílené přepravě.
Poměrně nevšední projekt, ve Velké Británii první svého druhu, má hned dva cíle: 1. snížit znečištění ovzduší a 2. snížit ekonomické dopady v zalidněných městech. Jak totiž ukazují mnohé výzkumy, průměrný britský řidič stráví v dopravních zácpách okolo 42 minut - a to každý pracovní den. V průměru se tak jedná o 178 hodin ročně. Přeneseno na finance se tak jedná o ztráty ve výši až 8 miliard liber.
Pokud by se zkušební program ukázal být úspěšným, mohl by se brzy rozšířit dál po Velké Británii. Program by navíc s postupem času nemusel být financován daňovými poplatníky, ale provozovateli velkých soukromých přepravních společností, včetně společností zabývajících se pronájmem elektromobilů či provozem přepravních autobusů, se kterými by vláda uzavřela dlouhodobé smlouvy.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.