Povinné omezovače rychlosti a černé skříňky: EU schválila přísnější bezpečnostní požadavky

Které modely nejčastěji překračují povolenou rychlost?
Které modely nejčastěji překračují povolenou rychlost?, foto: blog.autointhebox.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 26. března 2019 11:48
Sdílej:

Evropští zákonodárci se shodli na zavedení přísnějších bezpečnostních požadavků u nových automobilů prodávaných na evropském trhu od roku 2022. Kromě jiného se tak ve vozidlech dočkáme povinných omezovačů rychlosti, černých skříněk a autonomních asistenčních systémů. EU si od nových požadavků slibuje úbytek dopravních nehod i lepší ochranu řidičů, chodců a cyklistů.

Evropský Parlament, Rada i Komise schválily poměrně obsáhlý seznam bezpečnostních opatření, které se mají od roku 2022 vztahovat na všechny nové automobily prodávané v EU. „Tato legislativa dláždí cestu k záchraně tisíců životů v příštích letech," uvedla zpravodaj Parlamentu Róża Thun. „Zavádí pokročilé systémy, které uživatelům automobilů pomáhají, namísto pouhého informování."

Nová pravidla budou po výrobcích vyžadovat instalaci téměř 30 různých systémů. U nových vozidel (vozy, které ještě nebyly navrženy) budou požadavky platit od května 2022. Pro existující modely by pak předpisy měly vstoupit v platnost od května 2024.

Jedním z nejzásadnějších bezpečnostních systémů má být tzv. Intelligent Speed Assistance (ISA), což je ale pouze hezký název pro omezovač rychlosti. „ISA bude řidiči poskytovat zpětnou vazbu vždy v případě překročení rychlosti a to v závislosti na informacích z map nebo dopravního značení. To pro nás učiní silnice nejen bezpečnější, ale také pomůže řidičům vyhnout se pokutám za překročení rychlosti," uvedla Thun.

A zatímco tisková zpráva na European Parliament News hovoří vcelku smířlivě, podle informací webu AutoExpress by měl systém ISA v závislosti na datech z rozpoznaných značek nebo / a informací z GPS automaticky omezovat výkon motoru tak, aby nedocházelo k překračování rychlosti. Jak web AutoExpress dále uvádí, ETSC (European Transport Safety Council, který prosazuje zavedení omezovačů) pouze doporučuje zavedení vypínače pro spuštění a vypnutí omezovače, což by mělo zajistit „podporu přijetí veřejnosti při zavedení." Současně to však naznačuje, že do budoucna by mohla být pravidla ještě přísnější.

Spuštěný omezovač systému ISA by sice mělo být možné obejít prudkým sešlápnutím plynového pedálu, nicméně při opětovném nastartování se má systém znovu aktivovat. ETSC navíc dále doporučuje, aby systém v případě delšího překračování povolené rychlosti spustil zvukový signál a zobrazil vizuální varování, dokud se vůz nevrátí opět pod rychlostní limit.

Kromě kontroverzního systému ISA však EU požaduje povinnou instalaci i dalších systémů, které už některé automobilky do svých vozů standardně montují a které mohou mít skutečně pozitivní vliv na bezpečnost na silnicích. K nim patří například systém automatického nouzového brzdění, systém udržování jízdy v pruhu, varování před únavou, couvací senzory nebo příprava na instalaci zámku, který nedovolí nastartovat v případě zaznamenání alkoholu v dechu řidiče.

Další možná poněkud kontroverzní opatření se pak vztahuje k povinné instalaci záznamových zařízení, tedy jakýchsi černých skříněk. Ty by měly v případě nehody zaznamenávat data o automobilu těsně před nehodou, což by mělo expertům zajistit dostatek informací k analýze dopravních nehod a k jejich předcházení.

Nová pravidla by však měla zajistit i přesnější crash-testy, které se kromě zkoumání tradičních nárazů do přední / boční části automobilu zaměří i na čelní skla a jejich vliv na zranění chodců nebo cyklistů. Změny by se měly dotknout i nových náklaďáků a autobusů, u kterých bude vyžadována lepší ochrana chodců a cyklistů.

Prozatímní dohodu ještě musí potvrdit výbor stálých zástupců členských států (COREPER) a 2. dubna ještě Výbor pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů. Poté bude návrh předložen Parlamentu a Radě ministrů EU ke konečnému schválení.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.