Povinné omezovače rychlosti a černé skříňky: EU schválila přísnější bezpečnostní požadavky

Které modely nejčastěji překračují povolenou rychlost?
Které modely nejčastěji překračují povolenou rychlost?, foto: blog.autointhebox.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 26. března 2019 11:48
Sdílej:

Evropští zákonodárci se shodli na zavedení přísnějších bezpečnostních požadavků u nových automobilů prodávaných na evropském trhu od roku 2022. Kromě jiného se tak ve vozidlech dočkáme povinných omezovačů rychlosti, černých skříněk a autonomních asistenčních systémů. EU si od nových požadavků slibuje úbytek dopravních nehod i lepší ochranu řidičů, chodců a cyklistů.

Evropský Parlament, Rada i Komise schválily poměrně obsáhlý seznam bezpečnostních opatření, které se mají od roku 2022 vztahovat na všechny nové automobily prodávané v EU. „Tato legislativa dláždí cestu k záchraně tisíců životů v příštích letech," uvedla zpravodaj Parlamentu Róża Thun. „Zavádí pokročilé systémy, které uživatelům automobilů pomáhají, namísto pouhého informování."

Nová pravidla budou po výrobcích vyžadovat instalaci téměř 30 různých systémů. U nových vozidel (vozy, které ještě nebyly navrženy) budou požadavky platit od května 2022. Pro existující modely by pak předpisy měly vstoupit v platnost od května 2024.

Jedním z nejzásadnějších bezpečnostních systémů má být tzv. Intelligent Speed Assistance (ISA), což je ale pouze hezký název pro omezovač rychlosti. „ISA bude řidiči poskytovat zpětnou vazbu vždy v případě překročení rychlosti a to v závislosti na informacích z map nebo dopravního značení. To pro nás učiní silnice nejen bezpečnější, ale také pomůže řidičům vyhnout se pokutám za překročení rychlosti," uvedla Thun.

A zatímco tisková zpráva na European Parliament News hovoří vcelku smířlivě, podle informací webu AutoExpress by měl systém ISA v závislosti na datech z rozpoznaných značek nebo / a informací z GPS automaticky omezovat výkon motoru tak, aby nedocházelo k překračování rychlosti. Jak web AutoExpress dále uvádí, ETSC (European Transport Safety Council, který prosazuje zavedení omezovačů) pouze doporučuje zavedení vypínače pro spuštění a vypnutí omezovače, což by mělo zajistit „podporu přijetí veřejnosti při zavedení." Současně to však naznačuje, že do budoucna by mohla být pravidla ještě přísnější.

Spuštěný omezovač systému ISA by sice mělo být možné obejít prudkým sešlápnutím plynového pedálu, nicméně při opětovném nastartování se má systém znovu aktivovat. ETSC navíc dále doporučuje, aby systém v případě delšího překračování povolené rychlosti spustil zvukový signál a zobrazil vizuální varování, dokud se vůz nevrátí opět pod rychlostní limit.

Kromě kontroverzního systému ISA však EU požaduje povinnou instalaci i dalších systémů, které už některé automobilky do svých vozů standardně montují a které mohou mít skutečně pozitivní vliv na bezpečnost na silnicích. K nim patří například systém automatického nouzového brzdění, systém udržování jízdy v pruhu, varování před únavou, couvací senzory nebo příprava na instalaci zámku, který nedovolí nastartovat v případě zaznamenání alkoholu v dechu řidiče.

Další možná poněkud kontroverzní opatření se pak vztahuje k povinné instalaci záznamových zařízení, tedy jakýchsi černých skříněk. Ty by měly v případě nehody zaznamenávat data o automobilu těsně před nehodou, což by mělo expertům zajistit dostatek informací k analýze dopravních nehod a k jejich předcházení.

Nová pravidla by však měla zajistit i přesnější crash-testy, které se kromě zkoumání tradičních nárazů do přední / boční části automobilu zaměří i na čelní skla a jejich vliv na zranění chodců nebo cyklistů. Změny by se měly dotknout i nových náklaďáků a autobusů, u kterých bude vyžadována lepší ochrana chodců a cyklistů.

Prozatímní dohodu ještě musí potvrdit výbor stálých zástupců členských států (COREPER) a 2. dubna ještě Výbor pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů. Poté bude návrh předložen Parlamentu a Radě ministrů EU ke konečnému schválení.

Stalo se
Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.