Evropští zákonodárci se shodli na zavedení přísnějších bezpečnostních požadavků u nových automobilů prodávaných na evropském trhu od roku 2022. Kromě jiného se tak ve vozidlech dočkáme povinných omezovačů rychlosti, černých skříněk a autonomních asistenčních systémů. EU si od nových požadavků slibuje úbytek dopravních nehod i lepší ochranu řidičů, chodců a cyklistů.
Evropský Parlament, Rada i Komise schválily poměrně obsáhlý seznam bezpečnostních opatření, které se mají od roku 2022 vztahovat na všechny nové automobily prodávané v EU. „Tato legislativa dláždí cestu k záchraně tisíců životů v příštích letech," uvedla zpravodaj Parlamentu Róża Thun. „Zavádí pokročilé systémy, které uživatelům automobilů pomáhají, namísto pouhého informování."
Nová pravidla budou po výrobcích vyžadovat instalaci téměř 30 různých systémů. U nových vozidel (vozy, které ještě nebyly navrženy) budou požadavky platit od května 2022. Pro existující modely by pak předpisy měly vstoupit v platnost od května 2024.
Jedním z nejzásadnějších bezpečnostních systémů má být tzv. Intelligent Speed Assistance (ISA), což je ale pouze hezký název pro omezovač rychlosti. „ISA bude řidiči poskytovat zpětnou vazbu vždy v případě překročení rychlosti a to v závislosti na informacích z map nebo dopravního značení. To pro nás učiní silnice nejen bezpečnější, ale také pomůže řidičům vyhnout se pokutám za překročení rychlosti," uvedla Thun.
A zatímco tisková zpráva na European Parliament News hovoří vcelku smířlivě, podle informací webu AutoExpress by měl systém ISA v závislosti na datech z rozpoznaných značek nebo / a informací z GPS automaticky omezovat výkon motoru tak, aby nedocházelo k překračování rychlosti. Jak web AutoExpress dále uvádí, ETSC (European Transport Safety Council, který prosazuje zavedení omezovačů) pouze doporučuje zavedení vypínače pro spuštění a vypnutí omezovače, což by mělo zajistit „podporu přijetí veřejnosti při zavedení." Současně to však naznačuje, že do budoucna by mohla být pravidla ještě přísnější.
Spuštěný omezovač systému ISA by sice mělo být možné obejít prudkým sešlápnutím plynového pedálu, nicméně při opětovném nastartování se má systém znovu aktivovat. ETSC navíc dále doporučuje, aby systém v případě delšího překračování povolené rychlosti spustil zvukový signál a zobrazil vizuální varování, dokud se vůz nevrátí opět pod rychlostní limit.
Kromě kontroverzního systému ISA však EU požaduje povinnou instalaci i dalších systémů, které už některé automobilky do svých vozů standardně montují a které mohou mít skutečně pozitivní vliv na bezpečnost na silnicích. K nim patří například systém automatického nouzového brzdění, systém udržování jízdy v pruhu, varování před únavou, couvací senzory nebo příprava na instalaci zámku, který nedovolí nastartovat v případě zaznamenání alkoholu v dechu řidiče.
Další možná poněkud kontroverzní opatření se pak vztahuje k povinné instalaci záznamových zařízení, tedy jakýchsi černých skříněk. Ty by měly v případě nehody zaznamenávat data o automobilu těsně před nehodou, což by mělo expertům zajistit dostatek informací k analýze dopravních nehod a k jejich předcházení.
Nová pravidla by však měla zajistit i přesnější crash-testy, které se kromě zkoumání tradičních nárazů do přední / boční části automobilu zaměří i na čelní skla a jejich vliv na zranění chodců nebo cyklistů. Změny by se měly dotknout i nových náklaďáků a autobusů, u kterých bude vyžadována lepší ochrana chodců a cyklistů.
Prozatímní dohodu ještě musí potvrdit výbor stálých zástupců členských států (COREPER) a 2. dubna ještě Výbor pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů. Poté bude návrh předložen Parlamentu a Radě ministrů EU ke konečnému schválení.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.