Legendární De Tomaso Pantera se v blízké době zřejmě dočká znovuzrození a to přímo pod původní značkou. Ani to však nebrání dalším firmám představit své vlastní variace na design původního vozu. Dnes si tak můžeme ukázat Ares Panther, moderní pojetí sporťáku ze 70. let.
Jednou z mnoha italských malosériových automobilek, produkujících sporťáky a luxusní vozy, bylo i dnes už pozapomenuté De Tomaso. To vzniklo už v roce 1959 v Modeně, kde firmu založil argentisnký závodník Alejandro de Tomaso. Automobilka se proslavila zejména svým modelem Pantera, což bylo malé kupé s atmosférickým V8 původem od Fordu, uloženým uprostřed. Pantera se začala vyrábět v roce 1971 a udržela se na trhu dlouhých 21 let, během kterých vzniklo 7260 kusů. Vůz si získal kultovní status, ve své době srovnatelný s italskou supersportovní konkurencí.
Po krachu automobilky v roce 2004 se zdálo, že je De Tomasu definitivní konec. V roce 2011 se sice ukázal koncept nového SUV Deauville, do výroby se však nikdy nedostal a značka samotná byla odprodána do Číny. V posledních letech se však kolem De Tomasa začaly dít věci a vypadá to, že pod taktovkou Číňanů a německého Apollo Automobil se značka vrátí mezi aktivní výrobce.
Ještě před tím se však ukázala moderní variace na legendární Pantheru, kterou postavila nová italská malosériovka Ares Design. Ta ohlásila příchod nového modelu už v roce 2017 a o rok později se na internetu ukázaly fotky maskovaného prototypu s povědomou siluetou legendárního modelu. Kromě toho maskovaný kus zaujal také využitím výklopných světlometů, které se po obrovské popularitě v 80. letech náhle vytratily a dnes je nevyužívá asi žádné sériové auto.
Malá karosárna z Modeny samozřejmě není schopna vyvinout celý vůz od základu a tak nový model využívá osvědčený základ. Platforma je totiž z Lamborghini Huracán, stejně tak veškerá technika. Původ v populárním supersportu je možné vysvedovat v profilu vozu a možná trochu ve tvaru dveří, Ares Design ale jinak udělal skvělou práci ve skrývání původu. Design karbonové karosérie tak jasně evokuje starou Pantheru, avšak v moderním pojetí, což je vidět třeba na předních LED světlech pro denní svícení. Jako hlavní osvětlení si však i produkční Panther zanechá výklopné světlomety, stejně jako tomu bylo u původního vozu. Interiér je ale téměř totožný jako u dárcovského vozu.
Před zadní nápravou Panthery pracuje poladěný destiválec o objemu 5,2 litru z Huracánu. Na všechna čtyři kola putuje přes sedmirychlostní dvouspojkovou převodovku výkon 650 koní a 600 Nm, tedy více než kolik nabízí i nový Huracán Evo. Díky tomu je Panther schopný jet až 325 km/h.
Výroba Ares Panther začne v květnu 2019 a bude omezena na pouhých 21 kusů. Vzhledem k původu vozu je samozřejmá velmi vysoká cena, základní Panther se bude nabízet za 615 tisíc EUR (cca 15,8 milionu Kč), při současné situaci na trhu se supersporty je ale velký zájem téměř zaručen.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.