Jak dosáhnout co nejlepšího zrychlení? BMW se podělilo o recept

BMW se podělilo o recept na co nejlepší akceleraci
BMW se podělilo o recept na co nejlepší akceleraci, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 14. března 2019 16:09
Sdílej:

Řada z nás se při čtení technických specifikací nových automobilů často nechává unést parametry jako je maximální rychlost, počet koní nebo točivý moment. Údaj, který však v reálném provozu oceníte asi nejvíce, je schopnost automobilu svižně akcelerovat. A automobilka BMW se s námi podělila o svůj recept.

Za posledních několik let urazil automobilový průmysl obrovský kus cesty. Nové automobily jsou pohodlnější, bezpečnější a také výrazně rychlejší. Časy, které k akceleraci z 0 na 100 dříve potřebovaly supersporty, dnes dokáží nabídnout i výkonnější motorizace běžných automobilů. Co je však pro nejlepší časy akcelerace nezbytné?

O tyto informace se s námi prostřednictvím videa pochlubila automobilka BMW, která patří na špičku v oblasti sportovních automobilů. Při snaze o dosažení co nejlepších časů zrychlení z 0 na 100 km/h, případně v zámoří z 0 na 96 km/h, je potřeba správně zkombinovat několik základních faktorů: Aerodynamiku, váhu, výkon, pneumatiky a asistenční systémy.

Začněme tedy aerodynamikou, kdy se vzrůstající rychlostí roste i odpor, který musí automobil překonat. V případě akcelerace z 0 na 96 km/h se však nebavíme o vysokých rychlostech a tak hraje aerodynamika spíše minoritní roli a není potřeba ji příliš řešit, jak uvádí BMW.

Výrazně důležitějším aspektem je však váha automobilu. Každý nejspíš ví, že čím je automobil lehčí, tím lépe se ovládá a také zrychluje. Ostatně i proto se v motorsportu používají co nejlehčí materiály. Nicméně nízká váha není sama o sobě vším - hodně totiž záleží na poměru výkonu a váhy.

Právě extrémní nárůst výkonu pod kapotou nových automobilů jim umožňuje předvádět skvělá zrychlení i při neustále rostoucí hmotnosti, která je obvykle způsobena vyšším komfortem i lepší bezpečností. Nicméně i tak je poměr váhy a výkonu u nových automobilů stále výrazně lepší, než jak tomu bylo u starších vozidel.

Ani samotný poměr výkonu a váhy však není všespasitelný, pokud nedokážete přenést výkon motoru na silnici. A právě tady se dostává ke slovu kvalita pneumatik, která může znamenat diametrální rozdíly. Neméně důležitá je však i kvalita podkladu, na kterém budou hledat pneumatiky oporu.

Posledním důležitým prvkem jsou pak asistenční systémy, které opět pomáhají se správným přenosem výkonu motoru na povrch. Dobrým příkladem je systém Launch Control, který pomůže odstartovat s ideálními otáčkami, čímž omezí zbytečný prokluz pneumatik.

Dosahovat co nejlepších časů zrychlení je zkrátka věda, nicméně pokud byste se o tomto tématu chtěli dozvědět ještě více, není nic snazšího, než se podívat přímo na stránku BMW, na kterou video odkazuje. Kromě zajímavých informací se zde dozvíte, jak dosáhnout co nejlepšího času zrychlení třeba s BMW M4 s manuální převodovkou. A pokud BMW M4 nemáte, nesmutněte. Stejná pravidla totiž platí i pro ostatní vozy s manuálním řazením. 

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.