Řada z nás se při čtení technických specifikací nových automobilů často nechává unést parametry jako je maximální rychlost, počet koní nebo točivý moment. Údaj, který však v reálném provozu oceníte asi nejvíce, je schopnost automobilu svižně akcelerovat. A automobilka BMW se s námi podělila o svůj recept.
Za posledních několik let urazil automobilový průmysl obrovský kus cesty. Nové automobily jsou pohodlnější, bezpečnější a také výrazně rychlejší. Časy, které k akceleraci z 0 na 100 dříve potřebovaly supersporty, dnes dokáží nabídnout i výkonnější motorizace běžných automobilů. Co je však pro nejlepší časy akcelerace nezbytné?
O tyto informace se s námi prostřednictvím videa pochlubila automobilka BMW, která patří na špičku v oblasti sportovních automobilů. Při snaze o dosažení co nejlepších časů zrychlení z 0 na 100 km/h, případně v zámoří z 0 na 96 km/h, je potřeba správně zkombinovat několik základních faktorů: Aerodynamiku, váhu, výkon, pneumatiky a asistenční systémy.
Začněme tedy aerodynamikou, kdy se vzrůstající rychlostí roste i odpor, který musí automobil překonat. V případě akcelerace z 0 na 96 km/h se však nebavíme o vysokých rychlostech a tak hraje aerodynamika spíše minoritní roli a není potřeba ji příliš řešit, jak uvádí BMW.
Výrazně důležitějším aspektem je však váha automobilu. Každý nejspíš ví, že čím je automobil lehčí, tím lépe se ovládá a také zrychluje. Ostatně i proto se v motorsportu používají co nejlehčí materiály. Nicméně nízká váha není sama o sobě vším - hodně totiž záleží na poměru výkonu a váhy.
Právě extrémní nárůst výkonu pod kapotou nových automobilů jim umožňuje předvádět skvělá zrychlení i při neustále rostoucí hmotnosti, která je obvykle způsobena vyšším komfortem i lepší bezpečností. Nicméně i tak je poměr váhy a výkonu u nových automobilů stále výrazně lepší, než jak tomu bylo u starších vozidel.
Ani samotný poměr výkonu a váhy však není všespasitelný, pokud nedokážete přenést výkon motoru na silnici. A právě tady se dostává ke slovu kvalita pneumatik, která může znamenat diametrální rozdíly. Neméně důležitá je však i kvalita podkladu, na kterém budou hledat pneumatiky oporu.
Posledním důležitým prvkem jsou pak asistenční systémy, které opět pomáhají se správným přenosem výkonu motoru na povrch. Dobrým příkladem je systém Launch Control, který pomůže odstartovat s ideálními otáčkami, čímž omezí zbytečný prokluz pneumatik.
Dosahovat co nejlepších časů zrychlení je zkrátka věda, nicméně pokud byste se o tomto tématu chtěli dozvědět ještě více, není nic snazšího, než se podívat přímo na stránku BMW, na kterou video odkazuje. Kromě zajímavých informací se zde dozvíte, jak dosáhnout co nejlepšího času zrychlení třeba s BMW M4 s manuální převodovkou. A pokud BMW M4 nemáte, nesmutněte. Stejná pravidla totiž platí i pro ostatní vozy s manuálním řazením.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.