Řada z nás už se jistě někdy dostala do situace, kdy na palubní desce svítilo tzv. hladové oko, v nádrži zbývalo posledních pár litrů benzínu a čerpací stanice byla v nedohlednu. Co v takové situaci udělat? Na to se v sérii nesmyslných experimentů zaměřil YouTuber Master Milo, který vyzkoušel řadu skutečně neobvyklých paliv.
Nizozemský YouTuber Master Milo z kanálu mastermilo82 nás nepřestává bavit. Jeho série „nesmyslných pokusů" dokáže pokaždé překvapit něčím zajímavým, ať už to byla jízda v autě bez tlumičů, stavba automobilu po vzoru Mr. Beana a nebo dnešní experiment s „alternativními" palivy.
Master Milo tentokrát vychází ze situace, kdy je čerpací stanice zavřená a vám zbývá jen možnost nakoupit v místním supermarketu / hobby-martu. Co z tamní nabídky by se dalo použít jako náhrada za klasický benzín? V úvahu připadá klasická vodka, odstraňovač laků, osvěžovač vzduchu, ethanol, univerzální silikonový olej WD-40, terpentýn, ředidlo nebo technický benzín.
Ještě před samotným experimentem však opět dojde na úpravu pokusného Oplu Corsa, kterému od posledního testu zůstalo na střeše křeslo. Vůz přijde o klasickou nádrž a palivové čerpadlo se přesunuje do malé improvizované nádrže na podlaze před spolujezdcem, kterou tvoří plastový barel a květináč.
Ještě před experimentem na prázdné silnici se ukáže, že osvěžovač vzduchu rozhodně fungovat nebude. Prvním palivem je tak technický benzín, se kterým automobil funguje naprosto bez problému - pouze palivová pumpa vydává divné zvuky. Další na řadě je etanol, který má modré zabarvení. Motor však neběží zrovna nejlépe a navíc začne problikávat kontrolka motoru. Otáčky často padají a motor má tendenci se zastavovat - přesto se podařilo nabrat s tímto palivem rychlost a pak fungovalo celkem slušně.
Odstraňovač laku na nehty zní od začátku jako extrémní řešení, přesto s ním motoru dokázal fungovat. Jeho chod byl však dost hrubý a neměl moc výkonu na rozdávání. Na řadu tak přišlo ředidlo, které bylo vůbec nejextrémnějším a nejnebezpečnějším palivem - pro auto, motor i palivový systém. Auto s ředidlem v nádrži však fungovalo až překvapivě dobře a problém mu nedělalo ani dosáhnout vyšší rychlosti. Jak se ovšem ukázalo, už během chvíle se podepsalo na palivové pumpě, jejíž plastové části byly evidentně narušeny.
Následovala vodka s 40% obsahem alkoholu, která se však neosvědčila. Obsah alkoholu byl zkrátka příliš nízký a vůz tak ani nenastartoval. Další na řadě byl terpentýn, se kterým auto opět fungovalo překvapivě dobře - problémem nebylo ani protáčení pneumatik. Podle Mila se dokonce jednalo o nejlepší alternativu, která se dá v supermarketu koupit.
Posledním palivem pak byl univerzální olej WD-40, kterého má Milo v garáži rovnou celý barel. Očekávání byla dost nízká, nicméně k všeobecnému překvapení se ukázalo, že motor dokáže bez větších obtíží spalovat i WD-40. Navíc běžel překvapivě hladce.
Jaké jsou tedy výsledky? S technickým benzínem, ředidlem, terpentýnem a WD-40 běžel motor bez větších výhrad. S etanolem a odstraňovačem laku na nehty už byly výsledky o poznání horší. Úplným propadákem pak byla vodka.
Jak ovšem Milo na konci videa shrnuje, použití jakéhokoliv z těchto alternativních paliv může motoru dost výrazně uškodit a zkrátit jeho životnost - v žádném případě tedy nic z výše zmíněného nedoporučujeme. Navíc je tradiční benzín i výrazně levnější, takže zkoušet cokoliv z výše uvedeného nemá žádný velký smysl. Zvláště pak v Česku, kde je čerpací stanice prakticky na každém rohu.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.