Většina světových automobilek se v poslední době věnuje hlavně dvěma směrům. Jedním je elektrifikace a vývoj čistě elektrických modelů. Tím druhým pak vývoj autonomních bezpečnostních systémů, na jehož konci by měly stát čistě autonomní vozy. Co si ale o tomto vývoji myslí Jeremy Clarkson?
K těmto tématům se vyjádřil jeden z nejslavnějších motoristických novinářů světa v rozhovoru pro kanadský The Globe Mail, který Clarksona vyzpovídal ještě před oficiální premiérou třetí série The Grand Tour. Většina rozhovoru se samozřejmě točila hlavně kolem tohoto pořadu a jeho kolegů, některé z dotazů však směřovaly i k autům.
Jedna z otázek zněla, zda budou autonomní vozy „přítel nebo nepřítel," načež Clarkson odpověděl přesně ve svém stylu: „To je naprosto irelevantní. Nikdy se to nestane. Ještě nepostavili robota, který by byl schopný mi přinést pantofle, tak jak probůh chtějí postavit robota, který by byl schopný mě odvézt domů skrz Londýn? Ne, v našem životě k tomu nedojde."
Další otázka se vztahovala k elektrickým automobilům, respektive zda se skutečně jedná o budoucnost. Zda Clarkson možná trochu překvapil, neboť proti nim nic nemá. Hned vzápětí však dodal, že to taky nebude fungovat „Velká Británie, vlastně většina zemí, nemá nic jako dostatečnou kapacitu k nabíjení elektromobilů každou noc. Pokud by se ale objevily vodíkové palivové články, to by byl ten správný směr."
Další otázka se věnovala sdílení silnic mezi motoristy a cyklisty, což vyústilo v Clarksonovu známou kritiku cyklistických pruhů v Londýně a nesmyslně vysokých poplatků za průjezd města starším autem. Ty totiž podle jeho názoru nevedou k ničemu jinému, než trestání chudých lidí za to, že jsou chudí a nemají na novější auto.
A právě téma automobilů vedlo k otázce, co právě Clarkson parkuje ve své garáži. „Mám nový Range Rover a taky velice starý Range Rover. Také jsem si nechal pár aut z natáčení." Z této sezóny Grand Tour si Clarkson nechal třeba Alfu Romeo GTV6, nebo Jeep Wrangler, se kterým zdolával Kolumbii. Ze starší série si ponechal stroj vlastní výroby nazvaný Excellent, což je podvozek Land Roveru s karoserií staršího Mercedesu. Malým pokladem v jeho sbírce je pak Mercedes 600 Grosser. Jak ovšem poznamenal, už je starý a vyžívá se hlavně jízdou v Range Roverech.
Starší Range Rover přitom Clarkson v jedné z dalších otázek popsal stylem „Pořád do něj musím cpát peníze, aby zůstal pojízdný. Ale stojí za to." A proč je vlastně jeho garáž tvořena převážně staršími vozy? „Nová auta mají tendenci vzájemně splývat. Je to prostě 14 stop (4.2 metru) auta. Koupíte si je jako tapetu. Stará auta ale mají svoji osobitost."
Zobrazit příspěvek na InstagramuFor the second time in my life, I own a GTV6.
„Všichni z našeho pořadu se shodneme, že stará auta jsou hrozná - hlučná, nespolehlivá, drahá, nemají klimatizaci, řízení je těžké, nejsou pohodlná ani příliš rychlá - ale mnoho z nich vypadá extrémně půvabně. A to je podle mě to lákavé: vzácnost a krása."
A jaké auto by Clarkson raději nikdy neprodal? Odpověď na tuto otázku zůstává stále stejná: BMW 3.0 CSL. „Koupil jsem to auto za 3 000 liber a prodal za 2 800. Teď však mají hodnotu... obrovskou, ale není to jen o penězích, bylo to prostě skvělé auto."
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?