Většina světových automobilek se v poslední době věnuje hlavně dvěma směrům. Jedním je elektrifikace a vývoj čistě elektrických modelů. Tím druhým pak vývoj autonomních bezpečnostních systémů, na jehož konci by měly stát čistě autonomní vozy. Co si ale o tomto vývoji myslí Jeremy Clarkson?
K těmto tématům se vyjádřil jeden z nejslavnějších motoristických novinářů světa v rozhovoru pro kanadský The Globe Mail, který Clarksona vyzpovídal ještě před oficiální premiérou třetí série The Grand Tour. Většina rozhovoru se samozřejmě točila hlavně kolem tohoto pořadu a jeho kolegů, některé z dotazů však směřovaly i k autům.
Jedna z otázek zněla, zda budou autonomní vozy „přítel nebo nepřítel," načež Clarkson odpověděl přesně ve svém stylu: „To je naprosto irelevantní. Nikdy se to nestane. Ještě nepostavili robota, který by byl schopný mi přinést pantofle, tak jak probůh chtějí postavit robota, který by byl schopný mě odvézt domů skrz Londýn? Ne, v našem životě k tomu nedojde."
Další otázka se vztahovala k elektrickým automobilům, respektive zda se skutečně jedná o budoucnost. Zda Clarkson možná trochu překvapil, neboť proti nim nic nemá. Hned vzápětí však dodal, že to taky nebude fungovat „Velká Británie, vlastně většina zemí, nemá nic jako dostatečnou kapacitu k nabíjení elektromobilů každou noc. Pokud by se ale objevily vodíkové palivové články, to by byl ten správný směr."
Další otázka se věnovala sdílení silnic mezi motoristy a cyklisty, což vyústilo v Clarksonovu známou kritiku cyklistických pruhů v Londýně a nesmyslně vysokých poplatků za průjezd města starším autem. Ty totiž podle jeho názoru nevedou k ničemu jinému, než trestání chudých lidí za to, že jsou chudí a nemají na novější auto.
A právě téma automobilů vedlo k otázce, co právě Clarkson parkuje ve své garáži. „Mám nový Range Rover a taky velice starý Range Rover. Také jsem si nechal pár aut z natáčení." Z této sezóny Grand Tour si Clarkson nechal třeba Alfu Romeo GTV6, nebo Jeep Wrangler, se kterým zdolával Kolumbii. Ze starší série si ponechal stroj vlastní výroby nazvaný Excellent, což je podvozek Land Roveru s karoserií staršího Mercedesu. Malým pokladem v jeho sbírce je pak Mercedes 600 Grosser. Jak ovšem poznamenal, už je starý a vyžívá se hlavně jízdou v Range Roverech.
Starší Range Rover přitom Clarkson v jedné z dalších otázek popsal stylem „Pořád do něj musím cpát peníze, aby zůstal pojízdný. Ale stojí za to." A proč je vlastně jeho garáž tvořena převážně staršími vozy? „Nová auta mají tendenci vzájemně splývat. Je to prostě 14 stop (4.2 metru) auta. Koupíte si je jako tapetu. Stará auta ale mají svoji osobitost."
Zobrazit příspěvek na InstagramuFor the second time in my life, I own a GTV6.
„Všichni z našeho pořadu se shodneme, že stará auta jsou hrozná - hlučná, nespolehlivá, drahá, nemají klimatizaci, řízení je těžké, nejsou pohodlná ani příliš rychlá - ale mnoho z nich vypadá extrémně půvabně. A to je podle mě to lákavé: vzácnost a krása."
A jaké auto by Clarkson raději nikdy neprodal? Odpověď na tuto otázku zůstává stále stejná: BMW 3.0 CSL. „Koupil jsem to auto za 3 000 liber a prodal za 2 800. Teď však mají hodnotu... obrovskou, ale není to jen o penězích, bylo to prostě skvělé auto."
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.