Období přezouvání na letní pneumatiky už je opět za dveřmi. Spotřebitelský časopis dTest proto ve spolupráci s německým autoklubem ADAC otestoval obutí pro letní sezónu. Náročnými zkouškami prošly pneu o rozměrech 185/65 R15 a vůbec poprvé také dodávkové 215/65 R16C. U populárních patnáctek byly výsledky bez negativních překvapení, zato z dodávkových gum testujícím vstávaly vlasy hrůzou.
„Zkoušky šestnáctek pro dodávky a větší vozy skončily jednoznačným zklamáním. Všechny vykazovaly větší či menší nedostatky, vesměs kvůli jízdě na mokré vozovce. Polovina testovaných gum zcela propadla. Příčinou byla především mizerná ovladatelnost a dlouhá brzdná dráha. Relativně nejlépe dopadla Apollo Altrust, která jela na suchu dobře a na mokru posbírala průměrné známky,“ shrnuje smutné výsledky testu Michal Mikoláš, redaktor časopisu dTest.
Kvalitní letní pneumatika má dobrou přilnavost a současně dokáže díky správně řešenému vzorku optimálně odvádět vodu. Směs musí být dostatečně tvrdá, aby se pneumatika rychle nesjížděla, tvrdost gumy by ale neměla zhoršovat přilnavost. Při vývoji šestnáctipalcových pneumatik pro dodávky a příbuzné typy vozů se vše podřizuje odolnosti a výdrži. To způsobuje, že v jízdních vlastnostech mohou jen těžko konkurovat běžným pneu pro osobní automobily. Moderní dodávky navíc mohou mít silný motor a vysoký výkon, což může na mokré vozovce představovat problém. „Celkově největšími propadáky testu byly Hankook Vantra LT a Kleber Transpro. Jejich výkony na mokru byly tak špatné, že v konečném hodnocení nezískaly ani jeden procentní bod,“ konstatuje Michal Mikoláš.
Dodávkové pneumatiky však potěšily slušnou odolností. Průměrně vydržely zhruba 50 tisíc kilometrů, což odpovídá těm nejlepším pneu pro osobní vozy. Nejdéle vydržely pneu Sava Trenta 2, vyměnit potřebovaly až po 81 tisících kilometrů. Nejdříve byly „na odpis“ pneu Nokian cLine, a to již po zhruba 31 tisících kilometrů.
Zkoušky pneu s běžnými rozměry 185/65 R15 proběhly bez větších překvapení. „Nejpovedenější patnáctipalcovou pneumatikou je Bridgestone Turanza T005, která nabízí výborné jízdní vlastnosti zejména na suchu. Jedinou drobnou vadou na kráse je její vyšší vnější hlučnost. Doporučit můžeme také Vredestein Sportrac 5,“ uvádí Mikoláš. Třetí místo mezi patnáctkami připadlo celoroční pneu Michelin Crossclimate+, o němž výrobce tvrdí, že na suchu umí brzdit jako regulérní letní guma. Výsledky testu to však potvrdily jen částečně; za brzdění na suchu dostal Michelin uspokojivou známku. Zato na mokru rozhodně patřil k nadprůměru.
Testované pneumatiky byly podrobeny zkouškám jízdních vlastností, opotřebení, vlivu na spotřebu či hlučnosti. Největší váhu měly zkoušky jízdy na mokré vozovce. Na speciálních drahách (jedné asfaltové, druhé betonové) byly vytvořeny podmínky simulující hustý déšť a měřila se délka brzdné dráhy při zpomalení z 80 na 20 km/h. Při testech jízdních vlastností na suchu se posuzovala ovladatelnost a jízdní stabilita – odezva při zatáčení, mrštnost při projíždění esovitých zatáček, trakce (jak pneumatiky „drží“ na asfaltu) a také přesnost při řízení. Tyto zkoušky byly doplněny měřením délky brzdné dráhy.
Zákon ukládá povinnost mít obuté zimní pneumatiky v období 1. listopadu až 31. března, pokud se na silnici nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo by se podle předpovědi počasí mohla vyskytovat.
Kompletní výsledky testu letních pneumatik jsou do konce února volně přístupné na www.dtest.cz/pneu.
Auta, která obouvají rozměr 185/65 R15:
Alfa Romeo Mito Citroën Berlingo, C3, DS3, Nemo, Xsara Picasso Dacia Dokker, Lodgy, Logan, Sandero Fiat Doblo, Fiorino, Linea, Multipla, Panda, Punto, Qubo Hyundai i20, i30 Kia Cee’d, Pro Cee’d, Rio, Stonic Mazda 2 Mercedes třídy A Opel Adam, Adam Rocks, Astra, Combo, Corsa Peugeot 207, Bipper, Partner Renault Clio, Kangoo, Zoe Seat Ibiza Subaru Trezia Toyota Verso Volkswagen PoloAuta, která obouvají rozměr 215/65 R16C
Ford Transit Iveco Daily IV, V Nissan Interstar, Primastar Opel Movano B, Vivaro B Renault Master, Traffic Volkswagen Transporter T5, T6Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?