Období přezouvání na letní pneumatiky už je opět za dveřmi. Spotřebitelský časopis dTest proto ve spolupráci s německým autoklubem ADAC otestoval obutí pro letní sezónu. Náročnými zkouškami prošly pneu o rozměrech 185/65 R15 a vůbec poprvé také dodávkové 215/65 R16C. U populárních patnáctek byly výsledky bez negativních překvapení, zato z dodávkových gum testujícím vstávaly vlasy hrůzou.
„Zkoušky šestnáctek pro dodávky a větší vozy skončily jednoznačným zklamáním. Všechny vykazovaly větší či menší nedostatky, vesměs kvůli jízdě na mokré vozovce. Polovina testovaných gum zcela propadla. Příčinou byla především mizerná ovladatelnost a dlouhá brzdná dráha. Relativně nejlépe dopadla Apollo Altrust, která jela na suchu dobře a na mokru posbírala průměrné známky,“ shrnuje smutné výsledky testu Michal Mikoláš, redaktor časopisu dTest.
Kvalitní letní pneumatika má dobrou přilnavost a současně dokáže díky správně řešenému vzorku optimálně odvádět vodu. Směs musí být dostatečně tvrdá, aby se pneumatika rychle nesjížděla, tvrdost gumy by ale neměla zhoršovat přilnavost. Při vývoji šestnáctipalcových pneumatik pro dodávky a příbuzné typy vozů se vše podřizuje odolnosti a výdrži. To způsobuje, že v jízdních vlastnostech mohou jen těžko konkurovat běžným pneu pro osobní automobily. Moderní dodávky navíc mohou mít silný motor a vysoký výkon, což může na mokré vozovce představovat problém. „Celkově největšími propadáky testu byly Hankook Vantra LT a Kleber Transpro. Jejich výkony na mokru byly tak špatné, že v konečném hodnocení nezískaly ani jeden procentní bod,“ konstatuje Michal Mikoláš.
Dodávkové pneumatiky však potěšily slušnou odolností. Průměrně vydržely zhruba 50 tisíc kilometrů, což odpovídá těm nejlepším pneu pro osobní vozy. Nejdéle vydržely pneu Sava Trenta 2, vyměnit potřebovaly až po 81 tisících kilometrů. Nejdříve byly „na odpis“ pneu Nokian cLine, a to již po zhruba 31 tisících kilometrů.
Zkoušky pneu s běžnými rozměry 185/65 R15 proběhly bez větších překvapení. „Nejpovedenější patnáctipalcovou pneumatikou je Bridgestone Turanza T005, která nabízí výborné jízdní vlastnosti zejména na suchu. Jedinou drobnou vadou na kráse je její vyšší vnější hlučnost. Doporučit můžeme také Vredestein Sportrac 5,“ uvádí Mikoláš. Třetí místo mezi patnáctkami připadlo celoroční pneu Michelin Crossclimate+, o němž výrobce tvrdí, že na suchu umí brzdit jako regulérní letní guma. Výsledky testu to však potvrdily jen částečně; za brzdění na suchu dostal Michelin uspokojivou známku. Zato na mokru rozhodně patřil k nadprůměru.
Testované pneumatiky byly podrobeny zkouškám jízdních vlastností, opotřebení, vlivu na spotřebu či hlučnosti. Největší váhu měly zkoušky jízdy na mokré vozovce. Na speciálních drahách (jedné asfaltové, druhé betonové) byly vytvořeny podmínky simulující hustý déšť a měřila se délka brzdné dráhy při zpomalení z 80 na 20 km/h. Při testech jízdních vlastností na suchu se posuzovala ovladatelnost a jízdní stabilita – odezva při zatáčení, mrštnost při projíždění esovitých zatáček, trakce (jak pneumatiky „drží“ na asfaltu) a také přesnost při řízení. Tyto zkoušky byly doplněny měřením délky brzdné dráhy.
Zákon ukládá povinnost mít obuté zimní pneumatiky v období 1. listopadu až 31. března, pokud se na silnici nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo by se podle předpovědi počasí mohla vyskytovat.
Kompletní výsledky testu letních pneumatik jsou do konce února volně přístupné na www.dtest.cz/pneu.
Auta, která obouvají rozměr 185/65 R15:
Alfa Romeo Mito Citroën Berlingo, C3, DS3, Nemo, Xsara Picasso Dacia Dokker, Lodgy, Logan, Sandero Fiat Doblo, Fiorino, Linea, Multipla, Panda, Punto, Qubo Hyundai i20, i30 Kia Cee’d, Pro Cee’d, Rio, Stonic Mazda 2 Mercedes třídy A Opel Adam, Adam Rocks, Astra, Combo, Corsa Peugeot 207, Bipper, Partner Renault Clio, Kangoo, Zoe Seat Ibiza Subaru Trezia Toyota Verso Volkswagen PoloAuta, která obouvají rozměr 215/65 R16C
Ford Transit Iveco Daily IV, V Nissan Interstar, Primastar Opel Movano B, Vivaro B Renault Master, Traffic Volkswagen Transporter T5, T6BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.