dTest a ADAC testovali letní pneumatiky. Z některých odborníkům vstávaly vlasy hrůzou

mao / AutoRoad.cz, 19. února 2019, 13:58 Google+

Období přezouvání na letní pneumatiky už je opět za dveřmi. Spotřebitelský časopis dTest proto ve spolupráci s německým autoklubem ADAC otestoval obutí pro letní sezónu. Náročnými zkouškami prošly pneu o rozměrech 185/65 R15 a vůbec poprvé také dodávkové 215/65 R16C. U populárních patnáctek byly výsledky bez negativních překvapení, zato z dodávkových gum testujícím vstávaly vlasy hrůzou.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto z testování letních pneumatik

Ilustrační foto z testování letních pneumatik | foto: dTest

Sdílejte článek

„Zkoušky šestnáctek pro dodávky a větší vozy skončily jednoznačným zklamáním. Všechny vykazovaly větší či menší nedostatky, vesměs kvůli jízdě na mokré vozovce. Polovina testovaných gum zcela propadla. Příčinou byla především mizerná ovladatelnost a dlouhá brzdná dráha. Relativně nejlépe dopadla Apollo Altrust, která jela na suchu dobře a na mokru posbírala průměrné známky,“ shrnuje smutné výsledky testu Michal Mikoláš, redaktor časopisu dTest.

Kvalitní letní pneumatika má dobrou přilnavost a současně dokáže díky správně řešenému vzorku optimálně odvádět vodu. Směs musí být dostatečně tvrdá, aby se pneumatika rychle nesjížděla, tvrdost gumy by ale neměla zhoršovat přilnavost. Při vývoji šestnáctipalcových pneumatik pro dodávky a příbuzné typy vozů se vše podřizuje odolnosti a výdrži. To způsobuje, že v jízdních vlastnostech mohou jen těžko konkurovat běžným pneu pro osobní automobily. Moderní dodávky navíc mohou mít silný motor a vysoký výkon, což může na mokré vozovce představovat problém. „Celkově největšími propadáky testu byly Hankook Vantra LT a Kleber Transpro. Jejich výkony na mokru byly tak špatné, že v konečném hodnocení nezískaly ani jeden procentní bod,“ konstatuje Michal Mikoláš.

Dodávkové pneumatiky však potěšily slušnou odolností. Průměrně vydržely zhruba 50 tisíc kilometrů, což odpovídá těm nejlepším pneu pro osobní vozy. Nejdéle vydržely pneu Sava Trenta 2, vyměnit potřebovaly až po 81 tisících kilometrů. Nejdříve byly „na odpis“ pneu Nokian cLine, a to již po zhruba 31 tisících kilometrů.

Zkoušky pneu s běžnými rozměry 185/65 R15 proběhly bez větších překvapení. „Nejpovedenější patnáctipalcovou pneumatikou je Bridgestone Turanza T005, která nabízí výborné jízdní vlastnosti zejména na suchu. Jedinou drobnou vadou na kráse je její vyšší vnější hlučnost. Doporučit můžeme také Vredestein Sportrac 5,“ uvádí Mikoláš. Třetí místo mezi patnáctkami připadlo celoroční pneu Michelin Crossclimate+, o němž výrobce tvrdí, že na suchu umí brzdit jako regulérní letní guma. Výsledky testu to však potvrdily jen částečně; za brzdění na suchu dostal Michelin uspokojivou známku. Zato na mokru rozhodně patřil k nadprůměru.

Testované pneumatiky byly podrobeny zkouškám jízdních vlastností, opotřebení, vlivu na spotřebu či hlučnosti. Největší váhu měly zkoušky jízdy na mokré vozovce. Na speciálních drahách (jedné asfaltové, druhé betonové) byly vytvořeny podmínky simulující hustý déšť a měřila se délka brzdné dráhy při zpomalení z 80 na 20 km/h. Při testech jízdních vlastností na suchu se posuzovala ovladatelnost a jízdní stabilita – odezva při zatáčení, mrštnost při projíždění esovitých zatáček, trakce (jak pneumatiky „drží“ na asfaltu) a také přesnost při řízení. Tyto zkoušky byly doplněny měřením délky brzdné dráhy.

img-responsive

Ilustrační foto z testování letních pneumatik | foto: dTest

Zákon ukládá povinnost mít obuté zimní pneumatiky v období 1. listopadu až 31. března, pokud se na silnici nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo by se podle předpovědi počasí mohla vyskytovat.

Kompletní výsledky testu letních pneumatik jsou do konce února volně přístupné na www.dtest.cz/pneu.

Auta, která obouvají rozměr 185/65 R15:

  • Alfa Romeo Mito
  • Citroën Berlingo, C3, DS3, Nemo, Xsara Picasso
  • Dacia Dokker, Lodgy, Logan, Sandero
  • Fiat Doblo, Fiorino, Linea, Multipla, Panda, Punto, Qubo
  • Hyundai i20, i30
  • Kia Cee’d, Pro Cee’d, Rio, Stonic
  • Mazda 2
  • Mercedes třídy A
  • Opel Adam, Adam Rocks, Astra, Combo, Corsa
  • Peugeot 207, Bipper, Partner
  • Renault Clio, Kangoo, Zoe
  • Seat Ibiza
  • Subaru Trezia
  • Toyota Verso
  • Volkswagen Polo

Auta, která obouvají rozměr 215/65 R16C

  • Ford Transit
  • Iveco Daily IV, V
  • Nissan Interstar, Primastar
  • Opel Movano B, Vivaro B
  • Renault Master, Traffic
  • Volkswagen Transporter T5, T6
Google+ Vytisknout

Diskuze: dTest a ADAC testovali letní pneumatiky. Z některých odborníkům vstávaly vlasy hrůzou

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

GMV-2

Nejbizarnější sovětský stroj? Auto z proudového bombardéru vzniklo v garáži

Landwind X7

Land Rover vyhrál soud s čínskou kopií. Jde ale opravdu o výhru západu?

Grove

Číňané ukázalí vodíkový vůz, ujede 1000 km a má dveře jako Lamborghini

ZAZ 968

Záporožec WRX? Rusové postavili šílený stroj na základě lidového vozítka

Lixiang Zhizhao One

Prémiové SUV z Číny? Leading Ideal nabídne luxus a netradiční hybridní pohon

Borgward BX7

Znovuzrozený Borgward změnil majitele, odkoupila jej konkurence Uberu

reklama
reklama

Doporučujeme

Nový Ford Focus ST 2019

Nový Ford Focus ST 2019: Výkonný, agilní a přesto stále praktický

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Legální podvod? Takto se automobilky snaží využít mezery v zákonech ve svůj prospěch

  2. Volkswagen potichu odhalil nové logo, téměř nikdo si ho ale nevšiml

  3. Nejdražší auto světa byla jen replika? Úchvatné Bugatti usvědčilo video z konce výstavy

  4. Nejvhodnější nové vozy v jednotlivých segmentech vybrala hvězda Top Gear

  5. Nová Škoda Octavia dorazí ještě letos, oslaví tak 60. výročí modelu

  6. Motorka křížená s Lamborghini? Tahle výstřední hračka ukrývá V8 a 445 koní

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud