dTest a ADAC testovali letní pneumatiky. Z některých odborníkům vstávaly vlasy hrůzou

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 19. února 2019, 13:58 Google+

Období přezouvání na letní pneumatiky už je opět za dveřmi. Spotřebitelský časopis dTest proto ve spolupráci s německým autoklubem ADAC otestoval obutí pro letní sezónu. Náročnými zkouškami prošly pneu o rozměrech 185/65 R15 a vůbec poprvé také dodávkové 215/65 R16C. U populárních patnáctek byly výsledky bez negativních překvapení, zato z dodávkových gum testujícím vstávaly vlasy hrůzou.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto z testování letních pneumatik

Ilustrační foto z testování letních pneumatik | foto: dTest

Sdílejte článek

„Zkoušky šestnáctek pro dodávky a větší vozy skončily jednoznačným zklamáním. Všechny vykazovaly větší či menší nedostatky, vesměs kvůli jízdě na mokré vozovce. Polovina testovaných gum zcela propadla. Příčinou byla především mizerná ovladatelnost a dlouhá brzdná dráha. Relativně nejlépe dopadla Apollo Altrust, která jela na suchu dobře a na mokru posbírala průměrné známky,“ shrnuje smutné výsledky testu Michal Mikoláš, redaktor časopisu dTest.

Kvalitní letní pneumatika má dobrou přilnavost a současně dokáže díky správně řešenému vzorku optimálně odvádět vodu. Směs musí být dostatečně tvrdá, aby se pneumatika rychle nesjížděla, tvrdost gumy by ale neměla zhoršovat přilnavost. Při vývoji šestnáctipalcových pneumatik pro dodávky a příbuzné typy vozů se vše podřizuje odolnosti a výdrži. To způsobuje, že v jízdních vlastnostech mohou jen těžko konkurovat běžným pneu pro osobní automobily. Moderní dodávky navíc mohou mít silný motor a vysoký výkon, což může na mokré vozovce představovat problém. „Celkově největšími propadáky testu byly Hankook Vantra LT a Kleber Transpro. Jejich výkony na mokru byly tak špatné, že v konečném hodnocení nezískaly ani jeden procentní bod,“ konstatuje Michal Mikoláš.

Dodávkové pneumatiky však potěšily slušnou odolností. Průměrně vydržely zhruba 50 tisíc kilometrů, což odpovídá těm nejlepším pneu pro osobní vozy. Nejdéle vydržely pneu Sava Trenta 2, vyměnit potřebovaly až po 81 tisících kilometrů. Nejdříve byly „na odpis“ pneu Nokian cLine, a to již po zhruba 31 tisících kilometrů.

Zkoušky pneu s běžnými rozměry 185/65 R15 proběhly bez větších překvapení. „Nejpovedenější patnáctipalcovou pneumatikou je Bridgestone Turanza T005, která nabízí výborné jízdní vlastnosti zejména na suchu. Jedinou drobnou vadou na kráse je její vyšší vnější hlučnost. Doporučit můžeme také Vredestein Sportrac 5,“ uvádí Mikoláš. Třetí místo mezi patnáctkami připadlo celoroční pneu Michelin Crossclimate+, o němž výrobce tvrdí, že na suchu umí brzdit jako regulérní letní guma. Výsledky testu to však potvrdily jen částečně; za brzdění na suchu dostal Michelin uspokojivou známku. Zato na mokru rozhodně patřil k nadprůměru.

Testované pneumatiky byly podrobeny zkouškám jízdních vlastností, opotřebení, vlivu na spotřebu či hlučnosti. Největší váhu měly zkoušky jízdy na mokré vozovce. Na speciálních drahách (jedné asfaltové, druhé betonové) byly vytvořeny podmínky simulující hustý déšť a měřila se délka brzdné dráhy při zpomalení z 80 na 20 km/h. Při testech jízdních vlastností na suchu se posuzovala ovladatelnost a jízdní stabilita – odezva při zatáčení, mrštnost při projíždění esovitých zatáček, trakce (jak pneumatiky „drží“ na asfaltu) a také přesnost při řízení. Tyto zkoušky byly doplněny měřením délky brzdné dráhy.

img-responsive

Ilustrační foto z testování letních pneumatik | foto: dTest

Zákon ukládá povinnost mít obuté zimní pneumatiky v období 1. listopadu až 31. března, pokud se na silnici nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo by se podle předpovědi počasí mohla vyskytovat.

Kompletní výsledky testu letních pneumatik jsou do konce února volně přístupné na www.dtest.cz/pneu.

Auta, která obouvají rozměr 185/65 R15:

  • Alfa Romeo Mito
  • Citroën Berlingo, C3, DS3, Nemo, Xsara Picasso
  • Dacia Dokker, Lodgy, Logan, Sandero
  • Fiat Doblo, Fiorino, Linea, Multipla, Panda, Punto, Qubo
  • Hyundai i20, i30
  • Kia Cee’d, Pro Cee’d, Rio, Stonic
  • Mazda 2
  • Mercedes třídy A
  • Opel Adam, Adam Rocks, Astra, Combo, Corsa
  • Peugeot 207, Bipper, Partner
  • Renault Clio, Kangoo, Zoe
  • Seat Ibiza
  • Subaru Trezia
  • Toyota Verso
  • Volkswagen Polo

Auta, která obouvají rozměr 215/65 R16C

  • Ford Transit
  • Iveco Daily IV, V
  • Nissan Interstar, Primastar
  • Opel Movano B, Vivaro B
  • Renault Master, Traffic
  • Volkswagen Transporter T5, T6
Vytisknout

Diskuze: dTest a ADAC testovali letní pneumatiky. Z některých odborníkům vstávaly vlasy hrůzou

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Nový Ford Focus ST 2019

Nový Ford Focus ST 2019: Výkonný, agilní a přesto stále praktický

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud