Období přezouvání na letní pneumatiky už je opět za dveřmi. Spotřebitelský časopis dTest proto ve spolupráci s německým autoklubem ADAC otestoval obutí pro letní sezónu. Náročnými zkouškami prošly pneu o rozměrech 185/65 R15 a vůbec poprvé také dodávkové 215/65 R16C. U populárních patnáctek byly výsledky bez negativních překvapení, zato z dodávkových gum testujícím vstávaly vlasy hrůzou.
„Zkoušky šestnáctek pro dodávky a větší vozy skončily jednoznačným zklamáním. Všechny vykazovaly větší či menší nedostatky, vesměs kvůli jízdě na mokré vozovce. Polovina testovaných gum zcela propadla. Příčinou byla především mizerná ovladatelnost a dlouhá brzdná dráha. Relativně nejlépe dopadla Apollo Altrust, která jela na suchu dobře a na mokru posbírala průměrné známky,“ shrnuje smutné výsledky testu Michal Mikoláš, redaktor časopisu dTest.
Kvalitní letní pneumatika má dobrou přilnavost a současně dokáže díky správně řešenému vzorku optimálně odvádět vodu. Směs musí být dostatečně tvrdá, aby se pneumatika rychle nesjížděla, tvrdost gumy by ale neměla zhoršovat přilnavost. Při vývoji šestnáctipalcových pneumatik pro dodávky a příbuzné typy vozů se vše podřizuje odolnosti a výdrži. To způsobuje, že v jízdních vlastnostech mohou jen těžko konkurovat běžným pneu pro osobní automobily. Moderní dodávky navíc mohou mít silný motor a vysoký výkon, což může na mokré vozovce představovat problém. „Celkově největšími propadáky testu byly Hankook Vantra LT a Kleber Transpro. Jejich výkony na mokru byly tak špatné, že v konečném hodnocení nezískaly ani jeden procentní bod,“ konstatuje Michal Mikoláš.
Dodávkové pneumatiky však potěšily slušnou odolností. Průměrně vydržely zhruba 50 tisíc kilometrů, což odpovídá těm nejlepším pneu pro osobní vozy. Nejdéle vydržely pneu Sava Trenta 2, vyměnit potřebovaly až po 81 tisících kilometrů. Nejdříve byly „na odpis“ pneu Nokian cLine, a to již po zhruba 31 tisících kilometrů.
Zkoušky pneu s běžnými rozměry 185/65 R15 proběhly bez větších překvapení. „Nejpovedenější patnáctipalcovou pneumatikou je Bridgestone Turanza T005, která nabízí výborné jízdní vlastnosti zejména na suchu. Jedinou drobnou vadou na kráse je její vyšší vnější hlučnost. Doporučit můžeme také Vredestein Sportrac 5,“ uvádí Mikoláš. Třetí místo mezi patnáctkami připadlo celoroční pneu Michelin Crossclimate+, o němž výrobce tvrdí, že na suchu umí brzdit jako regulérní letní guma. Výsledky testu to však potvrdily jen částečně; za brzdění na suchu dostal Michelin uspokojivou známku. Zato na mokru rozhodně patřil k nadprůměru.
Testované pneumatiky byly podrobeny zkouškám jízdních vlastností, opotřebení, vlivu na spotřebu či hlučnosti. Největší váhu měly zkoušky jízdy na mokré vozovce. Na speciálních drahách (jedné asfaltové, druhé betonové) byly vytvořeny podmínky simulující hustý déšť a měřila se délka brzdné dráhy při zpomalení z 80 na 20 km/h. Při testech jízdních vlastností na suchu se posuzovala ovladatelnost a jízdní stabilita – odezva při zatáčení, mrštnost při projíždění esovitých zatáček, trakce (jak pneumatiky „drží“ na asfaltu) a také přesnost při řízení. Tyto zkoušky byly doplněny měřením délky brzdné dráhy.
Zákon ukládá povinnost mít obuté zimní pneumatiky v období 1. listopadu až 31. března, pokud se na silnici nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo by se podle předpovědi počasí mohla vyskytovat.
Kompletní výsledky testu letních pneumatik jsou do konce února volně přístupné na www.dtest.cz/pneu.
Auta, která obouvají rozměr 185/65 R15:
Alfa Romeo Mito Citroën Berlingo, C3, DS3, Nemo, Xsara Picasso Dacia Dokker, Lodgy, Logan, Sandero Fiat Doblo, Fiorino, Linea, Multipla, Panda, Punto, Qubo Hyundai i20, i30 Kia Cee’d, Pro Cee’d, Rio, Stonic Mazda 2 Mercedes třídy A Opel Adam, Adam Rocks, Astra, Combo, Corsa Peugeot 207, Bipper, Partner Renault Clio, Kangoo, Zoe Seat Ibiza Subaru Trezia Toyota Verso Volkswagen PoloAuta, která obouvají rozměr 215/65 R16C
Ford Transit Iveco Daily IV, V Nissan Interstar, Primastar Opel Movano B, Vivaro B Renault Master, Traffic Volkswagen Transporter T5, T6Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?