Dvě rychle po sobě jdoucí nehody na dálnicích D5 a D10 v posledních dvou dnech upoutaly opět pozornost k nehodám způsobeným auty v protisměru. BESIP radí: zastavte na krajnici, opusťte vůz a zavolejte policii. V žádném případě se na dálnici autem neotáčejte.
Dvě velmi podobné nehody se odehrály na českých dálnicích ve čtvrtek 14. února odpoledne a následující den ráno. Společným jmenovatelem byla jízda vozidla v protisměru, ať již z důvodu nepozornosti, únavy nebo špatného zdravotního stavu řidiče. BESIP proto sestavil několik základních pokynů, kterými by se měl řidič v provozu řídit.
„Nejdůležitější je, aby se řidič nesnažil na dálnici auto otočit. Nejen, že se to nesmí, ale je to především mimořádně riziková akce, která vzhledem k rychlosti projíždějících vozidel může mít fatální následky,“ uvedl šéf BESIPu Tomáš Neřold.
Co tedy dělat, pokud se ocitnete v protisměru?
Zastavte na krajnici, ideálně na levé vedle nejpomalejšího jízdního pruhu, pokud to však možné není, pak neriskujte a zastavte co nejblíže středovému pásu dálnice. Zapněte varovné blinkry, ať je vaše auto více vidět Utečte z vozidla v reflexní vestě za svodidla. Bohužel i správně odstavené vozidlo představuje vysoké riziko srážky. Volejte linku 158 a informujte Policii o své poloze, vyčkejte do jejího příjezdu.Jak se zachovat, vidíte-li jiné vozidlo v protisměru? V tomto případě je postup jednoduchý – pokud je to možné, okamžitě se spojte s Policií ČR prostřednictvím linky 158 a informujte ji o poloze auta v protisměru.
Již dnes funguje na dálnicích systém detekce vozidel v protisměru, čidla jsou nainstalována na mýtných branách. Jakmile zaregistrují vůz jedoucí opačným směrem, okamžitě spustí poplach v centrále Národního dopravního informačního centra ŘSD a jeho následkem je řidičům zobrazována varovná zpráva na elektronických infotabulích v daném úseku. „Když řidič zaregistruje zprávu o vozidle v protisměru, měl by zvýšit pozornost, zpomalit a zařadit se do pravého jízdního pruhu,“ dodává Tomáš Neřold s tím, že BESIP Ministerstva dopravy ve spolupráci s dopravní policií, Ministerstvem vnitra a Ředitelstvím silnic a dálnic nyní řeší umístění značky STOP PROTISMĚR ve vytipovaných rizikových místech na dálnici. První značky by se mohly na dálnicích objevit během jara.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?