Dvě rychle po sobě jdoucí nehody na dálnicích D5 a D10 v posledních dvou dnech upoutaly opět pozornost k nehodám způsobeným auty v protisměru. BESIP radí: zastavte na krajnici, opusťte vůz a zavolejte policii. V žádném případě se na dálnici autem neotáčejte.
Dvě velmi podobné nehody se odehrály na českých dálnicích ve čtvrtek 14. února odpoledne a následující den ráno. Společným jmenovatelem byla jízda vozidla v protisměru, ať již z důvodu nepozornosti, únavy nebo špatného zdravotního stavu řidiče. BESIP proto sestavil několik základních pokynů, kterými by se měl řidič v provozu řídit.
„Nejdůležitější je, aby se řidič nesnažil na dálnici auto otočit. Nejen, že se to nesmí, ale je to především mimořádně riziková akce, která vzhledem k rychlosti projíždějících vozidel může mít fatální následky,“ uvedl šéf BESIPu Tomáš Neřold.
Co tedy dělat, pokud se ocitnete v protisměru?
Zastavte na krajnici, ideálně na levé vedle nejpomalejšího jízdního pruhu, pokud to však možné není, pak neriskujte a zastavte co nejblíže středovému pásu dálnice. Zapněte varovné blinkry, ať je vaše auto více vidět Utečte z vozidla v reflexní vestě za svodidla. Bohužel i správně odstavené vozidlo představuje vysoké riziko srážky. Volejte linku 158 a informujte Policii o své poloze, vyčkejte do jejího příjezdu.Jak se zachovat, vidíte-li jiné vozidlo v protisměru? V tomto případě je postup jednoduchý – pokud je to možné, okamžitě se spojte s Policií ČR prostřednictvím linky 158 a informujte ji o poloze auta v protisměru.
Již dnes funguje na dálnicích systém detekce vozidel v protisměru, čidla jsou nainstalována na mýtných branách. Jakmile zaregistrují vůz jedoucí opačným směrem, okamžitě spustí poplach v centrále Národního dopravního informačního centra ŘSD a jeho následkem je řidičům zobrazována varovná zpráva na elektronických infotabulích v daném úseku. „Když řidič zaregistruje zprávu o vozidle v protisměru, měl by zvýšit pozornost, zpomalit a zařadit se do pravého jízdního pruhu,“ dodává Tomáš Neřold s tím, že BESIP Ministerstva dopravy ve spolupráci s dopravní policií, Ministerstvem vnitra a Ředitelstvím silnic a dálnic nyní řeší umístění značky STOP PROTISMĚR ve vytipovaných rizikových místech na dálnici. První značky by se mohly na dálnicích objevit během jara.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.