Turecký kutil přestavěl Renault 12 na malou rolbu, celou přestavbu zvládl svépomocí

Renault 12 dostal zřejmě podomácku vyrobený pásový podvozek a proměnil se v malou rolbu (YouTube/Doğan Kabak)
Renault 12 dostal zřejmě podomácku vyrobený pásový podvozek a proměnil se v malou rolbu (YouTube/Doğan Kabak), foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 12. února 2019 11:14
Sdílej:

V automobilovém průmyslu se nám poslední dobou rozšířil takový nešvar: auta postavená na pásech. Vyměnit kola za pásový podvozek obvykle není nic snadného, ovšem v poslední době se tyto úpravy objevují stále častěji. Zářným příkladem je třeba automobilka Nissan, která takto za poslední roky upravila už minimálně tři modely. Mnohem zajímavější však bývají projekty, které vznikají stranou mediálního zájmu a svépomocí.

Nedávno jsme tak informovali například o limuzíně Cadillac na pásech sněžné rolby Skidozer, která byla postavena pro natáčení filmu a následně se objevila na známém americkém inzertním serveru skutečně působivý stroj tehdy vyvolal vlnu zájmu, kterou však krotil nedostatek informací - majitel a stavitel stroje byl totiž vázán smlouvou o mlčenlivosti s produkční společností.

Tentokrát zde máme podobný technický skvost, tentokrát by se ale mělo jednat o čistě podomácku postavený vůz, který není žádným křížencem, ale čistokrevným mutantem. Vůz, který se objevil na tureckém YouTube kanálu Doğan Kabak, je totiž Renaultem 12 z roku 1977, kterému jeho majitel nadělil kompletně pásový podvozek.

Celé video je bohužel pouze v turečtině a anglické titulky u něj chybí. Vycházet tak musíme pouze z informací, které se nám podařilo vypátrat on-line a které se ve videu podařilo zachytit kolegům z Carscoops, kteří na video upozornili.

Začněme tedy od samotného automobilu, kterým je Renault 12. Ten bude pravděpodobně pocházet ze závodu Oyak-Renault, který má automobilka v Turecku a který vyráběl model 12 od roku 1971 do roku 2000, kdy musela být produkce kvůli přísnějším emisním normám ukončena. Pod jeho kapotou by měl být ukryt 1.4 litrový motor s karburátorem, který měl disponovat výkonem 45 kW (cca 61 koní). Těžko však říci, zda tato pohonná jednotka pod kapotou vydržela.

Původně mohl být výkon na kola přenášen manuální čtyř nebo pěti-stupňovou převodovkou, ovšem v tomto případě je všechno jinak. Místo pohonu předních kol totiž Renault dostal zřejmě podomácku vyrobený pásový podvozek, takže nyní je výkon motoru přenášen na zadní tuhou nápravu, na jejichž koncích jsou pásové rozety. Ty pohání zřejmě opět podomácku vyrobený pás, který je napnut na třech obyčejných kolech s pneumatikami.

Pohled do interiéru odhaluje pouze dvojici pedálů, řadící páku a řídící páky, které zřejmě fungují podobně jako ve starších tancích. Přitažením za ovládací páku by tak mělo dojít k přibrzdění jednoho z pásů a celý stroj by se měl začít otáčet na tuto stranu.

Je velice těžké odhadovat, jak dobře se bude stroj chovat v opravdu náročném terénu. Během jízdy na sněhu se totiž projevila absence jakéhokoliv odpružení a tak jízda působila dost uskákaně. Pokud navíc pod kapotou zůstal původní motor, je dost pravděpodobné, že v náročném terénu by stroji rychle došel dech.

I tak se ale skláníme před zručností lidí, kteří dokáží podobný stroj postavit svépomocí.

Stalo se
Testy aut
Toyota ProAce Verso

Test ojetiny: Toyota ProAce Verso VIP – univerzální praktik s bohatou výbavou

Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?

Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?