Věděli jste, že náledí vzniká i při teplotách nad nulou? Podívejte se, na co si dát pozor

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 11. února 2019, 10:49 Google+

Počasí posledních dnů předvádí zajímavé výkyvy, řidiči by však stále měli pamatovat na to, že v tomto období není radno stav silnic podceňovat. Ledovka totiž může vznikat i při teplotách nad nulou a mnohdy ani nebývá vidět. Na co je tedy potřeba si dávat pozor a jak reagovat v krizových situacích?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Náledí - ilustrační foto

Náledí - ilustrační foto | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Řada automobilů je dnes vybavena ukazatelem teploty okolního vzduchu, jeho čidlo však bývá umístěno několik decimetrů nad vozovkou. Takže při plusových teplotách blížících se nule a vlhkém počasí či při jízdě po navlhlém povrchu raději opatrně. Nebezpečí hrozí od soumraku do svítání, ale také za dne v místech s celodenním stínem.

img-responsive

Červený Jeep Grand Cherokee dostal nekontrolovatelný smyk na černém ledu | foto: youtube.com

Z devadesátky na suchu zastavíme na 70 metrech, na ledě až po čtvrt kilometru

Silnice pokrytá náledím se lehce může změnit v hladké kluziště. Přilnavost pneumatik k povrchu klesá na minimum. Adekvátně tomu se prodlouží brzdná dráha. Pokud například z devadesátky na suché silnici zastavíme na 70 a na mokru na necelých 90 metrech, na náledí budeme potřebovat bezmála čtvrt kilometru. V rizikových úsecích se tedy vyplatí snížit rychlost jízdy, maximálně se soustředit na řízení, předvídat. „Zpomalování zahájit s dostatečným předstihem a pedál brzdy ovládat s citem. Opatrnost je na místě i při průjezdu zatáčkou. Nejen pro délku brzdné dráhy, ale i pro odstředivou sílu při jízdě obloukem platí, že se zvyšuje s kvadratickou závislostí na rychlosti jízdy,“ varuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Pojede-li tedy řidič namísto čtyřicítkou osmdesátkou, ze zatáčky ho bude vytlačovat nikoliv dvojnásobná, ale čtyřnásobná síla. Nejlepší jezdeckou taktikou je dostatečně zpomalit ještě na rovném úseku, zatáčku se snažit projet, pokud to její tvar jen trochu dovolí, s konstantně natočeným volantem. Jakékoliv prudké manévry s volantem se mohou zle vymstít.

Černý led – neviditelná námraza, která může nepříjemně překvapit

Pokud víme, že jedeme po náledí, zpravidla se pohybujeme s dostatečnou obezřetností. Velmi nebezpečné ale je lokální náledí, se kterým nepočítáme. Za současného počasí můžeme po delší jízdě po mokrém nebo dokonce suchém povrchu nečekaně narazit na úsek, kde to je namrzlé. Za mlhy a teplot blízkých bodu mrazu může vznikat ledová vrstvička na podchlazené vozovce na mostech. Zrádná může být i jízda za podzimního dne, kdy na úsecích osvícených sluncem stačí noční námraza rozmrznout, ale v úsecích nacházejících se ve stínu se udrží po celý den. Jedná se o severní svahy, lesní úseky a podobně. „A pozor, námraza často nebývá vidět. Může se jednat o tenounkou průsvitnou vrstvičku, glazuru pokrývající tmavý asfalt. Tomuto jevu se říká černý led. Je neviditelný, zaměnitelný za mokrý povrch silnice, tedy velmi nebezpečný,“ varuje Roman Budský.

Na namrzlé vozovce více než kdy jindy musíme dbát na dostatečný odstup od vpředu jedoucích vozidel. Obecně by měla odpovídat úseku ujetému během dvou vteřin jízdy. Na namrzlém povrchu se vyplatí přidat ještě jednu vteřinu. Riziko nepředvídatelného chování před námi jedoucího řidiče je na náledí vyšší. Předvídavost se vyplatí i na dálnicích. Vrstvička černého ledu stojí za nejednou těžkou řetězovou havárii. Rozdíl mezi brzdnými drahami na mokru a náledí je v rychlosti 130 km/h ohromující. Z necelých 170 metrů se může snadno stát bezmála půl kilometru.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Při smyku hlavně zachovat chladnou hlavu

Hlavně nezpanikařit. Auto buď neochotně zatáčí a snaží se po tečně opustit silnici (jedná se o tzv. nedotáčivost), nebo naopak zatáčí až moc, zadek vozidla se nás snaží předběhnout (tzv. přetáčivost). V prvém případě se vyplatí ještě o něco více jemně pootočit volantem do zatáčky. Nezrychlovat a ani nebrzdit. Jedeme-li dostatečně pomalu, přední kola se chytí a obloukem projedeme. Ve druhém případě naopak zmenšíme natočení kol do zatáčky, aby se zadek auta stačil srovnat.

Opět je třeba počínat si jemně. Jinak zadek vozu přejde na druhou stranu. S touto situací si už poradí jen opravdu zkušený šofér. „Snad ještě upozornění pro řidiče moderních aut vybavených moderními stabilizačními systémy. Pomohou, ale nejsou všemocné. Jejich účinnost se totiž odvozuje od přilnavosti kol k povrchu silnice,“ uzavírá Roman Budský.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Věděli jste, že náledí vzniká i při teplotách nad nulou? Podívejte se, na co si dát pozor

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lexus představil první bateriový elektromobil UX 300e

SLIBOVANÝ BOOM ELEKTROMOBILŮ? Registrace ukazují skutečný stav a ministerstvo koná

Nový Ford Kuga

JAK DOPADLO? Nové SUV Ford Kuga na testech bezpečnosti Euro NCAP

Německá prokuratura prohledala sídlo Volkswagenu

Volkswagen MÁ PROBLÉMY! Prokuratura OBSADILA sídlo značky

Hyundai Nexo FCV

Nový rekord v dojezdu sériových vodíkových automobilů

Německý autoservis narazil na spoustu problémů při opravě zadního nárazníku Tesly Model S

Banální oprava Tesly? Netušíte, co vás čeká a kolik to bude stát

Mitsubishi Eclipse Cross

Test: Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 Turbo CVT 4WD, crossover nejen do města

Hyundai i10 2019

SOLIDNĚ VYBAVENÝ Nový Hyundai i10 jde do prodeje za 219 990 Kč v základu

Lexus představil první bateriový elektromobil UX 300e

DALŠÍ KROK LEXUSU? Po hybridech představil UX 300e

Toyota Mirai

Odklon od elektromobility? Německo připravuje investici do jiného zdroje

Lexus NX v areálu Bukovanský mlýn

Tipy na výlet autem po Jižní Moravě

reklama

Doporučujeme

Praktický deštník je jedním z více než 60 Simply Clever řešení ve vozech Škoda

Co spojuje Škodu a den deštníků? Přece Simply Clever řešení

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Společnost Lego představila svou vlastní verzi Tesly Cybertruck

  2. Odklon od elektromobility? Německo připravuje investici do jiného zdroje

  3. Potřebujete levný vůz s náhonem na všechna čtyři kola? Nejvýhodněji pořídíte u Suzuki

  4. Volkswagen MÁ PROBLÉMY! Prokuratura OBSADILA sídlo značky

  5. Test: Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 Turbo CVT 4WD, crossover nejen do města

  6. Banální oprava Tesly? Netušíte, co vás čeká a kolik to bude stát

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud