Uvažujete o pořízení nového auta nebo jste si už nějaký ten vůz zakoupili? Nic moc levná záležitost, že? Určitě přitakáte a rádi byste věděli, jakým způsobem se vyplatí automobil co možná nejlépe chránit.
Vždyť nikdy nevíte, na jakou existenci můžete narazit. Často stačí pouhých několik minut před obchodním centrem a najednou zjistíte, že vlastně nemáte čím odjet. Zabezpečení lze řešit hned několika různými způsoby. Pokud aktuálně příliš netušíte, která metoda by mohla být skutečně účinná, jste na správném místě. My se totiž v následujících řádcích zaměříme na ty nejznámější, jež se nejčastěji používají. Třeba se i vy inspirujete a některou z alternativ využijete.
Mechanický zámek řazeníV dobách ještě nedávno minulých se do vozů tradičně montovaly zámky řadicí páky. Nic moc náročného. Prostě bylo přímo v interiéru vozu o jeden zámek více. Vy jste vždycky po ukončení jízdy pouze zastrčili speciální klíček, jímž se pootočilo a najednou bylo auto poněkud lépe zabezpečeno. Žádná složitá operace, nicméně myslete si neustále na to, že máte řadicí páku uzavřít. Často se stávalo, že člověk zapomínal. Dnes se už standardně nic takového do aut nemontuje, jelikož existují alarmy. Pokud ale chcete, většina prodejců je ochotná vám v rámci jakéhosi nadstandardu do automobilu tento zámek namontovat. Pochopitelně vás takovéto lepší zabezpečení auta bude sát nějaké ty koruny navíc.
Zabezpečení na volantTaké od toho se postupně upouští. Mnohdy je pro lidi výhodnější raději uzavřít pojištění na lyžovačku nebo letní dovolenou. Zabezpečení na volant je typické v tom, že se jedná o vcelku velkou věc, která se jednoduše nasadí na volant po ukončení samotné jízdy. Volantem pak není možné manipulovat, a tak s vozem prakticky nikdo bez klíčů od zámku odemykajícího mechanismus neodjede. Pravda je ovšem ale taková, že jde o vcelku velkou věc, která se musí dávat do zavazadlového prostoru, jinak ve voze bude zavazet. Většině řidičů a majitelů aut je pohodlí přednější než bezpečnost samotného auta. Divit se této skutečnosti příliš nelze.
Klasický alarmTen bývá většinou u vozů v příplatkové výbavě. Jde sice o zajímavou záležitost, nicméně musíte ho mít aktivovaný. Mnohé lidi odradí několik falešných poplachů. Takové hlasité houkání uprostřed noci není tím nejlepším způsobem jak si udobřit své sousedy. Neudobří je pak ani vaše nabídka ubytování na Liptově nebo v jiné oblasti, případně odlišné dárky. U alarmu nastává také problém s jeho nastavením. Někteří majitelé aut vůbec neví, že takovouto funkcí jejich auto disponuje. Mnozí naopak alarm znají, ale zapomínají ho v inkriminovaných chvílích aktivovat.
Drobné bezpečnostní prvkyBezpečnostních prvků může být v interiéru i exteriéru auta poměrně hodně. Tradičně se prosazují třeba takové bezpečnostní šrouby u jednotlivých kol. Každé kolo vždy disponuje jedním z nich. K jeho odšroubování je zapotřebí speciální nástavec, kterým disponuje majitel auta. Tímto způsobem ochráníte ale jenom kola a nic jiného. Mnohdy si lidé pro ochranu přední masky kupují také nové zimní clony na masku. Ty ovšem chrání výhradně před zimou a nikoliv před zloději. Z ostatních ochranných prvků jmenujme třeba ještě různé spínače a rozdělovače. Dokonce lze do auta nainstalovat systém, který je zapotřebí pro start vozu aktivovat.
Dobrá havarijní pojistkaMyslet si, že vás moderní LED osvětlení parkoviště zachrání, by bylo přinejmenším naivní. Rozhodně se vyplatí uzavřít kvalitní havarijní pojištění. V jeho rámci funguje také pojistka proti odcizení vozu. Ve spolupráci s pojišťovnou si stanovíte pojistné limity a máte jakousi jistotu, že se vám aspoň po odcizení vozu vrátí peníze.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.