Studie odhalila, který pruh na dálnici je nejbezpečnější

AutoRoad.cz, 8. února 2019, 09:37 Google+

Pokud často cestujete na dálnici, pravděpodobně už jste si někdy pokládali otázku, který pruh je vlastně nejbezpečnější. Každý z pruhů má totiž svá negativa i pozitiva, takže kromě obyčejné diskuze je lepší se v tomto případě podívat na statistiky nehodovosti. A ty mluví naprosto jasně.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Hned úvodem si pojďme říci, že výzkum, kterého se před pár lety zhostil Dan Kozikowski (vystupující pod přezdívkou dfkoz) na svém blogu tumblr, zohledňuje tříproudové silnice a to na území USA. Pravidla pro chování na dálnicích jsou zde sice podobná, ovšem jejich dodržování je poněkud spekulativní. Každopádně pojďme se podívat na samotnou studii.

Kozikowski počítal automaticky s dálnicemi o třech pruzích, přičemž ve své teorii nejprve vycházel z celkem klasických předpokladů: Levý pruh je sice nejrychlejší, určený k předjíždění, což na lidi nepůsobí zrovna bezpečně. Zároveň je však tento pruh nejvolnější - tedy alespoň by měl být.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Střední pruh bývá často hustě obsazený a navíc je lemován dopravou po obou stranách, což v člověku mnohdy nevyvolává zrovna nejpříjemnější pocity. Řidič má ale možnost kdykoliv odbočit vpravo či vlevo, čímž se mu otevírá jakási „úniková cesta" pro případ krizových situací.

Pravý pruh patří k nejpomalejším a pomalá jízda je pro mnoho lidí synonymem bezpečí. Problém však mohou představovat například kamiony, příliš opatrní či nezkušení řidiči a samozřejmě i připojovací pruhy, které jsou také častým místem krizových situací.

Kozikowski však nestál jen o domněnky a předpoklady, ale toužil po jasné odpovědi. Proto se obrátil na NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration / Národní správa bezpečnosti silničního provozu), kde jsou sbírána a evidována data o nehodách (Crashworthiness Data System/ CDS).

Tato data obsahují informace o tisících menších, vážných i tragických nehod. Jak se ovšem brzy ukázalo, data neobsahují informace o jízdních pruzích, ve kterých k nehodám došlo. Každá nehoda však byla doplněna popisem, který obsahoval stručný průběh. A tady už se informace o jízdních pruzích skutečně daly dohledat.

Informací však byla ohromné množství a jejich analýza by trvala extrémně dlouho. Kozlowski si proto připravil vlastní skript, pomocí kterého si vyfiltroval nejdůležitější informace. Nejdůležitějším skriptem bylo vyfiltrování tříproudových silnic, následně pak probíhalo hledání jednotlivých pruhů. Rozhodně žádná sranda, ovšem Dan Kozlowski se analýzou dat zabývá na profesionální úrovni, díky čemuž byl schopen vygenerovat působivé výsledky.

Z informací o 100 000 nehodách se mu podařilo získat zmínku o 8 069 nehodách na tříproudových silnicích. V 50% případů těchto nehod pak byly citovány i konkrétní pruhy, přičemž: 900 nehod (22 %) se odehrálo v levém pruhu, 1 513 nehod (38 %) se odehrálo v prostředním pruhu a 1 615 nehod (40 %) v pravém pruhu.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Následně pak Kozlowski svůj skript ještě modifikoval tak, aby vynechával první hledání pouze po tříproudových silnicích a zaměřil se rovnou na určování jednotlivých pruhů. Čísla se pak ještě výrazněji vyšplhala, neboť o pravém pruhu se zmiňovalo 10 899 (46%) záznamů, o prostředním pruhu 8 923 (37%) záznamů a o levém pruhu 4 089 (17%) záznamů.

Je tedy evidentní, že nejvíce nehod se odehrává v pravém pruhu. Zároveň je však potřeba zmínit, že by to nemělo být důvodem, proč se mu lidé budou automaticky vyhýbat. Řazení na dálnicích má svou hierarchii a té by se lidé měli držet, jinak se nemůžeme divit, že se doprava často zbytečně zpomaluje.

Současně je potřeba připomenout, že výzkum se zaměřoval především na americké silnice a dálnice. Analýza dat je navíc již pár let stará a nemusí být stoprocentní, jak sám autor přiznává. Přesto jsou ale její výsledky poměrně jasné.

Vytisknout

Diskuze: Studie odhalila, který pruh na dálnici je nejbezpečnější

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Škoda Auto zahájila sériovou výrobu nového modelu Scala v Mladé Boleslavi

Škoda zahájila sériovou výrobu modelu Scala, první vozy dorazí k zákazníkům v…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud