Studie odhalila, který pruh na dálnici je nejbezpečnější

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: pixabay.com
AutoRoad.cz 8. února 2019 09:37
Sdílej:

Pokud často cestujete na dálnici, pravděpodobně už jste si někdy pokládali otázku, který pruh je vlastně nejbezpečnější. Každý z pruhů má totiž svá negativa i pozitiva, takže kromě obyčejné diskuze je lepší se v tomto případě podívat na statistiky nehodovosti. A ty mluví naprosto jasně.

Hned úvodem si pojďme říci, že výzkum, kterého se před pár lety zhostil Dan Kozikowski (vystupující pod přezdívkou dfkoz) na svém blogu tumblr, zohledňuje tříproudové silnice a to na území USA. Pravidla pro chování na dálnicích jsou zde sice podobná, ovšem jejich dodržování je poněkud spekulativní. Každopádně pojďme se podívat na samotnou studii.

Kozikowski počítal automaticky s dálnicemi o třech pruzích, přičemž ve své teorii nejprve vycházel z celkem klasických předpokladů: Levý pruh je sice nejrychlejší, určený k předjíždění, což na lidi nepůsobí zrovna bezpečně. Zároveň je však tento pruh nejvolnější - tedy alespoň by měl být.

Střední pruh bývá často hustě obsazený a navíc je lemován dopravou po obou stranách, což v člověku mnohdy nevyvolává zrovna nejpříjemnější pocity. Řidič má ale možnost kdykoliv odbočit vpravo či vlevo, čímž se mu otevírá jakási „úniková cesta" pro případ krizových situací.

Pravý pruh patří k nejpomalejším a pomalá jízda je pro mnoho lidí synonymem bezpečí. Problém však mohou představovat například kamiony, příliš opatrní či nezkušení řidiči a samozřejmě i připojovací pruhy, které jsou také častým místem krizových situací.

Kozikowski však nestál jen o domněnky a předpoklady, ale toužil po jasné odpovědi. Proto se obrátil na NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration / Národní správa bezpečnosti silničního provozu), kde jsou sbírána a evidována data o nehodách (Crashworthiness Data System/ CDS).

Tato data obsahují informace o tisících menších, vážných i tragických nehod. Jak se ovšem brzy ukázalo, data neobsahují informace o jízdních pruzích, ve kterých k nehodám došlo. Každá nehoda však byla doplněna popisem, který obsahoval stručný průběh. A tady už se informace o jízdních pruzích skutečně daly dohledat.

Informací však byla ohromné množství a jejich analýza by trvala extrémně dlouho. Kozlowski si proto připravil vlastní skript, pomocí kterého si vyfiltroval nejdůležitější informace. Nejdůležitějším skriptem bylo vyfiltrování tříproudových silnic, následně pak probíhalo hledání jednotlivých pruhů. Rozhodně žádná sranda, ovšem Dan Kozlowski se analýzou dat zabývá na profesionální úrovni, díky čemuž byl schopen vygenerovat působivé výsledky.

Z informací o 100 000 nehodách se mu podařilo získat zmínku o 8 069 nehodách na tříproudových silnicích. V 50% případů těchto nehod pak byly citovány i konkrétní pruhy, přičemž: 900 nehod (22 %) se odehrálo v levém pruhu, 1 513 nehod (38 %) se odehrálo v prostředním pruhu a 1 615 nehod (40 %) v pravém pruhu.

Následně pak Kozlowski svůj skript ještě modifikoval tak, aby vynechával první hledání pouze po tříproudových silnicích a zaměřil se rovnou na určování jednotlivých pruhů. Čísla se pak ještě výrazněji vyšplhala, neboť o pravém pruhu se zmiňovalo 10 899 (46%) záznamů, o prostředním pruhu 8 923 (37%) záznamů a o levém pruhu 4 089 (17%) záznamů.

Je tedy evidentní, že nejvíce nehod se odehrává v pravém pruhu. Zároveň je však potřeba zmínit, že by to nemělo být důvodem, proč se mu lidé budou automaticky vyhýbat. Řazení na dálnicích má svou hierarchii a té by se lidé měli držet, jinak se nemůžeme divit, že se doprava často zbytečně zpomaluje.

Současně je potřeba připomenout, že výzkum se zaměřoval především na americké silnice a dálnice. Analýza dat je navíc již pár let stará a nemusí být stoprocentní, jak sám autor přiznává. Přesto jsou ale její výsledky poměrně jasné.

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?