Pokud často cestujete na dálnici, pravděpodobně už jste si někdy pokládali otázku, který pruh je vlastně nejbezpečnější. Každý z pruhů má totiž svá negativa i pozitiva, takže kromě obyčejné diskuze je lepší se v tomto případě podívat na statistiky nehodovosti. A ty mluví naprosto jasně.
Hned úvodem si pojďme říci, že výzkum, kterého se před pár lety zhostil Dan Kozikowski (vystupující pod přezdívkou dfkoz) na svém blogu tumblr, zohledňuje tříproudové silnice a to na území USA. Pravidla pro chování na dálnicích jsou zde sice podobná, ovšem jejich dodržování je poněkud spekulativní. Každopádně pojďme se podívat na samotnou studii.
Kozikowski počítal automaticky s dálnicemi o třech pruzích, přičemž ve své teorii nejprve vycházel z celkem klasických předpokladů: Levý pruh je sice nejrychlejší, určený k předjíždění, což na lidi nepůsobí zrovna bezpečně. Zároveň je však tento pruh nejvolnější - tedy alespoň by měl být.
Střední pruh bývá často hustě obsazený a navíc je lemován dopravou po obou stranách, což v člověku mnohdy nevyvolává zrovna nejpříjemnější pocity. Řidič má ale možnost kdykoliv odbočit vpravo či vlevo, čímž se mu otevírá jakási „úniková cesta" pro případ krizových situací.
Pravý pruh patří k nejpomalejším a pomalá jízda je pro mnoho lidí synonymem bezpečí. Problém však mohou představovat například kamiony, příliš opatrní či nezkušení řidiči a samozřejmě i připojovací pruhy, které jsou také častým místem krizových situací.
Kozikowski však nestál jen o domněnky a předpoklady, ale toužil po jasné odpovědi. Proto se obrátil na NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration / Národní správa bezpečnosti silničního provozu), kde jsou sbírána a evidována data o nehodách (Crashworthiness Data System/ CDS).
Tato data obsahují informace o tisících menších, vážných i tragických nehod. Jak se ovšem brzy ukázalo, data neobsahují informace o jízdních pruzích, ve kterých k nehodám došlo. Každá nehoda však byla doplněna popisem, který obsahoval stručný průběh. A tady už se informace o jízdních pruzích skutečně daly dohledat.
Informací však byla ohromné množství a jejich analýza by trvala extrémně dlouho. Kozlowski si proto připravil vlastní skript, pomocí kterého si vyfiltroval nejdůležitější informace. Nejdůležitějším skriptem bylo vyfiltrování tříproudových silnic, následně pak probíhalo hledání jednotlivých pruhů. Rozhodně žádná sranda, ovšem Dan Kozlowski se analýzou dat zabývá na profesionální úrovni, díky čemuž byl schopen vygenerovat působivé výsledky.
Z informací o 100 000 nehodách se mu podařilo získat zmínku o 8 069 nehodách na tříproudových silnicích. V 50% případů těchto nehod pak byly citovány i konkrétní pruhy, přičemž: 900 nehod (22 %) se odehrálo v levém pruhu, 1 513 nehod (38 %) se odehrálo v prostředním pruhu a 1 615 nehod (40 %) v pravém pruhu.
Následně pak Kozlowski svůj skript ještě modifikoval tak, aby vynechával první hledání pouze po tříproudových silnicích a zaměřil se rovnou na určování jednotlivých pruhů. Čísla se pak ještě výrazněji vyšplhala, neboť o pravém pruhu se zmiňovalo 10 899 (46%) záznamů, o prostředním pruhu 8 923 (37%) záznamů a o levém pruhu 4 089 (17%) záznamů.
Je tedy evidentní, že nejvíce nehod se odehrává v pravém pruhu. Zároveň je však potřeba zmínit, že by to nemělo být důvodem, proč se mu lidé budou automaticky vyhýbat. Řazení na dálnicích má svou hierarchii a té by se lidé měli držet, jinak se nemůžeme divit, že se doprava často zbytečně zpomaluje.
Současně je potřeba připomenout, že výzkum se zaměřoval především na americké silnice a dálnice. Analýza dat je navíc již pár let stará a nemusí být stoprocentní, jak sám autor přiznává. Přesto jsou ale její výsledky poměrně jasné.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.