Tesla mezi stavební technikou? V Norsku provozují elektrický bagr s 3.4 tunovým akumulátorem

Elektrický bagr Caterpillar 323F Z-Line
Elektrický bagr Caterpillar 323F Z-Line, foto: facebook
Antonín Marek , AutoRoad.cz 31. ledna 2019 15:44
Sdílej:

Elektrifikace je trend, který už zachvátil snad všechna odvětví automobilového průmyslu. Už jsme si zvykli, že elektromobily mohou mít podobu malých městských vozítek, prémiových sedanů, sporťáků, užitkových pick-upů i náklaďáků. Už jste ale někdy slyšeli o elektrickém bagru? Pokud ne, je ten správný čas se s ním seznámit.

Elektrický pohon si většina z nás spojuje zejména s elektromobily, nizozemská společnost Pon Equipment, dealerství a půjčovna těžké techniky Caterpillar, se však pustila do projektu, který by měl ukázat budoucnost těžké stavební techniky s nulovými emisemi.

Základem pro projekt označovaný Cat 323F Z-line se stal bagr Caterpillar 323F, který je standardně dodávaný s masivním naftovým motorem o výkonu 120 kW (cca 163 koní). Místo tohoto tunového drobka však bagr dostal masivní 3.4 tunový akumulátor s kapacitou 300 kWh, který by měl vystačit k pěti až sedmi hodinám práce. Nabití na plnou kapacitu poté zabere zhruba jednu až dvě hodiny, jak uvádí Pon.

Přestavba stroje trvala 11 měsíců, probíhala v Nizozemí a podíleli se na ni i odborníci přímo z Caterpillar. Objednavatelem stroje je však stavební společnost Veidekke z Norska, která má podle magazínu Tek.no v úmyslu objednat celkem 8 těchto strojů. Pon se proto pustil do vývoje konverzní sady, která umožní přestavbu dieselových Caterpillarů na čistě elektrické stroje.

Že se cílovou destinací tohoto působivého stroje stalo právě Norsko by ale nikoho nemělo příliš představovat. Elektrifikace vozového parku probíhá v této zemi na plné obrátky, přičemž 1/3 nových automobilů prodaných na tamním trhu tvořily právě elektromobily, nejprodávanějším vozem celého roku se pak stal Nissan Leaf.

Norská posedlost elektromobilitou je až zarážející, vláda však lidem slibuje při nákupu vozu na elektrickou energii různé bonusy, jako jsou například slevy na daních nebo parkování zdarma. Podle webu the Drive dokonce někteří tamní zákonodárci navrhují kompletní zákaz automobilů se spalovacím motorem a to již do roku 2025.

Společným jmenovatelem těchto omezení je snaha o snižování emisí produkovaných automobily. A další na řadě by mohly být právě stavební stroje, které údajně produkují až 30 % emisí v hlavním městě Oslu, jak s odkazem na Pon uvádí web The Drive. V oblasti těžké stavební techniky je přitom čistě elektrických strojů pramálo.

To si samozřejmě některé společnosti uvědomují a tak například Komatsu představilo v roce 2017 elektrický nakladač e-Dumper, který byl osazen 600 kWh akumulátorem. Samotná společnost Caterpillar pak investovala do společnosti Fisker, která pracuje na vývoji tzv. solid-state baterií, tedy baterií s pevným elektrolytem. Tato technologie by totiž měla výrazně překonávat dnes používané Li-Ion články a odstranit tak hlavní potíže elektromobilů, jako je omezený dojezd.

Stalo se
Testy aut
Toyota ProAce Verso

Test ojetiny: Toyota ProAce Verso VIP – univerzální praktik s bohatou výbavou

Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?

Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?