Elektrifikace je trend, který už zachvátil snad všechna odvětví automobilového průmyslu. Už jsme si zvykli, že elektromobily mohou mít podobu malých městských vozítek, prémiových sedanů, sporťáků, užitkových pick-upů i náklaďáků. Už jste ale někdy slyšeli o elektrickém bagru? Pokud ne, je ten správný čas se s ním seznámit.
Elektrický pohon si většina z nás spojuje zejména s elektromobily, nizozemská společnost Pon Equipment, dealerství a půjčovna těžké techniky Caterpillar, se však pustila do projektu, který by měl ukázat budoucnost těžké stavební techniky s nulovými emisemi.
Základem pro projekt označovaný Cat 323F Z-line se stal bagr Caterpillar 323F, který je standardně dodávaný s masivním naftovým motorem o výkonu 120 kW (cca 163 koní). Místo tohoto tunového drobka však bagr dostal masivní 3.4 tunový akumulátor s kapacitou 300 kWh, který by měl vystačit k pěti až sedmi hodinám práce. Nabití na plnou kapacitu poté zabere zhruba jednu až dvě hodiny, jak uvádí Pon.
Přestavba stroje trvala 11 měsíců, probíhala v Nizozemí a podíleli se na ni i odborníci přímo z Caterpillar. Objednavatelem stroje je však stavební společnost Veidekke z Norska, která má podle magazínu Tek.no v úmyslu objednat celkem 8 těchto strojů. Pon se proto pustil do vývoje konverzní sady, která umožní přestavbu dieselových Caterpillarů na čistě elektrické stroje.
Že se cílovou destinací tohoto působivého stroje stalo právě Norsko by ale nikoho nemělo příliš představovat. Elektrifikace vozového parku probíhá v této zemi na plné obrátky, přičemž 1/3 nových automobilů prodaných na tamním trhu tvořily právě elektromobily, nejprodávanějším vozem celého roku se pak stal Nissan Leaf.
Norská posedlost elektromobilitou je až zarážející, vláda však lidem slibuje při nákupu vozu na elektrickou energii různé bonusy, jako jsou například slevy na daních nebo parkování zdarma. Podle webu the Drive dokonce někteří tamní zákonodárci navrhují kompletní zákaz automobilů se spalovacím motorem a to již do roku 2025.
Společným jmenovatelem těchto omezení je snaha o snižování emisí produkovaných automobily. A další na řadě by mohly být právě stavební stroje, které údajně produkují až 30 % emisí v hlavním městě Oslu, jak s odkazem na Pon uvádí web The Drive. V oblasti těžké stavební techniky je přitom čistě elektrických strojů pramálo.
To si samozřejmě některé společnosti uvědomují a tak například Komatsu představilo v roce 2017 elektrický nakladač e-Dumper, který byl osazen 600 kWh akumulátorem. Samotná společnost Caterpillar pak investovala do společnosti Fisker, která pracuje na vývoji tzv. solid-state baterií, tedy baterií s pevným elektrolytem. Tato technologie by totiž měla výrazně překonávat dnes používané Li-Ion články a odstranit tak hlavní potíže elektromobilů, jako je omezený dojezd.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.