Elektrifikace je trend, který už zachvátil snad všechna odvětví automobilového průmyslu. Už jsme si zvykli, že elektromobily mohou mít podobu malých městských vozítek, prémiových sedanů, sporťáků, užitkových pick-upů i náklaďáků. Už jste ale někdy slyšeli o elektrickém bagru? Pokud ne, je ten správný čas se s ním seznámit.
Elektrický pohon si většina z nás spojuje zejména s elektromobily, nizozemská společnost Pon Equipment, dealerství a půjčovna těžké techniky Caterpillar, se však pustila do projektu, který by měl ukázat budoucnost těžké stavební techniky s nulovými emisemi.
Základem pro projekt označovaný Cat 323F Z-line se stal bagr Caterpillar 323F, který je standardně dodávaný s masivním naftovým motorem o výkonu 120 kW (cca 163 koní). Místo tohoto tunového drobka však bagr dostal masivní 3.4 tunový akumulátor s kapacitou 300 kWh, který by měl vystačit k pěti až sedmi hodinám práce. Nabití na plnou kapacitu poté zabere zhruba jednu až dvě hodiny, jak uvádí Pon.
Přestavba stroje trvala 11 měsíců, probíhala v Nizozemí a podíleli se na ni i odborníci přímo z Caterpillar. Objednavatelem stroje je však stavební společnost Veidekke z Norska, která má podle magazínu Tek.no v úmyslu objednat celkem 8 těchto strojů. Pon se proto pustil do vývoje konverzní sady, která umožní přestavbu dieselových Caterpillarů na čistě elektrické stroje.
Že se cílovou destinací tohoto působivého stroje stalo právě Norsko by ale nikoho nemělo příliš představovat. Elektrifikace vozového parku probíhá v této zemi na plné obrátky, přičemž 1/3 nových automobilů prodaných na tamním trhu tvořily právě elektromobily, nejprodávanějším vozem celého roku se pak stal Nissan Leaf.
Norská posedlost elektromobilitou je až zarážející, vláda však lidem slibuje při nákupu vozu na elektrickou energii různé bonusy, jako jsou například slevy na daních nebo parkování zdarma. Podle webu the Drive dokonce někteří tamní zákonodárci navrhují kompletní zákaz automobilů se spalovacím motorem a to již do roku 2025.
Společným jmenovatelem těchto omezení je snaha o snižování emisí produkovaných automobily. A další na řadě by mohly být právě stavební stroje, které údajně produkují až 30 % emisí v hlavním městě Oslu, jak s odkazem na Pon uvádí web The Drive. V oblasti těžké stavební techniky je přitom čistě elektrických strojů pramálo.
To si samozřejmě některé společnosti uvědomují a tak například Komatsu představilo v roce 2017 elektrický nakladač e-Dumper, který byl osazen 600 kWh akumulátorem. Samotná společnost Caterpillar pak investovala do společnosti Fisker, která pracuje na vývoji tzv. solid-state baterií, tedy baterií s pevným elektrolytem. Tato technologie by totiž měla výrazně překonávat dnes používané Li-Ion články a odstranit tak hlavní potíže elektromobilů, jako je omezený dojezd.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.