Elektrifikace je trend, který už zachvátil snad všechna odvětví automobilového průmyslu. Už jsme si zvykli, že elektromobily mohou mít podobu malých městských vozítek, prémiových sedanů, sporťáků, užitkových pick-upů i náklaďáků. Už jste ale někdy slyšeli o elektrickém bagru? Pokud ne, je ten správný čas se s ním seznámit.
Elektrický pohon si většina z nás spojuje zejména s elektromobily, nizozemská společnost Pon Equipment, dealerství a půjčovna těžké techniky Caterpillar, se však pustila do projektu, který by měl ukázat budoucnost těžké stavební techniky s nulovými emisemi.
Základem pro projekt označovaný Cat 323F Z-line se stal bagr Caterpillar 323F, který je standardně dodávaný s masivním naftovým motorem o výkonu 120 kW (cca 163 koní). Místo tohoto tunového drobka však bagr dostal masivní 3.4 tunový akumulátor s kapacitou 300 kWh, který by měl vystačit k pěti až sedmi hodinám práce. Nabití na plnou kapacitu poté zabere zhruba jednu až dvě hodiny, jak uvádí Pon.
Přestavba stroje trvala 11 měsíců, probíhala v Nizozemí a podíleli se na ni i odborníci přímo z Caterpillar. Objednavatelem stroje je však stavební společnost Veidekke z Norska, která má podle magazínu Tek.no v úmyslu objednat celkem 8 těchto strojů. Pon se proto pustil do vývoje konverzní sady, která umožní přestavbu dieselových Caterpillarů na čistě elektrické stroje.
Že se cílovou destinací tohoto působivého stroje stalo právě Norsko by ale nikoho nemělo příliš představovat. Elektrifikace vozového parku probíhá v této zemi na plné obrátky, přičemž 1/3 nových automobilů prodaných na tamním trhu tvořily právě elektromobily, nejprodávanějším vozem celého roku se pak stal Nissan Leaf.
Norská posedlost elektromobilitou je až zarážející, vláda však lidem slibuje při nákupu vozu na elektrickou energii různé bonusy, jako jsou například slevy na daních nebo parkování zdarma. Podle webu the Drive dokonce někteří tamní zákonodárci navrhují kompletní zákaz automobilů se spalovacím motorem a to již do roku 2025.
Společným jmenovatelem těchto omezení je snaha o snižování emisí produkovaných automobily. A další na řadě by mohly být právě stavební stroje, které údajně produkují až 30 % emisí v hlavním městě Oslu, jak s odkazem na Pon uvádí web The Drive. V oblasti těžké stavební techniky je přitom čistě elektrických strojů pramálo.
To si samozřejmě některé společnosti uvědomují a tak například Komatsu představilo v roce 2017 elektrický nakladač e-Dumper, který byl osazen 600 kWh akumulátorem. Samotná společnost Caterpillar pak investovala do společnosti Fisker, která pracuje na vývoji tzv. solid-state baterií, tedy baterií s pevným elektrolytem. Tato technologie by totiž měla výrazně překonávat dnes používané Li-Ion články a odstranit tak hlavní potíže elektromobilů, jako je omezený dojezd.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.