Chystáte se letos poprvé do hor? Na tohle byste rozhodně neměli zapomenout

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: Škoda Auto
Antonín Marek , AutoRoad.cz 26. ledna 2019 10:00
Sdílej:

V zimě se mnohem častěji projeví nedostatky, které jsme během roku na svém autě přehlíželi. Mrazivé počasí prověřuje totiž technický stav vozu mnohem přísněji než teploty nad nulou. Pavel Turek, odborník na Formuli 1 a zároveň současný ambasador prémiových paliv OMV MaxxMotion, radí, na co byste neměli rozhodně zapomenout, aby vás nezastihla zima na horském parkovišti nepřipravené.

Jezděte na zimních pneumatikách Bod, který je každému jasný, ale který se často podceňuje. Význam zimních pneumatik zdůrazňuje zákonný požadavek jejich používání na vybraných komunikacích. Nejsou důležité pouze při jízdě na sněhu a ledu, ale zajišťují kratší brzdnou vzdálenost a udržení zvolené stopy při nízkých teplotách, a to už od 7 °C níže.

Nechte si zkontrolovat stav chladicí kapaliny Tento úkon zabere jen několik desítek vteřin. Čidlo, které změří teplotu, při níž chladicí kapalina zmrzne a může napáchat škody, má každý servisní technik. Udělejte to dřív, než vyjedete do hor nebo vypuknou velké mrazy.

Zkontrolujte stav baterie Až budete chtít večer, třeba po lyžování, nastartovat, mohla by vás zradit baterie. Při kontrole chladící kapaliny požádejte servisního technika také o rychlou kontrolu stavu baterie. Pokud budete baterii měřit doma sami voltmetrem, nezapomeňte vypnout zapalování a vyčistit kontakty. V optimálním případě byste měli naměřit hodnotu 12,4 až 12,7 V. Nižší naměřené napětí znamená potřebu výměny nebo minimálně dobití baterie.

Použijte nemrznoucí kapalinu do ostřikovačů Dolijte nemrznoucí kapalinu, například OMV Caristal, a to dříve, než klesne teplota přes noc výrazněji pod nulu. Zamrznutí kapaliny v systému může způsobit popraskání rozvodových hadiček nebo čerpacího systému. Pokud máte v nádržce už pouze zbytek letní kapaliny, bude stačit dolití nemrznoucí směsi. Pakliže ale máte nádržku plnou, raději původní kapalinu odstříkejte. Po dolití několikrát ostříkněte přední i zadní okno, aby se nemrznoucí kapalina dostala do celého systému, tedy až k tryskám. Rozhodně se vyplatí mít v autě alespoň menší zásobu nemrznoucí kapaliny pro případ, že vám při jízdě za špatného počasí dojde.

Tankujte prémiové palivo Pokud chcete zlepšit zimní starty a prodloužit životnost motoru, dopřejte svému vozu prémiové palivo, například OMV MaxxMotion. V zimě to platí především pro naftu, ve které se při nízkých teplotách mohou srážet parafíny. Speciální složky přidávané do prémiového paliva tomuto jevu zabraňují. Díky speciálním aditivům získáte nejen lepší chod motoru při nízkých teplotách, ale také prodloužíte jeho životnost a docílíte maximálního využití výkonového potenciálu.

Zkontrolujte olej Málokdo mění olej v motoru s ohledem na sezónu. Přesto i olej má vliv na to, jak dobře ráno nastartujete a jak rychle začne motor správně mazat. Orientovat se můžete podle označení oleje, které typicky vypadá takto - SAE 15W-40 či SAE 5W-40. Čím je první udávané číslo nižší, tím tekutější bude při nízkých teplotách, a tím rychleji zajistí plnohodnotné promazání celého motoru.

Nezapomeňte doma sněhové řetězy Možná je za celou zimu nevyužijete, ale pokud přes noc nasněží a vy budete parkovat v kopci, mohou se stát nepostradatelným doplňkem, a to i ve městě. Jakmile najedete na udržovanou vozovku, řetězy okamžitě sundejte, a to kvůli riziku poškození jich samotných, auta i povrchu silnice. A ještě jedno upozornění – maximální povolená rychlost při jízdě s řetězy je 50 km/h. Abyste předešli rozpakům a promrznutí, vyzkoušejte si jejich nasazení nanečisto za příhodnějších podmínek, než je sněhová vánice.

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?