V zimě se mnohem častěji projeví nedostatky, které jsme během roku na svém autě přehlíželi. Mrazivé počasí prověřuje totiž technický stav vozu mnohem přísněji než teploty nad nulou. Pavel Turek, odborník na Formuli 1 a zároveň současný ambasador prémiových paliv OMV MaxxMotion, radí, na co byste neměli rozhodně zapomenout, aby vás nezastihla zima na horském parkovišti nepřipravené.
Jezděte na zimních pneumatikách Bod, který je každému jasný, ale který se často podceňuje. Význam zimních pneumatik zdůrazňuje zákonný požadavek jejich používání na vybraných komunikacích. Nejsou důležité pouze při jízdě na sněhu a ledu, ale zajišťují kratší brzdnou vzdálenost a udržení zvolené stopy při nízkých teplotách, a to už od 7 °C níže.
Nechte si zkontrolovat stav chladicí kapaliny Tento úkon zabere jen několik desítek vteřin. Čidlo, které změří teplotu, při níž chladicí kapalina zmrzne a může napáchat škody, má každý servisní technik. Udělejte to dřív, než vyjedete do hor nebo vypuknou velké mrazy.
Zkontrolujte stav baterie Až budete chtít večer, třeba po lyžování, nastartovat, mohla by vás zradit baterie. Při kontrole chladící kapaliny požádejte servisního technika také o rychlou kontrolu stavu baterie. Pokud budete baterii měřit doma sami voltmetrem, nezapomeňte vypnout zapalování a vyčistit kontakty. V optimálním případě byste měli naměřit hodnotu 12,4 až 12,7 V. Nižší naměřené napětí znamená potřebu výměny nebo minimálně dobití baterie.
Použijte nemrznoucí kapalinu do ostřikovačů Dolijte nemrznoucí kapalinu, například OMV Caristal, a to dříve, než klesne teplota přes noc výrazněji pod nulu. Zamrznutí kapaliny v systému může způsobit popraskání rozvodových hadiček nebo čerpacího systému. Pokud máte v nádržce už pouze zbytek letní kapaliny, bude stačit dolití nemrznoucí směsi. Pakliže ale máte nádržku plnou, raději původní kapalinu odstříkejte. Po dolití několikrát ostříkněte přední i zadní okno, aby se nemrznoucí kapalina dostala do celého systému, tedy až k tryskám. Rozhodně se vyplatí mít v autě alespoň menší zásobu nemrznoucí kapaliny pro případ, že vám při jízdě za špatného počasí dojde.
Tankujte prémiové palivo Pokud chcete zlepšit zimní starty a prodloužit životnost motoru, dopřejte svému vozu prémiové palivo, například OMV MaxxMotion. V zimě to platí především pro naftu, ve které se při nízkých teplotách mohou srážet parafíny. Speciální složky přidávané do prémiového paliva tomuto jevu zabraňují. Díky speciálním aditivům získáte nejen lepší chod motoru při nízkých teplotách, ale také prodloužíte jeho životnost a docílíte maximálního využití výkonového potenciálu.
Zkontrolujte olej Málokdo mění olej v motoru s ohledem na sezónu. Přesto i olej má vliv na to, jak dobře ráno nastartujete a jak rychle začne motor správně mazat. Orientovat se můžete podle označení oleje, které typicky vypadá takto - SAE 15W-40 či SAE 5W-40. Čím je první udávané číslo nižší, tím tekutější bude při nízkých teplotách, a tím rychleji zajistí plnohodnotné promazání celého motoru.
Nezapomeňte doma sněhové řetězy Možná je za celou zimu nevyužijete, ale pokud přes noc nasněží a vy budete parkovat v kopci, mohou se stát nepostradatelným doplňkem, a to i ve městě. Jakmile najedete na udržovanou vozovku, řetězy okamžitě sundejte, a to kvůli riziku poškození jich samotných, auta i povrchu silnice. A ještě jedno upozornění – maximální povolená rychlost při jízdě s řetězy je 50 km/h. Abyste předešli rozpakům a promrznutí, vyzkoušejte si jejich nasazení nanečisto za příhodnějších podmínek, než je sněhová vánice.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?