Pokud jste někdy přemýšleli o koupi motocyklu, ale nedokázali jste si ho vnitřně obhájit jinak než rychlejší jízdou po městě a snadnějším parkováním, máme pro vás dobrou zprávu. Seriozní vědecký výzkum totiž zjistil, že jízda na motocyklu má na lidskou mysl a lidské zdraví překvapivě pozitivní vliv.
Za tímto nevšedním výzkumem stojí kalifornská univerzita UCLA, konkrétně Semel Institute for Neuroscience and Human Behavior, tedy instituce zabývající se zkoumáním neurověd a lidského chování, jak uvádá web Rideapart. Během výzkumu, který poněkud nepřekvapivě financovala známá společnost Harley-Davidson, bylo zkoumání podrobeno 50 zkušených motorkářů, u kterých se zkoumal vliv jízdy na motocyklu na jejich mozek.
Všichni sledovaní motorkáři byli během experimentu připojeni na mobilní EEG, které pomocí elektrod umístěných na hlavě sleduje elektrické impulsy v mozku. Mozková aktivita sledovaných a jejich hormony však byly sledovány i mimo jízdu na motocyklu, například během jízdy automobilem, nebo během odpočinku - aby bylo možné získané výsledky s něčím porovnat.
A co vědci zjistili? Během jízdy na motocyklu klesla u sledovaných hladina stresu v průměru o 28 procent, zatímco mírné zvýšení bylo pozorováno u srdečního tepu (20 minutová jízda zvýšila tep o 11 %). Současně se zvedla i úroveň adrenalinu (cca o 27 %) a zlepšilo se i soustředění a ostražitost.
Až se tedy příště budete cítit otrávení, ve stresu a nebo v nekonečném napětí, zkuste se projet na motocyklu. Navíc to i posiluje pozici motocyklu jakožto ideální dopravního prostředku na dojíždění do práce a z práce. Ostatně kdy jinde se člověk potřebuje nejvíc zbavit stresu a napětí? A navíc vám odpadnou starosti s kolonami a parkováním.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.