Většina českých řidičů si během posledních let bohužel odvykla jezdit ve skutečné zimě a tak s příchodem prvních pár centimetrů sněhu začínají média mluvit o kalamitách. Tristní je však i stav vozidel, ve kterých lidé na silnici mnohdy vyrážejí. Řada z nich si přitom neuvědomuje, že několika málo minutami strávenými přípravou na cestu si mohou zachránit zdraví i pěkných pár tisíc ze servis či pokuty.
Ačkoliv se tohle téma opakuje rok co rok, stále se mezi námi najdou tací, kteří zásady příprav automobilu na cestu v zimě ignorují a následně pak omezují či ohrožují sebe i okolí. Je však potřeba si uvědomit, že v zimních měsících platí pro řidiče nová pravidla, kterými je nutné se bezpodmínečně řídit.
Na co tedy nezapomenout, když přijdete ke svému sněhem a ledem pokrytému vozu, se kterým se nutně potřebujete dostat do práce? Není toho málo, přesto se to dá stihnout během chvíle. Základem je však vůz důkladně a kompletně očistit jak od sněhu, tak od ledu.
Mnoho řidičů se při úklidu neustále primárně zaměřuje pouze na skla, ovšem to je chyba. Váš vůz by měl být kompletně zbaven i jakékoliv sněhové pokrývky, která by se mohla během cesty uvolnit a zkomplikovat tak život někomu za vámi či chodcům. Na povinnost očistit vůz od sněhu už dokonce od roku 2015 pamatuje i silniční zákon, takže pokud vůz neočistíte, hrozí vám pokuta. Pokuty se však nevztahují jen na české silnice, nepříjemně zaskočit by vás mohly i v okolních zemích.
Pokud vám ale stále chybí motivace, pak vás možná povzbudí, že očištěný vůz bude mít o něco málo nižší spotřebu, než vůz zasypaný sněhem. Ten totiž zvyšuje aerodynamický odpor a pokud je mokrý, pak vám ještě přidá pěkných pár kilo. A jestliže se chcete vymlouvat na nízký vzrůst a vysoký vůz, porozhlédněte se buď po skládacích schůdcích, nebo škrabce a smetáčku na teleskopické rukojeti.
Jakmile se zbavíte sněhové pokrývky, věnujte se důkladnému oškrábání oken. Rozhodně zapomeňte na úzké průzory, přes které možná uvidíte, ale budete si koledovat o pořádný malér v podobě nehody a následného popotahování s pojišťovnou. Vyplatí se ještě zkontrolovat světlomety a registrační značku. V případě nečitelné značky vám totiž hrozí pokuta také.
Jakmile se dostanete do vozu, pravděpodobně se budete muset vypořádat s mlžením oken. Tomu se dá buď jednoduše zabránit nanesením holící pěny a následným rozleštěním, nebo můžete použít jednoduchý trik: Naplno pusťte ventilátory s teplým vzduchem a zapněte klimatizaci. Ta totiž odvádí vlhkost z interiéru, takže mlha z oken zmizí o to rychleji.
Vůz můžete nastartovat ještě před úklidem, nezapomeňte si ale očistit okolí dveří, aby vám sníh nenapadal dovnitř. Nenechávejte však motor nastartovaný zbytečně dlouho, neboť pro jeho zahřátí je mnohem lepší plynulá a pomalá jízda, než volnoběh.
Poslední radou je pak dovybavit váš vůz o pár věcí, které by se vám mohly během zimní sezóny hodit. Od kvalitního tažného lana, přes smetáček s delší násadou (kvůli střeše), škrabku na skla, startovací kabely, deku, teplé pracovní rukavice až po skládací lopatku (pokud se chystáte do hor) nebo trochu té nemrznoucí kapaliny do ostřikovačů. Šikovným pomocníkem se může stát i rozmrazovač, ale ten si dejte raději do kapsy oblíbeného kabátu, neboť zamčený v autě vám bude k ničemu.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.