Většina českých řidičů si během posledních let bohužel odvykla jezdit ve skutečné zimě a tak s příchodem prvních pár centimetrů sněhu začínají média mluvit o kalamitách. Tristní je však i stav vozidel, ve kterých lidé na silnici mnohdy vyrážejí. Řada z nich si přitom neuvědomuje, že několika málo minutami strávenými přípravou na cestu si mohou zachránit zdraví i pěkných pár tisíc ze servis či pokuty.
Ačkoliv se tohle téma opakuje rok co rok, stále se mezi námi najdou tací, kteří zásady příprav automobilu na cestu v zimě ignorují a následně pak omezují či ohrožují sebe i okolí. Je však potřeba si uvědomit, že v zimních měsících platí pro řidiče nová pravidla, kterými je nutné se bezpodmínečně řídit.
Na co tedy nezapomenout, když přijdete ke svému sněhem a ledem pokrytému vozu, se kterým se nutně potřebujete dostat do práce? Není toho málo, přesto se to dá stihnout během chvíle. Základem je však vůz důkladně a kompletně očistit jak od sněhu, tak od ledu.
Mnoho řidičů se při úklidu neustále primárně zaměřuje pouze na skla, ovšem to je chyba. Váš vůz by měl být kompletně zbaven i jakékoliv sněhové pokrývky, která by se mohla během cesty uvolnit a zkomplikovat tak život někomu za vámi či chodcům. Na povinnost očistit vůz od sněhu už dokonce od roku 2015 pamatuje i silniční zákon, takže pokud vůz neočistíte, hrozí vám pokuta. Pokuty se však nevztahují jen na české silnice, nepříjemně zaskočit by vás mohly i v okolních zemích.
Pokud vám ale stále chybí motivace, pak vás možná povzbudí, že očištěný vůz bude mít o něco málo nižší spotřebu, než vůz zasypaný sněhem. Ten totiž zvyšuje aerodynamický odpor a pokud je mokrý, pak vám ještě přidá pěkných pár kilo. A jestliže se chcete vymlouvat na nízký vzrůst a vysoký vůz, porozhlédněte se buď po skládacích schůdcích, nebo škrabce a smetáčku na teleskopické rukojeti.
Jakmile se zbavíte sněhové pokrývky, věnujte se důkladnému oškrábání oken. Rozhodně zapomeňte na úzké průzory, přes které možná uvidíte, ale budete si koledovat o pořádný malér v podobě nehody a následného popotahování s pojišťovnou. Vyplatí se ještě zkontrolovat světlomety a registrační značku. V případě nečitelné značky vám totiž hrozí pokuta také.
Jakmile se dostanete do vozu, pravděpodobně se budete muset vypořádat s mlžením oken. Tomu se dá buď jednoduše zabránit nanesením holící pěny a následným rozleštěním, nebo můžete použít jednoduchý trik: Naplno pusťte ventilátory s teplým vzduchem a zapněte klimatizaci. Ta totiž odvádí vlhkost z interiéru, takže mlha z oken zmizí o to rychleji.
Vůz můžete nastartovat ještě před úklidem, nezapomeňte si ale očistit okolí dveří, aby vám sníh nenapadal dovnitř. Nenechávejte však motor nastartovaný zbytečně dlouho, neboť pro jeho zahřátí je mnohem lepší plynulá a pomalá jízda, než volnoběh.
Poslední radou je pak dovybavit váš vůz o pár věcí, které by se vám mohly během zimní sezóny hodit. Od kvalitního tažného lana, přes smetáček s delší násadou (kvůli střeše), škrabku na skla, startovací kabely, deku, teplé pracovní rukavice až po skládací lopatku (pokud se chystáte do hor) nebo trochu té nemrznoucí kapaliny do ostřikovačů. Šikovným pomocníkem se může stát i rozmrazovač, ale ten si dejte raději do kapsy oblíbeného kabátu, neboť zamčený v autě vám bude k ničemu.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?