Pokud se chystáte vyrazit za zimními automobilem, brzy vás čeká důležité dilema: kam a jak bezpečně umístit lyže či snowboard? Mnoho lidí řešení tohoto problému podceňuje, tím se však vystavují poměrně vážným rizikům, neboť za určitých podmínek se z vašeho lyžařského vybavení může stát nebezpečná zbraň. Na co si tedy dát pozor a co nepodcenit?
Špatně uložený náklad může při nehodě nadělat více škody než nehoda samotná v kterémkoliv ročním období. Zima je ale extrémní i co se týká možné havárie, tak i v otázce potenciálně nebezpečných předmětů. Často jsou totiž v kufru nebo na zadních sedadlech lyže, lyžařské boty, lyžařské hůlky či lyžařská helma. Podle zákona by nejen tyto položky měly být bezpečně uloženy, aby žádného cestujícího neohrožovaly na životě. Praxe je ale mnohdy jiná a na zajištění nákladu zapomínáme. „Ideální je přepravovat lyžařské vybavení na nosiči na střeše auta. Nejvhodnější jsou uzamykatelné střešní boxy, protože do nich dáme nejen lyže, ale i další vybavení,“ doporučuje šéf BESIPu Martin Farář.
I při přepravování nákladu na střeše je ale třeba dbát správného uchycení nosiče nebo boxu, respektive dodržet nosnost střechy jako takové. Na trhu se dnes již objevují speciální nosiče přímo na lyže, uzpůsobené pro převoz dvou až šesti párů. Lyže by pak měly být přepravovány špičkami směřujícími dozadu a svázané skluznicemi směrem k sobě. Zároveň je ale třeba mít na paměti, že lyže nejsou nikterak chráněny před okolními povětrnostními podmínkami. Jako lepší volba se tak jeví uzamykatelné střešní boxy, do nichž je možné naložit i hůlky a další potřebné vybavení. S nimi je ale pro změnu výrazně omezena maximální rychlost vozu. Dočasné řešení představují magnetické nosiče, použitelné ale pouze na střechu z feromagnetického materiálu, zajímavé řešení pak představují nosiče na tažné zařízení.
Ne vždy je však střešní box či nosič po ruce, případně je třeba není možné z nějakého důvodu namontovat. V tu chvíli je nutné přepravovat zimní vybavení uvnitř automobilu. Mnohé z nich jsou pro přepravu lyží vybaveny speciálním průvlakem mezi zadními sedadly, i tehdy by ale měly by lyže (ale i hůlky nebo další vybavení) upevněny ke konstrukci automobilu, či ke speciálním kotvícím bodům v zavazadelníku, a ne pouze prostrčeny. V případě jejich pohybu totiž hrozí pořezání o ostré hrany, nemluvě o daleko vážnějších následcích v případě havárie. Lyžařské boty je dobré na dně zavazadlového prostoru, nikoliv pod předními sedadly. Naprosto vyloučená je pak jejich přeprava na naložených zavazadlech, především pak u aut bez dělící mříže. „Musíme mít na paměti, že lyžařská bota váží 1,5 až 2 kilogramy, takže ve chvíli, kdy budeme jen prudce brzdit, poletí špatně uložená – navrchu zavazadlového prostoru – bota dopředu směrem na naše hlavy. Při nárazu v rychlosti pouhých 30 km/h pak taková bota vážící 1,9 kilogramuů udeří vahou 16 kilogramů, a při 50 km/h to už bude vahou přes 26 kilogramů,“ doplňuje Farář.
I správné uchycení zavazadel ale může být k ničemu, pokud řidič sedne za volant ve špatném oblečení, respektive ve více vrstvách oblečení. V zimě je to typicky zimní bunda, v jejíž kapse míváme nejrůznější předměty, což v konečném důsledku zvyšuje riziko zranění, protože bezpečnostní pásy nemáme řádně dotažené nebo mezi nimi a naším tělem máme předměty, které nás mohou při nehodě poranit. Naprosté hazardování se životem představuje řízení v lyžařských botách. Řidič v nich totiž nemá absolutně žádný cit a snadno může sešlápnout i dva pedály najednou. Vedle dokonalé přípravy auta na zimu tak rozhodně dbejte také na správné uchycení nákladu a vhodné oblečení za volant.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?