Jak bezpečně upevnit lyže v autě? Neriskujte zbytečně zdraví či životy

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 13. ledna 2019, 10:00 Google+

Pokud se chystáte vyrazit za zimními automobilem, brzy vás čeká důležité dilema: kam a jak bezpečně umístit lyže či snowboard? Mnoho lidí řešení tohoto problému podceňuje, tím se však vystavují poměrně vážným rizikům, neboť za určitých podmínek se z vašeho lyžařského vybavení může stát nebezpečná zbraň. Na co si tedy dát pozor a co nepodcenit?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Škoda Auto

Sdílejte článek

Špatně uložený náklad může při nehodě nadělat více škody než nehoda samotná v kterémkoliv ročním období. Zima je ale extrémní i co se týká možné havárie, tak i v otázce potenciálně nebezpečných předmětů. Často jsou totiž v kufru nebo na zadních sedadlech lyže, lyžařské boty, lyžařské hůlky či lyžařská helma. Podle zákona by nejen tyto položky měly být bezpečně uloženy, aby žádného cestujícího neohrožovaly na životě. Praxe je ale mnohdy jiná a na zajištění nákladu zapomínáme. „Ideální je přepravovat lyžařské vybavení na nosiči na střeše auta. Nejvhodnější jsou uzamykatelné střešní boxy, protože do nich dáme nejen lyže, ale i další vybavení,“ doporučuje šéf BESIPu Martin Farář.

img-responsive

Nejlepším způsobem na přepravu lyží je střešní box. | foto: Škoda Auto

I při přepravování nákladu na střeše je ale třeba dbát správného uchycení nosiče nebo boxu, respektive dodržet nosnost střechy jako takové. Na trhu se dnes již objevují speciální nosiče přímo na lyže, uzpůsobené pro převoz dvou až šesti párů. Lyže by pak měly být přepravovány špičkami směřujícími dozadu a svázané skluznicemi směrem k sobě. Zároveň je ale třeba mít na paměti, že lyže nejsou nikterak chráněny před okolními povětrnostními podmínkami. Jako lepší volba se tak jeví uzamykatelné střešní boxy, do nichž je možné naložit i hůlky a další potřebné vybavení. S nimi je ale pro změnu výrazně omezena maximální rychlost vozu. Dočasné řešení představují magnetické nosiče, použitelné ale pouze na střechu z feromagnetického materiálu, zajímavé řešení pak představují nosiče na tažné zařízení.

Ne vždy je však střešní box či nosič po ruce, případně je třeba není možné z nějakého důvodu namontovat. V tu chvíli je nutné přepravovat zimní vybavení uvnitř automobilu. Mnohé z nich jsou pro přepravu lyží vybaveny speciálním průvlakem mezi zadními sedadly, i tehdy by ale měly by lyže (ale i hůlky nebo další vybavení) upevněny ke konstrukci automobilu, či ke speciálním kotvícím bodům v zavazadelníku, a ne pouze prostrčeny. V případě jejich pohybu totiž hrozí pořezání o ostré hrany, nemluvě o daleko vážnějších následcích v případě havárie. Lyžařské boty je dobré na dně zavazadlového prostoru, nikoliv pod předními sedadly. Naprosto vyloučená je pak jejich přeprava na naložených zavazadlech, především pak u aut bez dělící mříže. „Musíme mít na paměti, že lyžařská bota váží 1,5 až 2 kilogramy, takže ve chvíli, kdy budeme jen prudce brzdit, poletí špatně uložená – navrchu zavazadlového prostoru – bota dopředu směrem na naše hlavy. Při nárazu v rychlosti pouhých 30 km/h pak taková bota vážící 1,9 kilogramuů udeří vahou 16 kilogramů, a při 50 km/h to už bude vahou přes 26 kilogramů,“ doplňuje Farář.

I správné uchycení zavazadel ale může být k ničemu, pokud řidič sedne za volant ve špatném oblečení, respektive ve více vrstvách oblečení. V zimě je to typicky zimní bunda, v jejíž kapse míváme nejrůznější předměty, což v konečném důsledku zvyšuje riziko zranění, protože bezpečnostní pásy nemáme řádně dotažené nebo mezi nimi a naším tělem máme předměty, které nás mohou při nehodě poranit. Naprosté hazardování se životem představuje řízení v lyžařských botách. Řidič v nich totiž nemá absolutně žádný cit a snadno může sešlápnout i dva pedály najednou. Vedle dokonalé přípravy auta na zimu tak rozhodně dbejte také na správné uchycení nákladu a vhodné oblečení za volant.

Vytisknout

Diskuze: Jak bezpečně upevnit lyže v autě? Neriskujte zbytečně zdraví či životy

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

Jaguar Land Rover otevřel nový závod ve slovenské Nitře

Ford i Jaguar Land Rover propustí několik tisíc lidí

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud