Celostátně roste počet nehod, mrtvých i zraněných. Bohužel také citelně narostl počet mrtvých motocyklistů i chodců. Velké rozdíly také panují mezi kraji – největší nárůst mrtvých zaznamenali statistiky ve Středočeském kraji, naopak výrazný pokles se udál na Ústecku.
Do konce letošního listopadu došlo v České republice k celkově 96 355 dopravním nehodám vyšetřovaným Policií ČR, při kterých přišlo o život 514 osob. Dalších 2 271 utrpělo zranění těžké a 23 456 lehké. Oproti stejnému období roku 2017 narostl počet nehod o 1 296 (tj. o 1,4 %). Zvýšil se i počet jejich obětí, a to o 57, tedy 12,5 %. O 79 (3,6 %) více bylo i těžce zraněných a o 723 (3,2 %) narostl i počet zraněných lehce.
Během prvních jedenácti měsíců letošního roku zemřelo na českých silnicích celkem 267 cestujících v osobních automobilech. Dále pak zahynulo 99 chodců a 89 motocyklistů (vč. jezdců na malých motocyklech a mopedech). „Sami chodci zavinili smrtelnou nehodu v 19 a motocyklisté v 57 případech,“ upřesňuje dopravní expert Roman Budský. Dále pak zahynulo 37 cyklistů, 20 osob jedoucích v nákladních automobilech a 2 v autobusech.
Více mrtvých bylo z řad cestujících v osobních vozidlech (o 35), na motocyklech (o 25) a chodců (o 12). Naopak o 6 méně obětí bylo z řad cyklistů a o 5 méně z řad osob jedoucích v nákladních automobilech. „Dlouhodobě platí, že viníci ujedou od zhruba každé šesté vyšetřované nehody. Tak tomu bylo v průměru i za letošních jedenáct měsíců. Bohužel však letos o 4 narostl počet jejich obětí, a to na celkových devět,“ říká Roman Budský.
Alkohol asistoval u 4 206 dopravních nehod. To bylo o 314 případů více než loni. Při těchto nehodách přišlo o život 28 osob, meziročně o 13 méně. Ve 22 případech byla hladina alkoholu vyšší než 1 promile, nicméně meziročně došlo k poklesu o 13 usmrcených. Alkohol ve spojení s drogami byl zjištěn u dalších 45 nehod, o život přišla 1 osoba. Samotné drogy pak asistovaly u 226 nehod, jejich následkem zemřeli 4 lidé.
Počet mrtvých meziročně vyšší v osmi krajích
V osmi krajích se počet obětí nehod zvýšil, v šesti snížil. Nejvíce lidí zemřelo na silnicích Středočeského kraje (98), zde také došlo k největšímu nárůstu, a to o 37 případů. Celkem 55 mrtvých si vyžádaly nehody v Jihočeském kraji (meziročně více o 13 případů, což je druhý největší nárůst v rámci celé ČR). Dalších 48 lidí zahynulo v Moravskoslezském a 43 v Jihomoravském kraji. Na Plzeňsku zemřelo 40 osob, to je ovšem o 10 méně než loni. Na Vysočině přišlo o život dalších 34 a na Olomoucku 32 lidí. Po 30 mrtvých bylo na Pardubicku a Ústecku (nicméně v tomto kraji to bylo obětí o 14 méně, což je v rámci celé ČR nejlepší výsledek). Následuje Praha s 27 usmrcenými a kraje Zlínský (21 mrtvých), Karlovarský (20 usmrcených) a Královéhradecký (19 obětí). Nejméně se umíralo na Liberecku, zde zaznamenaly statistiky celkově 17 usmrcených, což je meziročně o 4 méně.
V prosinci bývají nejohroženější chodci a starší lidé
Z dlouhodobých statistik vyplývá, že poslední měsíc roku je nadprůměrně nebezpečný pro chodce a dále pak pro osoby v seniorském věku. „Chodci by opravdu měli pamatovat na své zviditelnění pro řidiče pomocí kvalitních reflexních doplňků. Nadprůměrně často si vybírají svou smrtelnou daň i nehody, jejichž příčinou je nepřiměřená rychlost jízdy. Možná překvapivě je prosinec měsícem, kdy je podíl lidí usmrcených při nehodách s asistencí alkoholu či jiných omamných látek na celkovém počtu obětí nehod nejnižší,“ uzavírá Roman Budský.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?