Minulý týden zasáhlo Aljašku silné zemětřesení o síle 7 stupňů Richterovy stupnice. Jeho epicentrum se navíc nalézalo poblíž Anchorage, největšího města v tomto severském státě. Následky byly ničivé, kromě poškození mnoha budov byla zasažena i infrastruktura a to včetně řady silnic. Na Aljašce však na nic nečekaly a i přes mrazivé počasí dokázaly naprosto zničené úseky silnic opravit za méně než týden.
Na konkrétní příklad upozornila facebooková stránka Alaska Tour & Travel, která sdílela dvojici fotek z jednoho místa. Jedná se o výrazně poškozený sjezd z dálnice, kde se pod silnicí utrhla část svahu, silnice popraskala a zbylo z ní jen pár ostrůvků asfaltu, na kterých mnohdy uvázla i auta.
Konkrétně tento úsek byl jedním z nejpoškozenějších a kromě rozpadlé silnice se zde objevily i další praskliny a to v délce přes 45 metrů. Během necelého týdne však dokázalo vedení města / oblasti celý úsek vyklidit, zajistit řádnou opravu a opět silnici zprovoznit. A to si zaslouží poklonu.
V Česku by oprava nejspíš trvala roky, ale i jinde ve světě by vydala na měsíce. Jak je tedy takto rychlá oprava možná? Odpovědí jsou peníze a přípravy. Jak uvádí zpravodajský web KPIX5 CBS - zasažená oblast je na zemětřesení zvyklá a proto má připravené plány i finance na rychlý zásah.
Během několika dnů tak byly připraveny plány na opravu a současně se podařilo okamžitě kontaktovat schopné zhotovitele, kteří mají bohaté zkušenosti i s výstavbou a opravami během mrazivého počasí, které na Aljašce panuje. Znamenalo to však opětovné nastartování strojů, které už byly ve většině případů na zimu uskladněny.
Podobné akce však otvírají cesty k přísunu dalších peněz z vládních zdrojů, které jsou vyhrazeny právě na podobné případy. Při pokládání asfaltu v takovýchto podmínkách je navíc potřeba využívat zvláštní postupy a chemikálie, bez kterých by výstavba v zimě a s takovou rychlostí nebyla možná, jak uvádí web Motor1.
V rozhovoru s reportérkou KPIX5 CBS však jeden z pracovníků odboru dopravy uvedl, že některé úseky byly opraveny jen dočasně. Jsou však plně způsobilé pro bezpečnou opravu bez omezení. Během letních měsíců pak budou opravné práce pokračovat a dočasně zbudované silnice se přebudují.
I tak se ovšem jedná o skvělou práci nejen tamních silničářů a stavitelů, ale i zaměstnanců odboru dopravy.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.